۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
بررسی مفهوم تحلیل تکنیکال و ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

بررسی مفهوم تحلیل تکنیکال و ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

چارچوب زمانی که یک معامله گر برای بررسی و مطالعه انتخاب می کند معمولا بر اساس سبک معامله فردی آن شخص تعیین می شود.

به گزارش بازار، تحلیل تکنیکال ابزار یا روشی است که برای پیش بینی احتمالی تغییرات قیمت در بازارهای مالی مانند بازار بورس، فارکس، ارزهای دیجیتال و غیره به کار می رود. تحلیل تکنیکال مبتنی بر این نظریه است که قیمت های گذشته شاخصی برای عملکرد آینده هستند. همچنین این نظریه اضافه می کند که قیمت های موجود در بازار منعکس کننده  تمام عوامل اثر گذار بر آن است.

معامله گران تکنیکال معتقد هستند که پرایس اکشن فعلی یا گذشته در بازار، قابل اعتمادترین شاخص برای درک پرایس اکشن آینده است. برای آشنایی با روش های معاملاتی با پرایس اکشن پست آموزش تصویری پرایس اکشن را ملاحظه نمایید. جالب است که بدانید، تحلیل تکنیکال تنها توسط معامله گران تکنیکال مورد استفاده قرار نمیگیرد، بلکه بسیاری از معامله گران فاندامنتال که تحلیل فاندامنتال را مبنای تصمیم گیرهای خود قرار میدهند از تحلیل تکنیکال برای هدفگیری خرید خوب و بهترین زمان ورود استفاده می کنند.

بازه های زمانی مرتبط در تحلیل تکنیکال

معامله گران تکنیکال از نمودارها برای پیش بینی حرکت قیمت ها و آنالیز آنها استفاده می کنند. متغیرهای اساسی در تحلیل تکنیکال عبارتند از بازه زمانی، پرایس اکشن و اندیکاتورها.

برای تحلیل تکنیکال یک نمودار می توان از بازه های زمانی متفاوتی از یک دقیقه ای تا ماهانه و حتی سالانه استفاده کرد. چارچوب های زمانی محبوبی که تحلیلگران تکنیکال بیشتر از همه استفاده می کنند شامل موارد زیر است:

نمودار ۵ دقیقه ای

نمودار ۱۵ دقیقه ای

نمودار ساعتی

نمودار ۴ ساعتی

نمودار روزانه

چارچوب زمانی که یک معامله گر برای بررسی و مطالعه انتخاب می کند معمولا بر اساس سبک معامله فردی آن شخص تعیین می شود. معامله گران روزانه، افرادی هستند که پوزیشن های معامله را در یک روز باز کرده و در همان روز می بندند. این افراد از پرایس اکشن و حرکات چارت ها، در چارچوب های زمانی کوتاه مانند ۵ دقیقه یا ۱۵ دقیقه سود می برند. معامله گران میان مدت که پوزیشن های خود را به مدت چند روز باز نگه می دارند بیشتر مایل هستند بازار را با استفاده از نمودارهای ساعتی، ۴ ساعتی، روزانه و حتی هفتگی آنالیز کنند.

تغییراتی که در قیمت ها طی یک بازه زمانی ۱۵ دقیقه ای رخ می دهد میتواند برای یک معامله گر روزانه که به دنبال فرصتی برای دریافت سود از نوسانات قیمت طی روز می گردد، بسیار مهم باشد. با این وجود، همین تغییرات قیمت برای افرادی که معاملات میان مدت یا بلند مدت انجام میدهند اهمیت چندانی ندارد.

نمودار شمعی  (Candlestick)

نمودار شعی ژاپنی پر استفاده ترین ابزار برای نشان دادن تغییرات قیمت روی یک نمودار است. از این نوع ابزار می توان در انواع بازارهای مالی مانند بازار سهام، فارکس، ارزهای دیجیتال، باینری آپشن و غیره استفاده کرد. نمودار شمعی بر اساس پرایس اکشن طی یک دوره زمانی مشخص شکل می گیرد. هر شمع روی نمودار ساعتی نشان دهنده پرایس اکشن برای یک ساعت است در حالی که هر شمع بر روی نمودار ۴ ساعتی، نشان دهنده پرایس اکشن طی هر دوره زمانی ۴ ساعته است. برای آموزش رایگان تحلیل نمودار شمعی پست تجارت آفرین به نام تحلیل جامع نمودار شمعی را مطالعه نمایید.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال 

علاوه بر پرایس اکشن، تحلیلگران تکنیکال می توانند از اندیکاتورهای تکنیکال نیز برای کمک به تصمیمات معاملاتی خود استفاده کنند.  اندیکاتورها یک سری ابزارهای فنی هستند که از آنها برای انجام معاملات روی چارت ها استفاده می کنند. این ابزار به معامله گر کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد بازار بدست بیاورد. برای مثال اندیکاتورها می توانند جهت بازار را تایید یا تکذیب کنند، از آنها می توان برای دریافت سیگنال خرید و فروش استفاده کرد. همچنین آنها میتوانند نقاط بازگشت احتمالی روند را برای معامله گران آشکار کنند.  

میانگین متحرک

مووینگ اوریج یا میانگین متحرک، شاید یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال باشد. بسیاری از استراتژی های خرید و فروش از یک یا چند Moving Average استفاده می کنند. اگر ویدئوی آموزشی اندیکاتور Moving Average در تجارت آفرین را مشاهده کرده باشید حتما به روش کار این ابزار مهم تحلیل تکنیکال آشنا هستید. MA را می توان یکی از بهترین اندیکاتورها برای دریافت سیگنال خرید و فروش دانست. در کنار دریافت سیگنال شما می توانید از آن برای شناسایی روندها در بازه های مختلف استفاده نمایید. همچنین از آن می توان برای شناسایی نقاط بازگشت بازار نیز استفاه کرد.

شاخص قدرت نسبی

تقریبا تمام افرادی که کمی از تحلیل تکنیکال می دانند از اندیکاتور RSI برای معاملات خود استفاده می کنند. از این ابزار برای شناسایی تکانه ها یا مومنتوم، دریافت سیگنال خرید و فروش و شناسایی واگرایی استفاده می کنند. RSI بین دو بازه ۰ تا ۱۰۰ حرکت می کند. اگر RSI در حدود یا بالای سطح ۷۰ باشد یعنی در ناحیه خرید افراطی قرار گرفته ایم. برعکس زمانیکه این ابزار در سطح زیر ۳۰ قرار دارید یعنی در ناحیه فروش افراطی قرار گرفته ایم.

فیبوناچی

حتی اگر با اندیکاتور فیبوناچی آشنا نباشید، حتما نام فیبوناچی را شنیده اید. این ابزار تحلیل تکنیکال می تواند سطوح دقیقی برای تغییرات قیمت نمایش دهد. اصلاحی یا retracement زمانی است که بازار دچار افت موقت شود - همچنین به عنوان بازگشت نیز شناخته می شود.

معامله گرانی که فکر می کنند بازار درحال حرکت است از فیبوناچی اصلاحی برای تایید نظر خود استفاده می کنند. زیرا این ابزار سطوح مقاومت و حمایت احتمالی را شناسایی می کند که نشان دهنده روند صعودی و نزولی است.

مک دی

یکی دیگر از اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال اندیکاتور MACD است. اندیکاتور مک دی ابزاری بسیار مفید برای دریافت سیگنال خرید و فروش است. برای آشنایی و یادگیری با آن حتما پست آموزش تصویری اندیکاتور MACD را مشاهده نمایید. این اندیکاتور تکانه های بازار را شناسایی می کند و به تریدرها کمک می کند که خطوط مقاومت و حمایت داینامیکی برای بازار ترسیم کنند.

بررسی مفهوم تحلیل تکنیکال و ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

بولینجر بندز

اندیکاتور بعدی بولینجر بندز است که یک ابزار مهم برای تحلیل تکنیکال بازار بشمار میرود. این ابزار بازه ای را برای شما مشخص می کند که قیمت ها معمولا بین آن بالا و پایین می روند. افزایش و کاهش پهنای این باند میزان نوسانات اخیر را بازگو می کند. هرچقدر که باندها به یکدیگر نزدیکتر شوند یا به عبارتی پنها کمتر شود، یعنی نوسانات کم شده است و هرچقدر که باندها از یکدیگر دور شوند یعنی نوسانات افزایش یافته اند. برای استفاده از این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی از پست آموزش اندیکاتور بولینجر بندز در تجارت آفرین استفاده نمایید.

زمانیکه قیمت در خارج از این باند حرکت کند، یعنی قیمت ها در نقطه خرید یا فروش افراطی قرار دارند. از این اندیکاتور می توان برای شناسایی روند بازار نیز در کنار دریافت سیگنال خرید و فروش استفاده کرد.

ADX

شاخص Average directional index قدرت یک روند را نشان می دهد. این اندیکاتور در بازه بین ۰ تا ۱۰۰ حرکت می کند، جاییکه بالای ۲۵ نشان دهنده روند قدرتمند و زیر ۲۵ نشان دهنده تضعیف روند است. معامله گران می توانند از این اندیکاتور برای جمع آوری اطلاعات درمورد روند بازار استفاده کنند و متوجه شوند که آیا روند کنونی با قدرت ادامه پیدا می کند و یا اینکه قیمت ها به زودی با تغییر روند مواجه خواهند شد. این اندیکاتور یکی از بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. برای آشنایی با ADX فیلم آموزش اندیکاتور ADX را در سایت تجارت آفرین مشاهده کنید.

بررسی مفهوم تحلیل تکنیکال و ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

ATR

اندیکاتور ATR یکی از بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. از ATR میتوان در معاملات انواع بازارهای مالی مانند بازار سهام، فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده کرد. ATR مخفف واژه Average True Range است که به فارسی می توان آن را میانگین محدوده واقعی ترجمه کرد. از این اندیکاتور میتوان برای شناسایی و اندازه گیری میزان نوسانات بازارها استفاده کرد. همچنین اندیکاتور ATR در استراتژی های مختلف تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار میگیرد و آشنایی با آن برای یادگیری و درک این استراتژی ها بسیار مهم است. اگر میخواهید وارد دنیای معامله گری در بازارهای مالی شوید حتما باید این اندیکاتور را بشناسید و استراتژی های استفاده از آن را یاد بگیرید. برای آشنایی با این اندیکاتور آموزش تصویری اندیکاتور ATR را در سایت تجارت آفرین تماشا نمایید.

 

نتیجه گیری

استفاده از اندیکاتورها در کنار مدیریت سرمایه رمز موفقیت در انجام معاملات بازارهای مالی است. شما نیاز ندارید تا از تمام این اندیکاتورها به صورت همزمان برای تحلیل تکنیکال بازار استفاده کنید، اما باید از بین آنها چند اندیکاتور را بعنوان بهترین اندیکاتور برای دریافت سیگنال خرید و فروش پیدا کنید و آن را در استراتژی خود بگنجانید تا بتوانید معاملات پرسودی انجام دهید و احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. ما در تجارت آفرین سعی کردیم تا بهترین اندیکاتورها را به صورت آموزش تصویری تهیه میکنیم. لذا برای آشنایی بیشتر با این ابزارهای مهم حتما پست ها و فیلم های مرتبط را بررسی نمایید.

این حقیقت را فراموش نکنید که هیچ اندیکاتور تکنیکالی بی نقص نیست. سیگنال های هیچ کدام از آنها در همه مواقع ۱۰۰ درصد درست نیست. باهوش ترین معامله گران همیشه میدانند که سیگنال های اندیکاتورهای انتخابی آنها ممکن است اشتباه راهنمایی کند. تحلیل تکنیکال اگر به خوبی انجام شود می تواند قابلیت کسب سود شما را بالا ببرد.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha