۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
صف‌های بی‌برنامگی مرغ ادامه دارد| بازاری در حسرت آرامش!
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

صف‌های بی‌برنامگی مرغ ادامه دارد| بازاری در حسرت آرامش!

همدان- این روزها صف متقاضیان خرید مرغ در همدان هر روز طولانی تر می شود و در حالی مدیران از ساماندهی اوضاع صحبت می کنند که خبری از کاهش صف ها و تب و تاب خرید کالاهای اساسی در بین مردم نیست.

بازار؛ گروه استان‌هابازار مرغ سال ۱۳۹۹ نوسانات زیادی را تجربه کرد تا آنجا که علاوه بر افزایش قیمت مرغ، روزهای پایانی سال شاهد ایجاد صفوفی برای خرید مرغ بودیم.

به هر حال با تصمیم جدید دولت مبنی بر واگذاری تمامی مراحل از تولید تا عرضه مرغ به وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رفت که ثبات نسبی در سال ۱۴۰۰ در انتظار بازار مرغ باشد اما این روزها، هر کجای شهر همدان را که نگاه می کنیم، صف های خرید مرغ را می بینیم؛ حتی در بعضی از محله ها، ماشین های حمل مرغ ایستاده و صف ها در امتداد آن تشکیل شده اند، اما به راستی این وضعیت چه زمانی خاتمه می یابد؟

پیشتر این وضعیت برای مرغ گرم شکل گرفته بود اما حالا مرغ منجمد هم به این بازی اضافه شده و وضعیت به سمت و سویی رفته که گویی باید به صفوف طولانی عادت کنیم

پیشتر این وضعیت برای مرغ گرم شکل گرفته بود اما حالا مرغ منجمد هم به این بازی اضافه شده و وضعیت به سمت و سویی رفته که گویی باید به صفوف طولانی عادت کنیم!

در این زمینه یکی از فروشنده های مرغ در همدان گفت: مرغ کم است، سهمیه ما قبلاً در روز ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو بود که در حال حاضر این میزان به ۱۰۰ کیلو رسیده است و آن هم در مدت ۱۰ دقیقه به فروش می رسد.

یکی دیگر از فروشندگان مرغ نیز به خبرنگار بازار گفت: از شما می خواهم که علت کمبود مرغ را از مسئولین سوال کنید، ۵۰ تا ۶۰ کیلو در روز مرغ برایم می آید آن هم به سرعت توسط مردم خریداری می شود.

وی با بیان اینکه از این صف های طولانی خسته شده ایم، اظهار کرد: باید جواب این مردم را چه کسی بدهد؟ من مسئولیتی در این زمینه ندارم که بخواهم وارد میدان شوم و حرفی بزنم اما آن کسی که باید برنامه ریزی کند، پای کار بیاید و فکری برای این وضعیت کند! کیست؟

صف‌های بی‌برنامگی مرغ در همدان ادامه دارد| بازاری در حسرت آرامش!

یکی از شهروندان همدانی که به گفته خود برای خرید مرغ ۴۵ دقیقه ای در گرما و در صف ایستاده، به خبرنگار بازار گفت: با این ماسک ها زیر گرما هلاک شدیم، چرا نباید مرغ در بازار پیدا شود؟

وی با اشاره به اینکه به چند مغازه سر زده و مرغ مناسب پیدا نکرده است، اظهار کرد: متاسفانه در کنار کمبود مرغ در بازار، باید گفت که کیفیت مرغ ها هم پایین آمده است.

بررسی ها نشان می دهد نخستین گرانی سال ۱۴۰۰ مربوط به مرغ بود به نوعی که بر اساس تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده از کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت.

اما به راستی این روزها چرا باز هم تب و تاب در صف های مرغ را شاهد هستیم؟ آیا این داستان خاتمه می یابد یا خیر؟

با این تفاسیر و وضعیت، برآن شدیم تا گفتگویی با علیرضا قراگوزلو؛ مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

آغاز عرضه روزانه  ۲۰۰ تن مرغ در هفته جاری
علیرضا قراگوزلو در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهروندان همدانی دیگر نگران تامین مرغ در بازار نباشند، از آغاز عرضه روزانه  ۲۰۰ تن مرغ در هفته جاری در بازار همدان خبر داد.

عرضه روزانه  ۲۰۰ تن مرغ گرم در بازار را در دستور کار قرار داده شده است

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه دیگر مشکلی در رابطه با عرضه مرغ در بازار نداریم، عنوان کرد: طی هفته جاری، عرضه روزانه  ۲۰۰ تن مرغ گرم در بازار در دستور کار قرار است.  

وی ادامه داد: به دلیل قرار گرفتن در فصل گرما، امکان جوجه ریزی میسر نبود و این امر روی وضعیت عرضه مرغ اثر گذاشت.

صف‌های بی‌برنامگی مرغ در همدان ادامه دارد| بازاری در حسرت آرامش!

قراگوزلو یادآور شد: هم اکنون مشکل عرضه مرغ در بازار حل شده و شهروندان دیگر نگران تامین مرغ مصرفی سبد خانوار نباشند.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه به صورت متداوم به مدت ۲۰ روز، روزانه ۲۰۰ تن مرغ در بازار عرضه خواهد شد، اضافه کرد: پس از ۲۰ روز این میزان به بالای ۳۰۰ تن خواهد رسید.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این زمینه مطرح کرد: با تولید روزانه ۳۰۰ تن مرغ، مازاد تولید مرغ روزانه به ۱۸۵ تن خواهد رسید که این میزان از تولید مرغ صادر خواهد شد.

میزان مرغ مصرفی استان همدان به روزانه ۲۸۰ تا ۲۸۵ تن رسیده است

قراگوزلو با اظهار اینکه طی پنج سال گذشته نرم معمول مصرف مرغ ۹۵ تن بوده است،  افزود: میزان مرغ مصرفی استان روزانه  به ۲۸۰ تا ۲۸۵ تن رسیده است.

صادرات مرغ صورت نگرفته و  اگر هم بوده، قاچاقی بوده است
وی پاسخ به اینکه آیا مرغی از استان همدان به مناطق دیگر صادر شده است یا خیر؟ گفت: به هیچ وجه این امکان وجود ندارد، وقتی خود شهروندان همدانی با کمبود مرغ مواجه هستند دلیلی ندارد که مرغ مورد مصرف شهروندان صادر شود، صادرات در زمانی صورت می پذیرد که در این زمینه مازاد تولید داشته باشیم.

صف‌های بی‌برنامگی مرغ در همدان ادامه دارد| بازاری در حسرت آرامش!

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه اگر هم صادراتی انجام گرفته، از سوی مسئولین امر نبوده و به صورت قاچاق مرغ از استان خارج شده است، عنوان کرد:  در این  زمینه انتظار داریم شهروندان در صورت اطلاع از قاچاق مرغ، مراتب را به سازمان های مربوطه از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع و یا طی تماس با شماره تلفن ۱۱۳ موارد را اطلاع دهند تا برخورد قانونی صورت پذیرد.

بعد از گذشت چند ماه از طولانی شدن صف‌های مرغ در مناطق مختلف کشور که البته استان همدان در آن دوران رکورد طولانی ترین صف را هم دارا شد، این استان همچنان با مشکل کمبود مرغ روبرو است به نوعی که شنیده شده برخی از رستوران ها در منوی غذایی خود، غذایی که در آن ها از مرغ استفاده شده را کمتر سرو می کنند؛ از سویی شاهدیم که مردم همدان هر روز در صف‌های نسبتاً طولانی برای خرید یک یا دو عدد مرغ هستند و باز هم از مسئولین انکار این روند را شاهد هستیم!

امید است تا برنامه ریزی ها برای ارائه مناسب مرغ به مردم مهیّا شود تا نه تنها شاهد سومدیریت و بی برنامگی ادامه دار در این عرصه نباشیم بلکه از هیجانات بازار نیز جلوگیری و این تب و تاب و آشفته بازارِ مرغ خاتمه یابد

برخی از مسئولان از تلاش‌هایِ ادامه‌دارشان برای برطرف کردن مشکلات می گویند و گاه عرصه را به دلیل ورود قاچاق مرغ مهیّا می دانند و گاه منکر وجود این قضیه می شوند؛ اما با این حال، در حالی ۵۲۴ واحد مرغداری در استان همدان وجود دارد؛ امید است تا برنامه ریزی ها ارائه مناسب مرغ به مردم مهیّا شود تا نه تنها شاهد سومدیریت و بی برنامگی ادامه دار در این عرصه نباشیم بلکه از هیجانات بازار نیز جلوگیری و این تب و تاب و آشفته بازارِ مرغ خاتمه یابد.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha