۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
دلیل اصلی ارزانی نفت؛ تصمیم اوپک پلاس| طلای سیاه به کانال ۶۰ دلار بازمی گردد؟
«بازار» گزارش می دهد

دلیل اصلی ارزانی نفت؛ تصمیم اوپک پلاس| طلای سیاه به کانال ۶۰ دلار بازمی گردد؟

نفت بدترین عملکرد هفتگی را در ۴ ماه اخیر به ثبت رساند و کارشناسان دلیل اصلی این افت را همه گیری ویروس دلتا می دانند، اما خطیبی کارشناس انرژی می گوید افزایش سطح تولیدات اوپک دلیل اصلی ارزانی نفت است.

بازار، گروه آب و انرژی: رکورد افت قیمت هفتگی نفت برنت در چهار ماه اخیر به ثبت رسید. به گزارش رویترز، در این هفته، قیمت نفت برنت شاهد افت بیش از شش درصدی بود. قیمت نفت خام آمریکا هم با کاهش حدوداً ۷ درصدی بدترین عملکرد هفتگی ۹ ماه اخیر را به ثبت رساند. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که این ویروس دلتا  چشم انداز مصرف را تیره و تار کرده است.

هووی لی اقتصاددان بانک اوسی‌بی‌سی سنگاپور در این باره گفت: در زمان حاضر ویروس دلتا عامل اصلی نوسان قیمت در بازار نفت و بسیاری از بازارهای دیگر است.

اما محمد علی خطیبی کارشناس انرژی و نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که  افت قیمت ها در روزهای گذشته دلیل قوی تری دارد. او به خبرگزاری «بازار» می گوید: تصمیم اوپک و اوپک پلاس مبنی بر افزایش تولید عامل اصلی کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته بود که هم زمانی آن با همه گیری ویروس کرونای دلتا شدت آن را افزایش داده است.  

او با اشاره تصمیم اوپک پلاس گفت: بر اساس این تصمیم قرار شده که از آگوست تا دسامبر ۲۰۲۱، تولید خود را روزانه دو میلیون بشکه یا روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در ماه افزایش دهند و این قرارداد تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شود.

به گفته او، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی، سه صادرکننده اصلی اوپک در خاورمیانه، محموله های نفتی خود را در ماه ژوئیه به بالاترین سطح چند ماهه رساندند این در حالی است که گزارش از کاهش تقاضا در چین به عنوان بزرگترین بازار مصرف انرژی خبر می دهد.

قیمت نفت برنت شاهد افت بیش از ۶ درصدی بود. قیمت نفت خام آمریکا هم با کاهش حدوداً ۷ درصدی بدترین عملکرد هفتگی ۹ ماه اخیر را به ثبت رساند

بالاترین قیمت بیش از ۳ سال گذشته
۱۵ تیر امسال بود که رکورد قیمت سبد نفتی اوپک شکسته شد  قیمت  نفت برنت در این روز  به ۷۵.۹۴ دلار در هر بشکه  رسید که بالاترین قیمت  در ۳ سال و ۲ ماه گذشته بود. اما حالا حدود یک ماه  بعد از آن روز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به ۷۰ دلار و ۷۰ سنت رسیده است.  همچنین در پایان معاملات دیروز قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات دیروز با ۸۱ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش به ۶۸ دلار و ۲۸ سنت رسید.

اوپک پلاس تصمیم گرفته از آگوست تا دسامبر ۲۰۲۱، تولید خود را روزانه ۲ میلیون بشکه یا روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در ماه افزایش دهند و این قرارداد تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شود

نقش اوپک پلاس در افت قیمت ها 
بسیاری از تحلیل گران معتقدند که نگرانی ها در مورد شیوع نوع دلتای کرونا در آمریکا و چین که دو مصرف کننده بزرگ نفت هستند، همچنان ادامه داشت و مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. اما نماینده سابق ایران در اوپک نظری متفاوتی دارد. محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک  درباره  چرایی کاهش قیمت نفت به خبرگزاری بازار می گوید: دو سال است که بازار جهانی نفت به عامل ناشناخته ای به اسم کرونا دست و پنجه نرم می کند. به طوری که شاهد هستیم هر گونه تغییر در روند همه گیری به سرعت بازار نفت را تحت تاثیر قرار می دهد.  

او با اشاره به تاثیر مستقیم  ویروس دلتا بر وضعیت قیمت نفت، ادامه داد: البته کاهش قیمت ها در روزهای گذشته بیشتر ناشی از تصمیم اوپک و افزایش سطح تولید و عرضه در بازار جهانی بوده است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه تاثیر کاهش یا افزایش سطح تولید قدرت بیشتری نسبت به ویروس کرونا دارد، افزود: سال گذشته شاهد بودیم با وجود اینکه همه گیری کرونا در وضعیت نگران کننده ای قرار داشت و هنوز خبری از شروع واکسیناسیون نبود، اوپک و اوپک پلاس توانسته اند که با کاهش سطح تولید، قیمت ها را بهبود ببخشند.

به گفته او، بعد از کاهش سطح تولید قیمت ها با شیب تقریبا مناسبی افزایشی شد. به طوری که امسال شاهد بازگشت قیمت ها به سطح قبل از کرونا هم بودیم. حتی قبل از تصمیم اوپک درباره افزایش سطح تولید، بسیاری از تحلیل گران از نفت ۱۰۰ دلاری سخن می گفتند که نشان دهنده سطح بالای امیدواری ها نسبت به احیای قیمت در بازار بود.

دلار تقویت شد، نفت تضعیف
البته افزایش محدودیت ها ناشی از دلتا و افزایش سطح تولید نفت اوپک و اوپک پلاس تنها دلیل کاهش قیمت ها نبوده و کاهش ۶ درصدی قیمت نفت دلیل سومی دارد. رویترز در گزارشی آورده که عامل دیگر افت قیمت نفت تقویت ارزش دلار پس از انتشار گزارش قوی از بازار کار آمریکا بود. تقویت دلار موجب گرانتر شدن کالاهای ارزش‌گذاری‌شده به این ارز برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

در این بین شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای پنجمین هفته در شش هفته گذشته به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند.

شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به ششم اوت، سه حلقه افزایش یافت و به ۴۹۱ حلقه رسید. شمار دکل‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۴ حلقه معادل ۹۹ درصد افزایش یافت. شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا از رکورد پایین ۲۴۴ حلقه در هفته منتهی به ۱۴ اوت سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر افزایش یافته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد که هفته گذشته ذخایر انبارهای نفت این کشور با افزایش فراتر از انتظار ۳.۶ میلیون بشکه‌ای روبرو شده است.

کد خبر: ۱۰۲٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha