۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
 ساختار سرمایه و اشتغال در استان سمنان نیازمند بازنگری| روستاها رها شده‌اند
بازار گزارش می‌دهد؛

ساختار سرمایه و اشتغال در استان سمنان نیازمند بازنگری| روستاها رها شده‌اند

سمنان- برخی کارشناسان معتقد هستند که در صورت اصلاح ساختار سرمایه گذاری در سطح استان سمنان، بهتر خواهیم توانست رشد اشتغال و توسعه اقتصادی را شاهد باشیم.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان چهار دهه است که بر حسب یک خط کشی غیر اصولی که مشخص نیست منشأ آن نیز کجا است به دو بخش شرق و غرب یعنی کشاورزی محور و صنعتی محور تقسیم شده و این امر سبب شده تا سرمایه‌های صنعتی به شرق استان سرازیر نشود.

سال‌ها است که خشکسالی باعث شده تا کشاورزی استان سمنان بی رونق شود اما به جای سرازیر شدن سرمایه‌های صنعتی به شرق استان متأسفانه اقدامی در سال‌های اخیر انجام نشده در نتیجه شکاف بی کاری بین شرق و غرب استان سمنان افزایش یافته است.

عدم توسعه متوازن
مشکل اینجا است که حتی غرب صنعتی هم به خوبی نتوانسته توسعه پیدا کند تا نشان دهد حتی ساختار معیوب فعلی هم بعد از سال‌ها جواب نمی‌دهد و نیاز به تغییر آن وجود دارد. در شرایط امروزی متاسفانه روستاها رها شده و خالی از تولید شده اند.

مسئولان دولتی در ۱۶ سالی که رئیس دولت اهل استان سمنان بود، کوچک‌ترین اقدام سازنده‌ای در زمینه تحول ساختار سرمایه گذاری صورت نگرفته است یکی از دلایل آن عدم داشتن برنامه‌ریزی درست و صحیح مبتنی بر تحول محسوب می‌شود.

خشکسالی باعث شده تا کشاورزی استان سمنان بی رونق شود اما به جای سرازیر شدن سرمایه‌های صنعتی به شرق استان متأسفانه اقدامی در سال‌های اخیر انجام نشده است

استان سمنان استانی معدنی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و خدماتی (به واسطه حضور سالانه ۲۰ الی ۲۵ میلیون زائر رضوی در راه‌های استان) است اما چرا از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود تا شاهد توسعه اقتصادی مناسب و کاهش بی کاری باشیم؟ شاید پاسخ در همان ساختار معیوب سرمایه و اشتغال باشد.

 ساختار سرمایه و اشتغال در استان سمنان نیازمند بازنگری| روستاها رها شده‌اند

چرخه تولید و سرمایه ناقص است
یک فعال حوزه تولید در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چرخه سرمایه گذاری و تولید در استان کامل نیست، گفت: چرخه کامل از کارگری که در پایین‌ترین سطح بازی می‌کند در چرخه تولید تا بسته بندی و فروشگاه دارای اهمیت است اما متأسفانه در سطح استان این چرخه نه تنها کامل نیست بلکه معیوب نیز محسوب می‌شود.

منصور هاشمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره تولید و ساختار سرمایه پذیری نیاز استان است، ابراز کرد: ما بهترین ظرفیت‌ها را برای صادرات به استان‌ها و کشورهای دیگر داریم از سوی دیگر توان تولید را هم داریم اما به دلیل فقدان برنامه‌ریزی در راستای توسعه زنجیره تأمین، تولید و سرمایه پذیری در این امر ناتوان هستیم.

وی افزود: زنجیره تأمین از زمان تحریم‌ها و بوروکراسی در ترخیص کالاها از گمرک و … بر هم خورد از سوی دیگر دولت به جای تسهیلگری به یک مانع بدل شد و وقتی واحدهای تولیدی اشتغال زا به مشکل برخوردند مجبور به صرف مخارج بیشتر شدند که هم هزینه تولید افزایش یافت و هم واحدها مجبور به دریافت تسهیلات بانکی شدند.

ساختارها ایراد دارند
این فعال بخش تولید ادامه داد: مشکل این ساختار هم آن است که تولید کننده ای که روزگاری بهترین شرایط را داشت کم کم به یک واحد ورشکسته بدهکار بدل شد و نتوانست خود را ارتقا ببخشد.

برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره تولید و ساختار سرمایه پذیری نیاز استان سمنان است

هاشمی با بیان اینکه دولت وام را اولتیماتومی برای تغییر شرایط و تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی دانست، تاکید کرد: این رویه متأسفانه اشتباه بود و جواب نداد و تنها کاری که صورت داد این بود که واحدهای تولیدی مشکل دار به واحدهای تولیدی مشکل دار بدهکار بدل شدند.

وی ادامه داد: ما با این همه ظرفیت گردشگری، خدماتی، تولیدی، معدنی، صنعتی و … اصلاً نباید مشکل در تأمین سرمایه داشته باشیم اما به دلیل عدم اراده و توان مسئولان برای تسهیل گری در زمینه سرمایه گذاری، زنجیره تولید متأسفانه از آن شرایط بهره درستی نبرده ایم.

تغییر رویه فعلی
کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ساختار سرمایه و اشتغال استان متأسفانه اشتباه بنا شده است، گفت: مهمترین اقدامی که دولت سیزدهم باید صورت دهد، تغییر این ساختار و اصلاح آن به سمت جذب سرمایه‌های مولد است.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه امروز جای شهر و روستا در استان سمنان عوض شده است، تاکید کرد: عدم حمایت از تولید روستایی سبب شد تا روستای تولید محور در استان به روستای مصرف‌گرا بدل شود و شهر که زمانی مصرف کننده محصولات تولیدی روستاها بود امروز خودش به تأمین کننده نیاز روستاییان بدل شده است.

وی افزود: این ساختار معیوب از دهه ۸۰ کم کم وارد اقتصاد استان سمنان شد و در ده سال اخیر به شدت افزایش یافت تا جایی که بسیاری روستاهای استان سمنان در بخش‌های جنوبی و کویری خالی از سکنه شده‌اند چرا که نه تولید و کاری در آنها وجود دارد و نه آبی برای توسعه؛

 ساختار سرمایه و اشتغال در استان سمنان نیازمند بازنگری| روستاها رها شده‌اند

ساختارها بازبینی شوند
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت سیزدهم باید ساختار کلی سرمایه پذیری و تولید را به درستی و با برنامه‌ریزی بر پایه مزیت‌های اقتصادی و داشته‌های استان سمنان مجدداً تبیین کند تا شاهد تحول باشیم، تاکید کرد: امیدواریم شرایطی را شاهد باشیم که نخست ساختار سرمایه پذیری و سپس اشتغال تغییر کند تا شاهد باشیم که تحولی در سطح استان صورت گیرد.

عدم حمایت از تولید روستایی سبب شد تا روستای تولید محور در استان به روستای مصرف‌گرا بدل شود و شهر که زمانی مصرف کننده محصولات تولیدی روستاها بود امروز خودش به تأمین کننده نیاز روستاییان بدل شده است

طباطبایی با بیان اینکه فقدان یک هیئت تخصصی ارزیاب و رایزن اقتصادی که بتواند داشته‌های استان را برای سرمایه گذاری معرفی و پرزنت کند، یکی از معضلات و کمبودهایی است که در سراسر استان سمنان با آن روبرو هستیم، گفت: مشکل اینجا است که ما نتوانسته ایم حتی ظرفیت‌های سرمایه گذاری و اشتغال‌زای استان را احصا کنیم.

وی افزود: هیئت‌های سرمایه گذاری ایرانی و خارجی وقتی به استان می‌آیند تازه به فکر مسئولان ما می‌رسد که از ادارات و دستگاه‌های دولتی بخواهند که چند طرح برای سرمایه گذاری معرفی کنند در حالی که استان سمنان با این همه داشته‌هایی که دارد، می‌بایست سالانه ۳۰ تا ۵۰ طرح توجیهی کامل را در آستین داشته باشد.

شناسایی مزیت‌های قابل سرمایه‌گذاری
یک فعال حوزه سرمایه گذاری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ساختار سرمایه پذیری استان سمنان مبتنی بر مزیت شناسی تک تک نقاط استان نبوده است، گفت: دولت جدید می‌بایست سیستمی را در سطح استان راه اندازی کند که مزیت‌های اقتصادی هر منطقه و حتی روستا به صورت خاص شناسایی شود.

علیرضا صالحیان با بیان اینکه در این ساختار جدید سرمایه گذاری و سرمایه پذیری می‌بایست تمام مزیت‌های قابل سرمایه گذاری شناسایی و سپس برند سازی شود، بیان داشت: این اقدام سبب می‌شود تا بتوانیم ظرفیت‌های قابل سرمایه گذاری استان را به منابع سرمایه شناسانده و مرتبط کنیم.

می‌بایست تمام مزیت‌های قابل سرمایه‌گذاری شناسایی و سپس برند سازی شود

وی افزود: آمار ارائه شده از سوی گمرک استان سمنان نشان می‌دهد که از لحاظ تعداد و اقلام کالاهای صادراتی در سال‌های اخیر دچار کاهش بوده ایم و حتی شرکت‌های صادر کننده نیز از ۱۱۸ شرکت به نزدیک ۱۰۰ شرکت کاهش یافته اند که خود نشان می‌دهد در بخش فروش و شناساندن ظرفیت‌های موفق عمل نکرده و نیاز به تغییر داریم.

در نهایت باید گفت شکستن خط فرضی شرق و غرب، توسعه سرمایه گذاری در سراسر استان، مزیت شناسی و احصاء داشته‌های قابل سرمایه گذاری در سطح استان سمنان می‌تواند در زمره اقداماتی باشد که دولت جدید در راستای تحول ساختار اقتصادی استان در دستور کار قرار دهد.

کد خبر: ۱۰۲٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha