۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها شفاف سازی نکرده است| غرب باید رئیسی را درست بشناسد
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها شفاف سازی نکرده است| غرب باید رئیسی را درست بشناسد

«طارق رئوف» معتقد است آمریکا هنوز در مورد رفع و یا تعلیق تحریم های ایران شفاف سازی نکرده است هر چند ادعا می کند که تحریم های ایران را لغو خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در این مراسم حضور داشتند. از بین این مقامات ۱۰ رییس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رییس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حاضر بودند.

در این مراسم «انریکه مورا» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به عنوان نماینده اتحادیه اروپا نیز حضور داشت؛ حضوری که با مخالفت گسترده صهیونیستها مواجه شد و خشم آنها را برانگیخت.

سخنان ابراهیم رئیسی در این نشست نوع رویکرد دولت متبوع وی به توافق هسته ای و مسائل منطقه ای را روشن ساخت.

رئیسی در مراسم تحلیف خود در خصوص رویکرد سیاست خارجی دولت وی گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت‌ساز است. ظرفیت‌های منطقه ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود. بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعیِ «درون‌منطقه‌ای» و بر اساسِ تأمینِ حقوقِ ملت‌ها، حل‌وفصل شود. من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم.

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملاً صلح‌آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعاً حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد. سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.

تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست. جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه‌ی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست.

دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید.»

در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی سخنان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مراسم تحلیف پرداخته شده که در ادامه می آید.

وی مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*ابراهیم رئیسی در مراسم سوگند ریاست جمهوری خود گفت تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست. این اظهارات به معنای حمایت وی از مذاکرات وین ارزیابی شد. از سوی دیگر بر اساس برخی اخبار امیرعبداللهیان که گزینه وزارت خارجه دولت رئیسی است به «انریکه مورا» اعلام کرده، که دولت رئیسی متعهد به مذاکرات هسته ای است. ارزیابی شما چیست؟
درک من این است که اکنون در طرف غربی سردرگمی در مورد نظرات دولت جدید ایران در خصوص برجام ایجاد شده است. از یک سو، پیش از انتخابات تصور می شد که مقام معظم رهبری از نهایی شدن توافقنامه برجام تحت دولت رئیسی و بازگشت به برجام و لغو تحریم های آمریکا حمایت می کند. از سوی دیگر، تصور می شود که تیم رئیسی برای از سرگیری مذاکرات برجام در وین عجله ای ندارد.

*ابراهیم رئیسی در سخنان خود از عبارت «هر دیپلماتیک» برای رفع تحریمها استفاده کرد. این می تواند به این معنا باشد که او جایگاه خاصی به برجام نمی دهد؛ مگر اینکه منجر به رفع تحریمها علیه ایران باشد. ارزیابی شما چیست؟
تصور من این است که در طرف غربی درک می شود که رئیسی از روند مذاکرات وین به عنوان «طرح دیپلماتیک» یاد می کند، زیرا هیچ کانال دیپلماتیک دیگری برای مذاکرات ایران/ آمریکا+اتحادیه اروپا در وین وجود ندارد.

*ابراهیم رئیسی همچنین در سخنان خود در مراسم تحلیف گفت: «بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعیِ «درون‌منطقه‌ای» و بر اساسِ تأمینِ حقوقِ ملت‌ها، حل‌وفصل شود. من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم.» تاکید رئیسی بر این موضوع در حالی است که آمریکا به دنبال ملزم کردن ایران به گفتگو درباره مسائل منطقه ای است. آیا آمریکا مکانیسم منطقه ای پیشنهادی ایران را می پذیرد؟ مکانیسمی که در حال حاضر در گفتگوهای ایران و عربستان مشاهده می شود؟
در این مورد، به نظر می رسد که رئیسی به کانال پشتیبان مذاکرات ایران و عربستان اشاره کرده است. در حال حاضر «محمد بن سلمان» در عربستان سعودی تشخیص داده است که بایدن حمایت از اقدامات سعودی علیه حوثی ها و دیگر اقدامات در منطقه را متوقف کرده است و بنابراین «محمد بن سلمان» این واقعیت را دریافته است که که سعودی ها باید با ایران مذاکره کنند و در این زمینه کشورهای خلیج فارس نیز از این امر حمایت می کنند؛ حتی اگر به ایران اعتماد ندارند.

*به نظر شما آینده مذاکرات وین چه خواهد بود و چه زمانی ممکن است مذاکرات شروع شود؟
ایالات متحده دوباره از طریق بلینکن گفت که زمان مذاکرات برجام رو به اتمام است و اگر ایران به پیشرفت خود در برنامه هسته ای خود فراتر از محدودیت های برجام ادامه دهد مذکرات نیز زیر سوال می رود و زمان آن به اتمام می رسد. به اعتقاد او اگر توانایی های هسته ای پیشرفته ایران که فراتر از برجام است ادامه یابد، زمان به پایان می رسد و در واقع محدودیتهای برجام را بلاموضوع می سازد.

از این رو ایالات متحده به ایران فشار می آورد تا مذاکرات وین را نهایی کند و برنامه هسته ای خود را به محدودیت های برجام بازگرداند. اما ایالات متحده هنوز در مورد رفع و/یا تعلیق تحریم ها شفاف سازی نمی کند هر چند که ایالات متحده ادعا می کند که در حال حاضر تحریم های ایران را لغو کرده است.

در چند روز آینده مشخص می شود که مذاکرات وین در چه زمانی آغاز می شود یا خیر. اما من فکر می کنم رئیسی هنوز باید تیم وزارت امور خارجه خود را تعیین کند و همچنین در مورد آینده دکتر صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی یا قرار دادن تیم جدید در سازمان انرژی اتمی تصمیم گیری کند.

 بدون قرار دادن یک تیم کامل دیپلماتیک و متخصصان علمی برای مذاکرات وین تاخیر ادامه خواهد یافت.

کد خبر: ۱۰۲٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha