۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
دولت آینده برای بخش‌های اجرایی سند همکاری ایران و چین تصمیم بگیرد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

دولت آینده برای بخش‌های اجرایی سند همکاری ایران و چین تصمیم بگیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص جزییات سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: تفاهمی بین ایران و چین انجام شده است که برای بخش‌های اجرایی آن دولت آینده باید تصمیم بگیرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی، با اشاره به اهمیت گسترش روابط با چین و نگرانی غرب از این رابطه گفت: آمریکایی ها بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نگاه تک قطبی به جهان داشتند، به مرور زمان فضای اقتصادی، سیاسی و امنیتی جدیدی در جهان شکل گرفت از جمله اینکه قطب بندی‌های منطقه‌ای باعث شد که سلطه و نفوذ غربی ها در جهان به آن نحوی که خودشان انتظار داشتند گسترش پیدا نکند.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس بیان کرد:  چین به عنوان قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در شرق آسیا قدرت گرفته است و همچنین کشورهایی مانند ایران در منطقه خاورمیانه که تلاش می کنند از طریق ارتباط با این قدرت های آسیایی یک نوع توازن بین روابط با غرب و شرق برقرار کنند.

وی ادامه داد: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه به شرق را در مقاطع مختلف داشته است زمانی که جنگ ایران با عراق تمام شد از حضور کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چینی در فعالیت های اقتصادی استقبال کردیم و کره جنوبی در صنایع کرمان موتور و در پتروشیمی فعالیت موثری داشت.

این نماینده مجلس عنوان کرد: اما بعدها که دچار چالش پرونده اتمی شدیم و غربی ها علیه ما اقدامات وسیعی را شروع کردند به همان میزان، تمرکز سیاست خارجی به این بحران، باعث شد تا حدودی از نگاه به شرق غافل شویم، الان فرصت خوبی است برای احیای نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ یعنی گسترش روابط فرهنگی، سیاسی و به خصوص اقتصادی با چین  و همچنین گسترش روابط مختلف با روسیه اقداماتی صورت گیرد.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: روسیه و چین در قالب  پیمان شانگهای قطب قدرتمند جهانی و قاره آسیا هستند و حضور ایران درکنار این قدرت ها می تواند توازنی ایجاد کند تا فشار غربی ها کاهش یابد، از وابستگی اقتصادی به اقتصاد جهانی که غربی ها آن را مدیریت می کنند کاسته شود و ما بتوانیم راحت تر در مذاکره با غرب از موضع قدرت قوی تری وارد شویم.

وی اظهارداشت: غربی ها فکر می کنند اگر روابط اقتصادی و سیاسی ایران با چین و روسیه و برخی قدرت های دیگر  گسترش پیدا کند تهران از موضع قوی تری به چانه زنی در مقابل غربی ها وارد شود، غرب ایران ضعیف شده و به زانو در آمده می خواهد تا سیاست مدنظر آنها را در حوزه موشکی، اتمی و نفوذ منطقه ای را  دنبال کند، ایران به درستی و با درایت و هدایت مقام معظم رهبری هم به سوی همکاری با چین و روسیه گام بر می دارد و هم به سوی احیای روابط خود با کشورهای همسایه، کاهش تنش ها با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس حرکت می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص جزییات سند همکاری ایران  و چین، گفت: ابتدا تفاهمی بین ایران و چین انجام شده است و برای بخش های اجرایی دولت آینده باید تصمیم بگیرد، در این تفاهمی که انجام شده از انرژی، فعالیت در مناطق ویژه، گردشگری، مالی و بانکی نام برده شده است در دولت جدید باید در هر موضوع مذاکره شروع شود و تیم های مربوطه دو دولت قراردادهایی اجرایی که لازم است را تنظیم کنند.

کد خبر: ۱۰۲٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha