۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۳
آغاز خرید تضمینی دام زنده عشایر ایلام| بخشی از مشکلات حل می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

آغاز خرید تضمینی دام زنده عشایر ایلام| بخشی از مشکلات حل می‌شود

ایلام- پس از کش و قوس های فراوان خرید تضمینی دام زنده عشایر ایلام آغاز شد، عشایر استان امیدوار هستند بخشی از مشکلات ناشی از خشکسالی حل شود.

بازار؛ گروه استان ها: خشکسالی و کمبود علوفه در سال جاری باعث مشکلات زیادی برای ۹ هزار خانوار عشایر استان ایلام شده است، بر همین اساس دولت برای کاهش مشکلات خشکسالی خرید تضمینی دام زنده و مازاد عشایر را دستور کار قرار داد.

چندی پیش دامداران و عشایر استان ایلام گلایه‌های زیادی از عدم خرید دام زنده داشتند که پس از پیگیری‌های مکرر و به دنبال آن با ورود دادستانی ایلام موضوع خرید تضمینی دام عشایر در دستور کار قرار گرفت.

با تعامل خوبی که بین دستگاه‌های مرتبط استان صورت گرفت کار خرید دام زنده از ۱۹ مرداد به ماه سه ماه آغاز شده است.

۶۵ هزار راس دام حذفی عشایر خریداری می‌شود
مدیر کل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در بحث خرید دام زنده عشایر ایلام، چندی پیش با پیگیری‌های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و استاندار و دادستان ایلام موافقت خرید دام هم اکنون اخذ و این امر محقق شده است.

فرشاد یاسمی افزود: از ۱۹ مرداد ماه خرید دام مازاد و حذفی عشایر با همکاری امور پشتیبانی دام بر اساس اولویت بندی آغاز شده است.

این خرید تضمینی قطعاً در تثبیت قیمت گوشت بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود، دست دلالان برای افزایش قیمت‌ها کوتاه و با این وضعیت قطعاً بازار ثبات پیدا خواهد کرد

وی گفت: هم اکنون خرید دام حذفی عشایر به میزان ۱۰ درصد دام‌های پلاک کوبی شده در شهرستان بدره آغاز شده و اولین خرید به میزان ۱۵۰ راس بر اساس میزان ظرفیت کشتارگاه برای ذبح و بسته بندی تحویل شده است.

آغاز خرید تضمینی دام زنده عشایر ایلام| بخشی از مشکلات حل می‌شود

یاسمی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی که صورت گرفته قرار است ۶۵ هزار راس دام حذفی عشایر در فاز اول به قیمت مصوبی که در شورای سیاست گذاری استان تعیین قیمت شده، خریداری شود.

تاثیر خرید تضمینی قطعاً در تثبیت قیمت گوشت بازار
مدیرکل امور عشایری ایلام افزود: قیمت میش به ازای قیمت هر کیلوگرم ۲۶ هزار تومان و بز حذفی نیز هر کیلو ۲۵ هزار تومان به علاوه سه کیلو جو یارانه‌ای و دولتی است.

وی عنوان گرد: ضمن پوزش از تاخیری که بابت خرید دام مازاد عشایر پیش آمد، از عشایر تقاضا داریم توجه کنند که در فاز اول بحث دام حذفی عشایر یعنی دامی که پیر است و نگهداری آن در گله برای دامدار مشکل است، تحویل اکیپ های خرید دام دهند.

یاسمی افزود: در تلاش هستیم که در فازهای بعدی خرید دیگر دام‌های مازاد عشایر نیز با اخذ مجوزهای لازم صورت گیرد.

مدیرکل امور عشایری ایلام عنوان کرد: این خرید تضمینی قطعاً در تثبیت قیمت گوشت بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود، دست دلالان برای افزایش قیمت‌ها کوتاه و با این وضعیت قطعاً بازار ثبات پیدا خواهد کرد.

خریدار دام بر شاخص محرومیت و خشکسالی
معاون پشتیبانی امور دام ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کار خرید تضمینی دام عشایر در سطح مناطق عشایری بر اساس سطح شاخص محرومیت و خشکسالی است.

 پیگیری خواهد شد تا زمینه برای خرید دیگر دام‌های مازاد عشایر (دام‌های جوان) نیز در فازهای بعدی فراهم شود

مجتبی شیرخانی افزود: علاوه بر پرداخت بهای دام‌ها به دامداران، جو با قیمت مصوب نیز به دامداران ارائه و هزینه‌های حمل دام دامداران تا به کشتارگاه نیز پرداخت می‌شود.

آغاز خرید تضمینی دام زنده عشایر ایلام| بخشی از مشکلات حل می‌شود

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام ضمن پوزش از جامعه عشایر و دامداران استان به خاطر وقفه پیش آمده، تصریح کرد: از عموم عشایر و دامداران استان انتظار داریم که صبر و حوصله داشته باشند و با اکیپ‌ها و تیم‌های خرید که تحت نظارت امور عشایری استان فعالیت دارند، نهایت همراهی و همکاری داشته باشند تا فرآیند خرید با دقت و سرعت پیش برود.

وی افزود: پیگیری خواهد شد تا زمینه برای خرید دیگر دام‌های مازاد عشایر (دام‌های جوان) نیز در فازهای بعدی فراهم شود.

آمادگی کشتارگاه برای خرید تضمینی
مدیر کشتارگاه صنعتی دام ایلام نیز گفتگو با خبرنگار بازار ضمن قدردانی از تلاش‌های دادستانی ایلام در بحث موانع موجود از افزایش به کارگیری نیروی کار کشتارگاه خبر داد و گفت: این کار مهم خرید تضمینی دام عشایر بعد از پیگیری‌ها بالاخره انجام گرفته است.

علی امامی بیان کرد: همه امکانات لازم در کشتارگاه فراهم شده و کار خرید تضمینی دام زنده از ۱۹ مرداد ماه به مدت سه ماه به صورت گردشی و اولویت بندی در تمام شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

عشایر استان ایلام این روزها برای فروش دام‌های زنده خود در شرایط بسیار بدی هستند، اگر مشکل خرید دام عشایر مرتفع شود می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد عشایر استان باشد.

جامعه عشایری استان با در اختیار داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۶۰ تن کشک و یک هزار و ۳۵۰ تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

کد خبر: ۱۰۲٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha