۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
فروش اسناد خزانه در دولت روحانی زیاد بود| دولت آتی بخشی از فعالیت‌ها را به بخش خصوص واگذار کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

فروش اسناد خزانه در دولت روحانی زیاد بود| دولت آتی بخشی از فعالیت‌ها را به بخش خصوص واگذار کند

کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی از راههای رفع مشکلات و جمع‌آوری نقدینگی در دست مردم این است که دولت یکسری از فعالیت‌ها و خدمات خودش را به بخش خصوصی واگذار کند.

جبار کوچکی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، درباره چگونگی جبران کسری بودجه، اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی ایران، یکی از بحث‌های اقتصادی مهم که ایجاد بحران می‌کند، کسری بودجه است.

وی بیان کرد: زمانی که دولت برای رفع کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض کند و یا اینکه پول بدون پشتوانه ای را چاپ کند و ذخایر کشور را مورد استفاده قرار دهد، قطعا این اقدامات خسارت‌های اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت که ما این خسارتها را مشاهده می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چاپ و فروش اسناد خزانه هم متاسفانه در دولت روحانی بسیار زیاد اتفاق افتاد و دولت بعدی را هم با این اقدام خود بدهکار کردند.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: برای جبران کسری بودجه روشهای مختلفی وجود دارد. بیش از هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم و دولت به شدت به پول نقد نیاز دارد. پول نقد یکی از مشکلات دولت است، به گونه‌ای که دولت برای پرداخت حقوق کارکنان خودش هم دچار مشکل است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت سابق معمولا با فروش اسناد خزانه و استقراض کسری بودجه را جبران کرد و یکی از راههای رفع این مشکل و جمع‌آوری نقدینگی در دست مردم این است که  دولت یکسری از فعالیت‌ها و خدمات خودش را به بخش خصوصی واگذار کند. اما این کار را دولت‌ها معمولا انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: واگذاری بخشی از فعالیتهای دولت به بخش خصوصی باید توسط دولت انجام شود که نه تنها مشکل کسری بودجه را جبران می‌کند، بلکه نقدینگی بسیار زیادی که دست مردم است و اقتصاد کشور را دچار مشکل می‌کند، جمع آوری می‌کند.

شرکت‌های بزرگ دولتی اغلب زیانده هستند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های بزرگ دولتی اغلب زیانده هستند و دولت باید سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرا کند. 

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: دولت بسیار حجیم شده است و کل خدمات کشور را بر عهده دارد. بخش‌های خصوصی زیادی وجود دارد که بسیار بهتر از دولت، خدمات ارائه می‌دهند. 

وی ادامه داد: به جای آنکه دولت در همه بخش‌ها حضور داشته باشد، بهتر است که حمایت‌های خود را از بخش خصوصی افزایش دهد و یکسری از کارها را به آنان واگذار کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه دولت ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و ما نسبت به سال گذاشته رشد بودجه‌ای قابل توجه ای داشته‌ایم. دولت به شدت بزرگ و حجیم شده است و مشخص است که دولت فربه، دولت کم‌کاری می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه فرار مالیاتی در کشورمان بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است. البته این به غیر از معافیت های مالیاتی است و رقم معافیت های مالیاتی هم بسیار زیاد است.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: دولت نباید پایه مالیاتی را رشد دهد چرا که این کار به تولید آسیب می‌زند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید بر مالیات‌ها نظارت بیشتری کند و اقداماتی را انجام دهد که فرارهای مالیاتی کاهش یابد و معوقات مالیاتی ساماندهی شود تا از این طریق کسری بودجه جبران شود.

کد خبر: ۱۰۲٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha