۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
منطق های چند هفته ای در انگلیس برای عبور از بحران کرونا
تعدیل قوانین امور تجاری برای محدود کردن خریدها

منطق های چند هفته ای در انگلیس برای عبور از بحران کرونا

دولت انگلیس با تعدیل و تغییر قوانین رقابت تجاری به خرده فروشان این امکان را می دهد تا با همکاری چند جانبه بیشتر در زمینه تأمین عرضه و توزیع ملزومات با وجود شیوع گسترده کرونا، به اقتصاد بحرانی این کشور کمک کنند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- قانون رقابت که در انگلیس به نام «قانون امور تجاری» نامیده میشود،قانونی است که رقابت در بازار را از طریق تنظیم عملکردهای ضدرقابتی شرکت ها و فروشگاهها گسترش داده و حفظ می کند.

این قانون در انگلیس، توافق نامه ها، ترتیبات و شیوه های تجاری هماهنگ را که به طرز چشمگیری موجب ایجاد محدودیت و یا تحریف رقابت می شوند، را ممنوع کرده و تجارت این کشور را تحت تأثیر خود قرار میدهد.

با توجه به وضع کنونی جوامع در انگلیس، دولت به سوپر مارکت ها اجازه داده تا فروشگاهای خود را به صورت شبانه روزی باز نگه دارند،  انبارهای توزیع و ون های تحویل کالاها را با یکدیگر اشتراک گذاشته و اطلاعات خود را در سطح سهام تحت چشم پوشی موقت مصوب عصر پنجشنبه دولت، تسهیم کنند.

دولت همچنین برای تحویل آنلاین، بطور موقت مالیات را از روی کیسه های پلاستیکی را برداشته تا به خرده فروشان کمک کند تا مواد غذایی را به افرادی که از ترس کرونا در خانه هایشان مانده اند بدون درز هیچ گونه آلودگی در جعبه های تحویل، تحویل دهند.

وزیر محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلیس، این تغییر قوانین را پس از بیش از یک هفته بحث و گفتگو با خرده فروشان تصویب و اعلام کرد که آنها استدلالهای منطقی سوپر مارکت های پیشرو را گوش داده و هر اقدامی که لازم باشد برای کمک به این مغازه داران در شرایط حال حاضر  به منظور تامین تغذیه مردم انجام خواهند داد.

با ایجاد آرامش و تغییر عناصر قوانین رقابتی به طور موقت، خرده فروشان می توانند با همکاری یکدیگر منابع مورد نیاز خود را در این شرایط بی سابقه به اشتراک بگذارند.

آخرین تغییرات این قوانین در جهت محدود کردن تأثیر خرید هراس ناشی از شیوع کرونا،  هنگامی صورت گرفت که این وزارت خانه طی گفتگوهای تلفنی با مقامات محلی ساعاتی را که می توان تحویل ها را در فروشگاه های مواد غذایی انجام داد تا به نگهداری وسایل در قفسه ها کمک کند، تعیین کرد.

 این چهارمین تماس گروهی با سوپر مارکت های بزرگ و زنجیره ای در چهار روز اخیر پس از مشاهده وحشت خریدن وسایل ضروری مانند دستمال کاغذی، ماکارونی و گوجه فرنگی ریز شده بود.

همچنین وزارت حمل و نقل نیز موافقت کرده که محدودیت در ساعات کار رانندگان تحویل کالا در هنگام بحران را کاهش دهد. رانندگان هم اکنون می توانند ۱۱ ساعت پشت سر هم مشغول به کار باشند و در طول دو هفته ساعت کاری خود را تا ۹۶ ساعت افزایش دهند.

وزیر محیط زیست همچنین اظهار کرد که این قدرت را دارد که به طور موقت ممنوعیت قانون رقابت را در مورد توافق های بین مشاغل که موجب ایجاد موانع یا محدودیت می شود را برای یک دوره محدود حذف کند.

در گذشته چنین سفارشاتی در رابطه با صنایع دفاعی از قبیل نگهداری و تعمیر کشتی های جنگی در سال ۲۰۰۶ و عرضه نفت و فرآورده های نفتی در جریان بحران سوخت ۲۰۱۲ انجام شده است.

با اجازه تحویل شبانه روزی به سوپرمارکت ها و خرده فروشان مواد غذایی، سهام آنها سریعتر از انبارها به قفسه ها انتقال میابند.

خرده فروشان برنامه های اضطراری خوبی را در دست اجرا دارند و تمام اقدامات لازم را در جهت ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان مواد غذایی و تامین ملزومات مورد نیاز آنها انجام می دهند.

خرده فروشان در هفته های گذشته خواستار تغییر قوانین رقابت از سوی دولتها بودند زیرا همکاری میان آنها به دلیل تعطیلی بعضی از آنها در مناطق خاص کرونایی در تامین مواد غذایی محدود شده بود. 

آخرین تماس وزیر محیط زیست با اتحادیه سوپرمارکت داران در حالی صورت گرفت که صاحبان آن فروشگاهها تجارت دو هفته گذشته خود را مشابه عید پاک، یکی از بزرگترین آخر هفته های سال، ترسیم کرده اند و کنسرسیوم خرده فروشی نیز اعلام کرده که طی هفته های گذشته تقاضا برای تعداد محدودی از محصولات خارج از دوره کریسمس بی سابقه بوده است. زیرا خرده فروشان در تلاش بودند تا از تقاضای خریداران که برای انزوا یا اختلال ناشی از شیوع این بیماری در انزوا هستند، خودداری کنند.

 در همین راستا کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس اعلام کرد که طی هفته های گذشته تقاضا برای تعداد محدودی از محصولات خارج از دوره کریسمس بی سابقه بوده است

هم اکنون خرده فروشان برای کمک به مصرف کنندگان بطور شبانه روزی کار می کنند اما جوامع نیز بایداز یکدیگر حمایت کرده و به قشر آسیب پذیر کمک کنند.

پیش از تصمیم دولت در تغییر قوانین رقابت، چند تن از مدیران و صاحبان سوپر مارکت ها گفته بودند که هیچ ارتباطی از طرف دولت برای مدیریت کمبودهای احتمالی در هنگام شیوع این بیماری وجود نداشته است.

درخواستهای خرده فروشان در وضع کنونی جامعه :

۱- تغییر و تعدیل محدودیت های مربوط به وزن کالاها از خواسته های این گروه می باشد. در این صورت وانت ها با خیال راحت وزن بیشتری را نسبت به مقررات فعلی دریافت می کنند.

 بالا بردن این محدودیتها این امکان را برای وانت ها فراهم می کند تا بیشتر محموله های منازل را به صورت یکجا انجام دهند تا با افزایش تقاضا از سوی افراد خانه نشین ، بیمار یا افراد نگران از خرید مواجه نشوند.

۲- سهولت مقررات مربوط به کد مواد غذایی از دیگر خواسته های آنها می باشد. این کد به منظور جلوگیری از سوءاستفاده فروشندگان بزرگ از قدرت خود درتامین کالاها ایجاد شده است. به عنوان مثال، آنها نمی توانند سفارشات را بدون هشدار و اخطار مناسب متوقف کنند.

سوپر مارکت ها اعلام کرده اند که نیاز به ایجاد سریع تغییرات دارند تا بتوانند بر روی مواد غذای ضروری تمرکز کنند.

این قوانین فعلی منجر به جریمه ای به ارزش یک درصد از گردش مالی انگلیس می شود. بنابراین انتظار می رود که دفتر قانونی مستقل که وظیفه اجرای قانون تحویل مواد غذایی و تنظیم روابط بین سوپر مارکت ها و تأمین کنندگان مستقیم آنها در انگلیس را بر عهده دارد، به جای اینکه قوانین را تغییر دهد، رویکرد عمل گرایانه ای را به عنوان توجه منطقی و معقول در طول بحران در نظر بگیرد.

۳- سهولت مقررات مرتبط با حداقل دستمزد از جمله خواسته های این فروشندگان است. فروشگاه آنلاین موریسونز اعلام کرده که با برنامه های خوداین امکان را فراهم کرده که کارگران مغازه ها اجازه مراقب از خانواده های بیمار را با پرداخت کامل هزینه به آنها داشته باشند در صورتیکه این امر ممکن است با قوانین حداقل دستمزد مغایرت داشته باشد.

کد خبر: ۱۰٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha