۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
تاثیر طرح صیانت کاربران در فضای مجازی بر فروش آنلاین خودرو

تاثیر طرح صیانت کاربران در فضای مجازی بر فروش آنلاین خودرو

از همان زمان که زمزمه اجرای طرح صیانت کاربران در فضای مجازی به گوش رسید، دغدغه آن گروه از کاربران که از فضای مجازی برای فروش آنلاین ماشین کارکرده بهره‌ می‌برند هم آغاز شد.

به گزارش بازار، تیرماه سال جاری، مجلس شورای اسلامی بررسی طرح صیانت کاربران در فضای مجازی را تصویب کرد. در صورت تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان و تبدیل این طرح به قانون، هر محتوایی که در شبکه اینترنت جهانی قرار می‌گیرد فارغ از اینکه در داخل کشور تهیه شده باشد یا خارج از کشور، باید مجوزهای لازم را از یک شورای خاص اخذ کرده باشد.

تاثیر اجرای طرح صیانت بر فروش آنلاین خودرو

فروش آنلاین خودرو

از همان زمان که زمزمه اجرای طرح صیانت کاربران در فضای مجازی به گوش رسید، دغدغه آن گروه از کاربران که از فضای مجازی برای فروش آنلاین ماشین کارکرده بهره‌ می‌برند هم آغاز شد. طی روزهای گذشته اخبار جسته و گریخته، و البته تایید نشده‌ای، بل با این مضمون دست به دست می‌شود:  در صورت تصویب شورای نگهبان، با مسدودسازی اینترنت (جهانی) در ایران،  به دلیل محدود شدن تعداد کاربرای در فضای مجازی، آمار فروش ماشین دست دوم در سایت فروش خودرو با ریزش مواجه خواهد شد.

اگرچه در این‌باره اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد. اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که دست کم،   تا سه یا ۴ سال آینده امکان اجرای طرح صیانت کاربران در فضای مجازی وجود ندارد. با این وجود اما فعالان بازار خودرو نگران افت معاملات اینترنتی خودروها و در نتیجه کاهش فروش خودرو کارکرده است. لازم به ذکر است این روند برای همه سایت‌های خرید و فروش آنلاین رخ خواهد داد. اما از آنجا که حدود ۷۰ درصد از حجم معاملات خودرو از طریق به صورت معاملات اینترنتی انجام می‌شود، فروش آنلاین ماشین کارکرده بیش از همه کالا تحت تاثیر اجرای احتمالی این طرح قرار خواهد گرفت.   برخی شنیده‌ها حاکی از آن است در صورت راه‌اندازی اینترنت ملی در پی اجرای طرح صیانت کاربران در فضای مجازی، سایت‌های فعال در بازار فروش آنلاین ماشین کارکرده بیشترین تاثیر را خواهد گرفت.

پیش بینی بازار خودرو بعد از اجرای طرح اینترنت ملی

قیمت ماشین و خرید خودرو دست دوم از مهترین دغدغه‌های مردم در بازار خودرو است که حالا در صورت اجرای طرح اینترنت ملی وارد فاز هیجان شده است. با شروع به کار سایت‌های فروش آنلاین ماشین کارکرده، نرخ بازار خودرو شفاف شد. به این صورت که قیمت روز خودرو و همچنین قیمت ماشین صفر  روزانه روی سایت‌های مربوطه درج و منتشر می‌شد. پس پیش‌ بینی بازار خودرو در صورت اجرای طرح اینترنت ملی حول صعودی شدن قیمت ماشین در بازار می‌چرخد.

احتمال از میان رفتن شفافیت را می‌توان یکی از تاثیرات اجرای طرح اینترنت ملی بر نوسان قیمت خودرو دانست. از همین رو بهتر است اجرای طرح‌هایی از جمله اجرای طرح اینترنت ملی باید با احتیاط و بر اساس اصول کارشناسی انجام شود. از این جهت است که فروش آنلاین ماشین کارکرده بسیار برای مصرف‌کنندگان در بازار اهمیت دارد.

به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا بررسی طرح مذکور را با حساسیت بیشتری در دستور کار قرار دهد. ایجاد بستر مناسب برای سهولت خرید خودرو دست دوم یکی از وظایف تصمیم‌سازان در حوزه خودرو است.

حالا مسئولان اقتصادی بیش از هر زمان دیگری بر اهمیت اخد تصمیم‌های مهم و سیاست‌های راهبردی بر اساس چهارچوب اقتصاد ایران آگاه شده‌اند. در غیر اینصورت بزرگترین بازار در کشور دستخوش نوسانات و هیجانات شدیدی خواهد شد.

تمایل کاربران به خرید ماشین های کارکرده

خرید خودرو کارکرده

اجرای طرح‌هایی مانند طرح صیانت، به دلیل تاثیر محسوسی که بر خرید خودرو دست دوم می‌گذارد، باید منطبق با اصول و شرایط حاکم بر بازار خودرو طراحی، تصمیم‌گیری و اجرا شود. این روزها کاربران تمایل زیادی به خرید ماشین کارکرده دارند. چرا که طی سال‌های گذشته تاکنون و به دلیل افزایش قیمت خودرو، خرید و فروش خودرو نیز تحت تاثیر جو روانی گرانی قرار گرفت. به همین دلیل نیز این روزها خرید ماشین دست دوم بسیار مقرون به صرفه است. بدیهی است که قیمت ماشین و تمایل کاربران به خرید خودرو دست دوم، رابطه مستقیمی با یکدیگر دارد. از زمانی که نرخ بازار خودرو و قدرت خرید بسیاری از دهک‌های درآمدی جامعه در جهت عکس یکدیگر حرکت کردند، خرید ماشین دست دوم برای بسیاری از گروه‌های درآمدی در الویت قرار گرفت.

این روزها نمایشگاه‌های خودرو از فضای سنتی فاصله گرفته‌اند و تبلیغات کاغذی کمتری نسبت به گذشته  دارند. این در حالی است که  سایت‌های فضای مجازی عنان کار را در دست گرفته‌ است. اگرچه  نرخ کارخانه‌ای خودروها طی سال‌های گذشته تاکنون به ‌صورت کاملا دستوری تعیین می‌شود اما نظام عرضه و تقاضا در مسیر خود حرکت می‌کند، ولی در بستر آنلاین و مجازی.

بیشترین درصد معاملات خودرو به اتفاق معاملات در بازار خودرو بر اساس نرخ‌های کشف شده در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی انجام می‌شود.

دلیل اقبال خرید خودرو دست دوم چیست؟

سوال اینجاست: دلیل تمایل کاربران به خرید ماشین‌های کارکرده چیست و چرا نباید دستخوش سیاست‌های هیجانی شود؟

پاسخ این پرسش در عملکرد خودروسازان طی سال‌های گذشته تاکنون نهفته است. به بیان دیگر، برنامه اشتباه و بعضا غیر دقیق پیش فروش خودروها که در بسیاری از موارد موجب شده است خودرو دیرتر از موعد مقرر به دست مشتری برسد،   خواسته یا ناخواسته سبب تمایل به خرید خودرو کارکرده شده است.

دلایل اثر گذار دیگری نیز در تحلیل استقبال مردم از سایت‌های آنلاین خودرو قابل طرح است. برای مثال،  خریداران خودرو به تست و بررسی خودروها  تمایل زیادی دارند. شرکت‌های مادر، این امکان ایجاد چنین بستری را برای خریداران ندارند.

از سوی دیگر زمانی که بازار خودرو افزایش قیمت پی در پی را تجربه کرد، پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش خودرو برای بازگشت آرامش به این بازار و با نظر مقامات قضایی از درج قیمت روی سایت خودداری کردند.

کد خبر: ۱۰۲٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha