۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
شروط توسعه تجارت با کشورهای همسایه| فرصت اکسپو در امارات را نسوزانید!
رئیس کنفدراسیون صادرات در پاسخ به بازار تشریح کرد:

شروط توسعه تجارت با کشورهای همسایه| فرصت اکسپو در امارات را نسوزانید!

محمدلاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال بازار گفت: اراده دولت جدید بر توسعه روابط تجاری است اما مهمترین موضوع برای صادرات حل مشکل تبادل ارزی و برگشت آن است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار محمدلاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال بازار که چگونه دولت سیزدهم می تواند شعار و وعده توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه  را محقق کند و الزامات آن چیست گفت: بر اساس داده‌ها و آمار ما از ظرفیت های تجاری میان کشورهای همسایه تاکنون آنطور که شایسته و بایسته است،   استفاده نکرده ایم. لذا در صورت رفع مشکلات با بعضی کشورهای پیرامونی و و رفع تحریم ها به راحتی قادر خواهیم بود این بازارها را در اختیار داشته باشیم و حجم صادرات را افزایش دهیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: ارز حاصل از صادرات امکان تأمین کالاهای وارداتی را دارد و می‌تواند قیمت ارز را نیز تعدیل کند و روابط تجاری میان کشورهای همسایه را افزایش دهد به شرط ان که مشکلات برگشت ارز از سر راه صادرکنندگان برداشته شود.

 وی با  بیان این که مهمترین موضوع برای توسعه صادرات مشکل تبادلات ارزی و  رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان است، افزود: دولت سیزدهم موضوع توافقات را در دستور کار قرار داده و همانطور که پیام ها داده شده است آمادگی احیای روابط در منطقه به همراه احیای برجام را دارد.

لاهوتی گفت: به نظر من تقاضای ایران تقاضای منطقی است و همچنان بر تعهدات خود در برجام پابرجا بوده است و اگر همه به وظایف خود عمل کنند و بر جام برگردند، ایران هم به راحتی می تواند توسعه صادرات به منطقه را شاهد باشد.

وی با بیان این که روابط تجاری میان کشورهای پیرامونی کمتر تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفتند گفت:  کشورهای دورتر مانند ژاپن و کره و حتی کشورهای اروپایی بیشتر تحت تأثیر تحریم  قرار گرفتند ولذا  در صورت برگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم ها که در دولت ترامپ اتخاذ شده بود حجم تجارت نه تنها با ۱۵ کشور که با سایر کشورها نیز افزایش خواهد یافت.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید تغییراتی که در سال‌های اخیر در فهرست شرکای تجاری ایران به وجود آمده تا حد زیادی تحت تاثیر تحریم‌ها و تبعات آن بوده است.

لاهوتی در ادامه درباره تجارت با کشورهای همسایه بیان داشت: سیاست ایران افزایش تجارت با ۱۵ کشور همسایه به علاوه چین و هند است و در این راستا تلاش های زیادی نیز انجام شده است اما این تلاش ها ما را به اهدافمان نرسانده است.

وی افزود: در مورد صادرات به عراق و افغانستان، صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات دچار مشکل هستند زیرا در عمل نه کالایی در عراق و افغانستان وجود دارد که به ازای ارز حاصل از صادرات وارد کنند و نه سیستم بانکی و صرافی مشخصی وجود دارد که بتوانند ارز را از این طریق برگردانند بنابراین پیشنهادات متعددی در جلسات مطرح شده است و باید شرایط و زیرساخت هایی را برای بازگشت ارز از این دو کشور مهم و سایر کشورهایی که می خواهیم با آنها ارتباط داشته باشیم ایجاد کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره اف ای تی اف نیز به وجود دو دیدگاه مختلف اشاره کرد و بیان داشت: غیر از چند کشور همه کشورها در اف ای تی اف حضور دارند و ایران نیز این مساله را نه رد کرده و نه کاملا پذیرفته است لذا با توجه به اینکه این موضوع مجدد به مجمع تشخیص مصلحت نظام برگشت داده شده اما به دلیل اختلاف نظرها بلاتکلیف مانده است اما عدف پیوستن به اف ای تی اف هزینه مبادلات را می تواند افزایش دهد اما مهمتر از آن خروج از بلاتکلیفی در این حوزه است و به نظر می رسد که دولت جدید با توجه به اینکه از نظر دیدگاه با قوای دیگر نزدیکتر است این موضوع را  سریع تر تعیین تکلیف خواهد کرد.

وی درباره کاهش نرخ ارز نیز بیان داشت: دولت در دو سال گذشته قادر نبود در موضوع نرخ ارز با تزریق ارز به صورت تصنعی قیمت را کاهش دهد اما با کاهش تقاضا که واردات است توانسته تقاضا را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: نرخ ارز متاثر از سایر فاکتورهاست به این معنا که اگر تورم و نقدینگی در کشور افزایشی باشد رشد نرخ کالا اجتناب ناپذیر خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که در صورت توافقات پیش رو دولت جدید نیز مانند دولت های قبل به سمت ارزپاشی و تزریق ارز به بازار حرکت کند تا بتواند برای مدتی نرخ ارز را تعدیل کند.

لاهوتی گفت: باید ارزهای قابل دسترس را برای تولید در نظر گرفت تا هم رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد شود و از این طریق ضمن تقویت پول ملی سفرهای مردم را بزرگتر کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: تقویت صرافی های مجاز از دیدگاه بانک مرکزی باید انجام شود تا  رفع تعهدات ارز صادرکنندگان درکشورهای   هدف صادراتی صورت گیرد و  ریال آن را در ایران دریافت کنند.

لاهوتی افزود: فروش ریالی به عراق و افغانستان از سوی بانک مرکزی بدون پاسخ مانده و این بانک این سیستم را قبول ندارد اما خریداران عراقی به راحتی کالا را در ایران به ریال خریداری می کنند و از طریق صادرکنندگان بی نام صادر می کنند. بنابراین با توجه به اینکه ارتباطات با این کشورها جزو سیاست های اصلی کشور است دولت سیزدهم است باید برای رشد صادرات موضوعات سیاسی را حل کند و ساز و کاری برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از طریق سیستم بانکی مشخص و صرافی های مورد اعتماد در مبادی ورودی کشور یا در کشور هدف ایجاد کند.

 فرصت اکسپو را نسوزانید
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری بازار که آیا صادرکنندگان و  اقتصاد کشور برای  نمایشگاه اکسپو افزایش تقاضای احتمالی  پیش بینی لازم را دیده اند به خصوص آنکه این اولین باری است که در محدوده خاورمیانه چنین نمایشگاهی برگزار می شود و امارات متحده عربی به خودی خود به شدت نیاز به واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی است و این که  آیا این موضوع عاملی برای افزایش قیمت کالاهای خوراکی در نیمه دوم نخواهد شد؛ گفت: امارات متحده عربی کشت فراسرزمینی را شروع کرده است و تا حدودی برنامه‌ریزی موفقی را برای تامین مواد غذایی فراهم کرده است با این حال  امیدوارم که با توجه به فرصت به وجود آمده فعالان و دسست اندر کاران اقتصادی این فرصت را نسوزانند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: بایدبخش خصوصی  از این رویداد مهم کشور امارات که با برنامه ریزی های دقیق و سرمایه گذاری های بسیار سنگین صورت گرفته حداکثر بهره  را ببرد و نمایندگان دولتی اکسپو نیز با  حمایت های خود از این شرایط به نفع اقتصاد ایران استفاده کنند.

وی تاکید کرد: نباید ما فرصت‌سوزی کنیم قطعاً یک رویداد مهم در منطقه است و ایران نیز بازیگری مهم در منطقه به شمار می رود ومن امیدوار هستم آ که نمایندگان دولت در اکسپو از این فرصت به نفع اقتصاد ایران استفاده کنند.

وی همچنین در باره تصویر تجارت ایران به ویژه در حوزه صادرات گفت: هرچند در حال حاضر تصویر دقیقی از آینده مذاکرات وجود ندارد اما گفت و گوی دیروز رییس جمهور ایران با فرانسه این امید را به وجود آورده که نتایج مثبتی در راه باشد و با جذب سرمایه‌های جدید، اقتصاد ایران از شرایط فعلی عبور کند.

لاهوتی  با بیان این که در سال ۹۷ بیش از ۲۵۰  بخشنامه و مقررات صادر شد که بعضا متناقص و مغایر با یکدیگر بودند، گفت: این بخشنامه های متعدد عملا فرصت برنامه ریزی را از صادرکنندگان گرفته و واحدهای تولیدی را در بخش تامین مواد اولیه با مشکل مواجه کرده است و متعاقب آن تولید دچار مشکل شده است.

حرکت به سوی صادرات با ارزش افزوده
لاهوتی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته میزان رشد ارزش صادرات ایران نسبت به وزن بالاتر بوده که این نشان دهنده افزایش صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر است، هرچند در این زمینه راه بسیار طولانی باقی مانده است اما این امید وجود دارد که با افزایش کیفیت، کالاهای ایران توان حضور در بازارهای بزرگ‌تر را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی بر وضعیت تجارت کشور در سال‌های گذشته تاثیرات فراوانی گذاشته است، بیان کرد: در فهرست واردکنندگان کالای ایران، امارات متحده عربی جایگاه چین را گرفته و صدرنشین شده است. این در حالی است که امارات بیشتر بر روی ری اکسپورت یا صادرات مجدد متمرکز است یعنی کالاهایی که امکان ورود مستقیم به ایران را نداشته‌اند و از این طریق به کشور رسیده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در کنار آن، در ماه‌های گذشته آلمان و سوییس در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به کشور قرار دارند که این موضوع در دو محور اهمیت دارد. نخست امید به احیای برجام و امکان از سرگیری ارتباط با اروپایی‌ها را بیشتر می‌کند و دوم آنکه مواد اولیه ای که از این کشورهای اروپایی وارد می‌شود در تولید ایران به کار گرفته شده و می‌تواند به افزایش کیفیت تولیدات منجر شود.

لاهوتی درباره مقاصد صادراتی ایران نیز گفت: در سال‌های گذشته هندوستان از فهرست واردکنندگان کالا از ایران خارج شد و ترکیه جای آن را گرفت. این نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا روی هند و میزان خرید کالای این کشور تاثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اثر تحولات در افغانستان بر روی تجارت ایران، گفت: سرمایه ها معمولا در چای نا امن مانا نیستند و در رابطه با افغانستان نیز ناامنی‌های اخیر ریسک ارسال کالا را افزایش داده و در کوتاه مدت حتما هزینه صادرات را بیشتر کرده و می کند اما برای تصمیم گیری در این زمینه زود است و باید دید در آینده چه تغییراتی در این کشور به وجود می‌آید.

صادرات افزایش یافت اما شاید ادامه دار نباشد
محمد لاهوتی اظهار داشت: بر اساس آمار چهار ماهه گمرکی صادرات  با رشد ۶۵ درصدی در ارزش و واردات با رشد ۳۲ درصدی در ارزش مواجه شده است اما معلوم نیست این روند در شش ماهه دوم هم دوام دار باشد و بستگی به سیاست های دولت جدید دارد.

وی افزود: سال گذشته مرزهای کشور به دلیل کرونا تا مدتی بسته بود. از این رو بخشی از رشد امسال را می‌توان ناشی از باز شدن مرزها دانست. اما صادرات امسال نسبت به سال ۹۸ رشد را نشان می‌دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، گفت: با توجه به اینکه ۸۵ درصد کالاهای وارداتی کشور واسطه‌ای و مواد اولیه هستند، رشد واردات یعنی اینکه تولید می‌تواند رونق بگیرد.

کد خبر: ۱۰۲٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha