۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
توزیع بی قید و شرط چای‌های وارداتی از مشکلات اساسی در رقابت با چای داخلی است
تولیدکننده چای:

توزیع بی قید و شرط چای‌های وارداتی از مشکلات اساسی در رقابت با چای داخلی است

چای‌های وارداتی بدون هیچ قید و ضابطه‌ای از جمله تاریخ تولید و تاریخ مصرف وارد بازار می‌شوند ولی یک چای ایرانی موظف است در بسته‌بندی که تولید کننده وارد بازار می‌کند، دو نوع تاریخ بزند.

به گزارش بازار، بهزاد سازنده با اشاره به وضعیت فروش چای در ایران گفت: سال‌های گذشته که چای‌های خارجی با ارز ارزان قیمت وارد میشد، چای ایرانی در مقابل چای‌های ارزان قیمت اسانسی نتوانست در بازار خوش بدرخشد. اما در سال‌های اخیر که ارز به قیمت واقعی خودش رسید و واردات مشکل شد و این امکان برای تولید داخلی به وجود آمد که بتواند خودش را در سطح جامعه معرفی کند، قیمت چای نیز از این قضیه مستثنی نبود.

وی افزود: با همه مشکلاتی که برای تولید و توزیع چای ایجاد شده بود اما توانست به فعالیت تولیدی خودش ادامه دهد و قسمتی از بازار مصرف را در اختیار بگیرد.

این تولید کننده چای یادآور شد: متاسفانه سال‌های قبل چای به صورت قاچاق و کنترل نشده و با ارزهای ارزان قیمت از محل فروش نفت در بازار جولان می‌دادند و تولید داخلی نمی‌توانست مقابل آن قد علم کند. اما در این سال‌ها تحریم‌ها در این صنعت به عنوان یک فرصتی برای تولید داخل بود که توانست این جایگاه را در بازار برای خودش تعریف کند و الان نسبت به گذشته شرایط بهتری داریم.

وی در خصوص چرایی بالا بودن قیمت برخی از انواع چای داخلی گفت: در بخش چای داخلی گاها چای ممتاز یا چای ممتاز زرین که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد چای تولید شده است قیمت‌ها بالاست. یعنی اگر بخواهید بر اساس یک منطق کارشناسی و با توجه به هزینه‌های تولید و به نسبت قیمت‌های پایین دستی ارقام تولید این را قیاس کنیم، می‌بینید همین قیمتی که در بازار مصرف کنندگان با آن رو به رو هستند رقم آن چنانی نیست چون حجم تولید آن نوع از چایی در فصول مختلف که تولید می‌شود خیلی کم و در حدود زیر ۲۰ درصد است.

سازنده توزیع بدون قید و شرط چای‌های وارداتی را از مشکلات اساسی در سیستم توزیع مطرح کرد و گفت: چای‌های وارداتی بدون هیچ قید و ضابطه‌ای از جمله تاریخ تولید و تاریخ مصرف وارد بازار می‌شوند ولی یک چای ایرانی موظف است در بسته بندی که تولید کننده وارد بازار می‌کند، دو نوع تاریخ بزند تاریخ تولید و تاریخ بسته بندی. این قضیه نسبت به تولید همه نهاده‌های خوراکی مستثنی است و این خودش باعث می‌شود یک مقدار شک و شبهه برای مصرف کننده ایجاد کند که این مغایرت تاریخ‌ها برای چیست؟ ولی برای چای‌های خارجی این مسئله دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه موانع مختلفی ایجاد می‌شود تا یک تولید کننده داخلی بتواند چای داخلی را به سبد مصرف برساند ولی برای چای‌های وارداتی که اصلا مشخص نیست مبدا تولیدش کجا بوده و چه زمانی تولید شده بر روی قفسه‌های فروشگاه‌ها مدت‌ها می‌مانند. به همین علت هیچ توزیع کننده‌ای علاقه‌مند نیست چای ایرانی را در سبد فروشگاهی خودش قرار دهد چون برایش معضل می‌شود.

این تولید کننده چای اظهار کرد: در فضای مساوی چای خارجی راحت می‌تواند با هر نرخی و بدون مشکلی برای فروشنده در سبد مصرف کننده برسد ولی تولید کننده داخلی باید حتما این فاکتورها را رعایت کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه بحث خرید چای با فروش چای خشک دو بحث جدای از هم هستند، توضیح داد: کشاورزها بر اساس قانون خرید تضمینی هرچقدر برگ سبزی را که در باغشان برداشت کنند سازمان چای به نیابت از جهاد کشاورزی با نرخ خرید تضمینی از کشاورز خرید می‌کند. هیچ دلالی هم در این میان نیست.

سازنده در ادامه با اظهار به اینکه دلالی بر تولید کارخانه‌های چای ساز تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: یعنی تولید کننده نیاز به تامین هزینه‌های خرید برگ سبز و هزینه‌های جاری واحد تولید را دارد. بنابراین باید محصولش را بفروشد. حالا در این بخش دلالی خیلی برجسته است و در انسجام یک سیاست گذاری درست تاثیر می‌گذارد. علاوه بر اینکه رقم بالای مشهودی از این طریق از تولید کننده سلب می‌شود و به دست دلال‌ها می‌رسد در سیاست‌گذاری‌ها هم تاثیر می‌گذارند.

وی متذکر شد: اگر آن سیستم متمرکز فروشی که در همه دنیا بابت فروش چای‌های تولیدی کارخانجات دارند فعالیت می‌کنند در ایران شکل بگیرد اصولا به طور اتوماتیک‌وار دست همه دلال‌ها کوتاه می‌شود ولی متاسفانه نه سیاست گذاران صنعت چای و نه فعالان صنعت چای به دلیل آینده تاریک این بخش، حاضر به وجود و ایجاد چنین سیستمی نیستند و این موضوع سالیان سال گریبانگیر صنعت چای است و یکی از اصلی ترین معضلاتی است که باید هم از طریق دولت و هم از طریق نماینده‌های بخش خصوصی دنبال شود و به سامان برسد تا اینکه تولید کننده با خیال راحت بتواند تولید کند و دغدغه فروش نداشته باشد.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha