۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
دشواری‌های تأمین سرمایه در گردش| افزایش۷۰۰ درصدی قیمت قطعات
مدیر شرکت آفاق فوم خراسان در گفتگو با بازار؛

دشواری‌های تأمین سرمایه در گردش| افزایش۷۰۰ درصدی قیمت قطعات

بجنورد- عدم تأمین سرمایه در گردش عمده مشکل بسیاری واحدهای تولیدی در خراسان شمالی است که سبب شده تا بسیاری از آن‌ها مانند آفاق فوم خراسان با ۵۰درصد ظرفیت مشغول به کار باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مراکز بسیار زیادی در کشور وجود دارند که درزمینهٔ ساخت انواع کیسه‌های پلی‌پروپیلن (برای بسته‌بندی آرد کود شیمیایی و بذر) فعالیت می‌کنند، تولیدات این مراکز در بالاترین استانداردهای جهانی قرار دارد و قابل‌رقابت با محصولات خارجی است.

این کیسه‌ها از مواد اولیه مرغوب تولید می‌شود تا حمل‌ونقل این مواد در کیسه‌های ساخته‌شده در این مراکز آسان‌تر گردد. هر چه در تولید و ساخت کیسه پلی‌پروپیلن از امکانات و دستگاه‌های پیشرفت‌هایی استفاده شود، در کیفیت نهایی آن نیزموثر خواهد بود.

تولید این محصول در ایران در حجم بسیار بالایی صورت می‌گیرد و همین عامل باعث شده تا نیازهای بازار داخلی به‌طور کامل برآورده گردد. تولیدکنندگان کیسه پلی‌پروپیلن محصولات خود را علاوه بر بازارهای داخلی به نقاط مختلف جهان نیز صادر می‌کنند.

شرکت آفاق فوم خراسان، یکی از تولیدکنندگان کیسه‌های پلی‌پروپیلن در شهرستان شیروان خراسان شمالی است که ارسال ۱۳۹۴بااشتغالزایی حدود ۹۶ نیرو فعالیت خود را آغاز و تاکنون با مجهزترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مشغول فعالیت است.

شرکت آفاق فوم خراسان، یکی از تولیدکنندگان کیسه‌های پلی‌پروپیلن در شهرستان شیروان خراسان شمالی است که از سال ۱۳۹۴ با ااشتغالزایی حدود ۹۶ نیرو فعالیت خود را آغاز و تاکنون با مجهزترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مشغول فعالیت است

شرکت آفاق فوم خراسان با داشتن سال‌ها سابقه و نیروی کار مجرب و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته در حال تولید محصولاتی است که علاوه برتامین نیاز بازار و رضایت مشتریان منطبق بر دانش روز است و کمترین خطر و تهدید را برای محیط‌زیست به همراه دارد. در این خصوص به گفت‌وگویی با برات نوری مدیر شرکت آفاق فوم خراسان می‌پردازیم.

* در ابتدا در خصوص این واحد تولیدی توضیح دهید
شرکت آفاق فوم خراسان، یکی از تولیدکنندگان کیسه‌های پلی‌پروپیلن در شهرستان شیروان خراسان شمالی است که ارسال ۹۴ با اشتغالزایی حدود ۹۶ نیرو فعالیت خود را آغاز و تاکنون با مجهزترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مشغول فعالیت است.

ماشین‌آلات و دستگاه‌های موجود در این شرکت تولیدی از کشور اتریش که اولین و یکی از مهم‌ترین سازندگان دستگاه‌های کیسه بافی در دنیاست تهیه‌شده است اما متأسفانه در ابتدای سال ۱۳۹۸ چرخه تولیدی این کارخانه بامشکلاتی مواجه شد که با پیگیری‌های مجدانه نماینده مردم شیروان بعد از یک سال وقفه در تولید،  این واحد تولیدی مجدد راه‌اندازی شد.

مواد اولیه این محصولات پلی پروییلن است که تمامی این مواد در ایران تولید و از طریق کالای بورس خریداری و با همکاری صنایع و محصولات در استان توزیع می‌شود مواد به‌صورت گرانول وارد کارخانه شده و دریک خط کامل، ریسندگی و بافندگی به همراه چاپ، دوخت و لایه گذاری انجام می‌شود.

دشواری‌های تأمین سرمایه در گردش | افزایش۷۰۰ درصدی قیمت قطعات

* میزان ظرفیت تولید این کارخانه چه میزان است؟
ظرفیت اسمی این واحد تولیدی هزار و ۷۵۰ تن کیسه پلی پروییلن است و این در حالی است که ظرفیت واقعی آن تا سه هزار و ۵۰۰ تن در سه شیفت کاری است.این واحد تولیدی در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ابتدای ۱۳۹۸ با حدود ۹۶ نیروی کار در سه شیفت فعال بوده است اما به دلیل برخی مشکلات قریب به یک سال در حالت نیمه فعال قرار گرفت که خوشبختانه با پیگیری‌های مجدانه نماینده مردم شیروان بعد از یک سال وقفه، مجدداً راه‌اندازی شد؛ لازم به ذکر است که این کارخانه با همین ماشین‌آلات و دستگاه‌ها ظرفیت جذب ۱۲۰ نفر را دارد.

* مهم‌ترین مطالبه شما چیست؟ و آیا این کارخانه قابلیت ارتقا دارد یا خیر؟
در حال حاضر این کارخانه با ۵۰درصد ظرفیت مشغول فعالیت است و اگر موفق به عقد قرارداد با چندین شرکت‌های معتبر چون پتروشیمی و سایر شرکت‌ها شویم قطعاً با همین امکانات و تجهیزات ظرفیت جذب بیش از ۱۰۰ نیرو را خواهیم داشت و این مهم خود سبب ارتقای این واحد تولیدی در استان می‌شود.

یکی از دلایلی که این کارخانه در حال حاضر با ۵۰درصد نیروی کار مشغول فعالیت است عدم وجود سرمایه گردش و همچنین عدم‌حمایت شرکت‌های تولیدی در سطح استان است؛ اگر شرکت‌های تولیدی در سطح استان تعامل و ارتباطات خود را با ما قوی‌تر سازند قطعاً شاهد تغییرات چشمگیری در خط تولید و ظرفیت‌ها خواهیم بود.

* برای ارتقای این واحد تولیدی به چه میزان سرمایه در گردش نیاز دارید؟ آیا برای تأمین این مهم به بانک‌ها مراجعه کرده‌اید یا خیر؟
تاکنون بالغ‌بر ۶۰میلیارد ریال برای این واحد تولیدی سرمایه‌گذاری شده است و در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها و بالابود هزینه‌های تولید خصوصاً هزینه کارگر و بالا رفتن بهای دلار و افزایش قیمت قطعات، قیمت تمام‌شده بسیار بالاست وازین جهت حداقل نیاز به سرمایه در گردش برای یک دوره سه‌ماهه به ۱۰۰ میلیارد ریال نیاز داریم.

در حال حاضر این کارخانه با ۵۰درصد ظرفیت مشغول فعالیت است و اگر موفق به عقد قرارداد با چندین شرکت‌های معتبر چون پتروشیمی و سایر شرکت‌ها شویم قطعاً با همین امکانات و تجهیزات ظرفیت جذب بیش از ۱۰۰ نیرو را خواهیم داشت

بله برای تأمین این مبلغ به بانک‌ها مراجعه کردیم ولی با توجه به شرایط مالی کارخانه و بدهی‌های موجود بانک‌ها بسیار محتاط عمل می‌کنند و از طرفی دریافت وام با سود ۱۸ درصد با توجه به افزایش قیمت‌ها توجیه اقتصادی ندارد و بهترین راه‌حل برای حیات و ادامه این کار وجود کارخانه‌های پتروشیمی و عقد قرارداد با آن‌هاست.

* در سال جاری با چند درصد افزایش قیمت نسبت به سنوات گذشته مواجه شدید؟
در بخش کارگری شاهد افزایش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی نسبت به دو سال قبل بوده‌ایم اما در بحث قطعات مصرفی با قاطعیت می‌توان گفت افزایش ۷۰۰ درصدی را تجربه کردیم.

* در خصوص مواد اولیه در بورس توضیح دهید و آیا از ارائه این مواد اولیه رضایت دارید یا خیر؟
عرضه در بورس با یکسری مشکلات همراه است که این مشکلات به قوانین کشوری مربوط می‌شود. متأسفانه هر کالایی که تولید، توزیع و فروش آن از طریق دولت باشد بازار سیاهی ایجاد می‌شود که این موضوع برای تولیدکنندگان دست و پاگیر می‌شود.

دشواری‌های تأمین سرمایه در گردش | افزایش۷۰۰ درصدی قیمت قطعات

یکی دیگر از مشکلاتی که صنایع کوچک با پتروشیمی و مواد اولیه در خرید دارند عدم تأمین سرمایه در گردش است و این موضوع به ظرفیت درخواست که یکی دیگر از قوانین در بورس است برمی‌گردد. در این قانون برای واحدهای تولیدی ظرفیت مشخصی تعیین‌شده برای نمونه ظرفیت مشخص‌شده برای صنایع کوچک ۲۰ تن است و تأمین این هزینه در گام نخست برای سرمایه‌گذاران در صنایع کوچک بسیار سخت است.

راه‌اندازی سامانه برای شفاف‌سازی خریدوفروش محصولات ازجمله اقداماتی بوده که مورد استقبال تولیدکنندگان قرارگرفته اما بحث فروش محصولات یکی از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم برای نمونه برخی از مشتریان در غالب دلال، خریدهای کلانی را انجام می‌دهند و تمایل ندارند فاکتور فروش به نام آن‌ها ثبت شود خوشبختانه در بحث تهیه مواد اولیه در بورس مشکلی وجود ندارد، اداره صنعت و معدن بر اساس ظرفیت تولید هر واحد، سهمیه‌ای برای آن شرکت در نظر می‌گیرد وبر اساس همان سهمیه از بورس به آن‌ها مواد عرضه می‌شود.

* در مورد قیمت‌گذاری کالا توضیح دهید
در بحث قیمت‌گذاری مشکلی وجود ندارد چراکه اتحادیه‌ای در تهران هرساله بر اساس حقوق و دستمزدهای جاری و با در نظر گرفتن افزایش قیمت قطعات یک اجرت تولید را برای تمامی شرکت‌ها مشخص می‌کند و تمامی واحدهای تولیدی با توجه به بحث فروش و بازاریابی همیشه زیر قیمت می‌فروشند. در حال حاضر تنها مشکل ما متغیر بودن قیمت بورس کالا است.

کد خبر: ۱۰۲٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha