۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
انتظارات صنایع پایین دستی نفت از دولت جدید| فاصله خودکفایی بنزین و گازوئیل تا واردات آنها، کوتاه است
در نشست مجازی مطرح شد

انتظارات صنایع پایین دستی نفت از دولت جدید| فاصله خودکفایی بنزین و گازوئیل تا واردات آنها، کوتاه است

تشکیل رگلاتوری نفت، کاهش تصدی گری دولت، ایجاد ظرفیت صادراتی ، توجه به بهینه سازی مصرف انرژی و توقف خام فروشی تنها بخشی از انتظارات تشکل های پایین دستی نفت از دولت سیزدهم است.

بازار؛ گروه آب و انرژی : تشکیل نهاد تنظیم گر، توجه به بهینه سازی مصرف انرژی، توقف خام فروشی، تجاری سازی فرآورده های نفتی تنها بخشی از فعالین صنایع پایین دستی نفت از دولت جدید است که می گویند در ۸ سال گذشته با چالش های متعددی چه در داخل و چه در خارج از کشور مواجه بودند. تحریم های بین المللی از یک سو و خود تحریمی و تصمیمات جزیره‌ای نهادهای دولتی، قوانین خلق الساعه، بسنده کردن به حمایت کاغذی از بخش خصوصی و بی اعتقادی به توانایی‌های این بخش تنها بخشی از مشکلات صنایع پایین دستی نفت در دولت حسن روحانی بوده است.   حالا همزمان با شروع دولت جدید فعالین این صنعت در نشست مجازی در کلاب هاوس به بیان دغدغه های خود و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت فعلی  در این حوزه پرداختند.   

ظرفیت تولید گاز مایع ۱۷ میلیون تن است اما ۶  میلیون تن آن  به لحاظ نبود صادرات در خطوط لوله باقی می ماند. در حالیکه می توان با ظرفیت سازی  این انرژی با ارزش را به  آفریقا، هند؛ پاکستان و بنگلادش صادر کرد

واردکننده بنزین و گازوییل می شویم
حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در این نشست در خصوص اولویت‌های دولت کنونی در صنعت نفت و فرآورده های نفتی، گفت: توجه ویژه به بهینه سازی مصرف سوخت با توجه به شیب تند مصرف یکی از اولویت‌های مهم به شمار می‌رود که اگر به آن بی توجه باشیم، با وجود خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل، در آینده شاهد واردات آنها خواهیم بود.

او همچنین  تصویب نهاد تنظیم گر رگولاتوری در صنایع نفتی دومین خواسته بخش خصوصی در صنایع پایین دستی نفت  از دولت جدید دانست و گفت: با توجه به گرایش داخلی و حمایت این دولت از تشکل‌ها، قاعدتاً باید زمینه تصویب و اجرای این نهاد تنظیم گر را در صنایع نفت فراهم کند.

ظرفیت ۵ میلیارد دلاری صادرات گاز مایع
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، تجاری‌سازی صنایع نفتی را به عنوان اولویت سوم دولت برشمرد و گفت: پتانسیل مناسبی در بخش پالایش و پتروشیمی وجود دارد. به عنوان مثال ظرفیت تولید گاز مایع ۱۷ میلیون تن است اما شش میلیون تن آن به لحاظ نبود صادرات در خطوط لوله باقی می ماند. حال آنکه در صورت تجاری سازی صنایع نفتی و حضور بخش خصوصی و کشتیرانی و مساعدت صندوق توسعه ملی و دولت می‌توانیم بازاریابی و بازارسازی مناسبی را در عرضه ال‌پی‌جی به آفریقا، هند؛ پاکستان و بنگلادش داشته باشیم.

به گفته این فعال صنعت نفت، متاسفانه در توسعه تجاری سازی صنایع نفتی تلاشی جهت بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی صورت نگرفته است و در صورت حضور بخش خصوصی در صادرات گاز مایع می توان به منابع درآمدی پنج میلیارد دلاری دست یافت.

متاسفانه امتیازاتی که وزارت نفت بابت قیمت خوراک به چهار پالایشگاه داده، به صنایع پایین دستی تسری داده نشده و باعث مدیریت عرضه و عرضه قطره چکانی خوراک به واحدهای پایین دستی شده است

امتیازات ویژه وزارت نفت به ۴ پالایشگاه
حسینی با اشاره به سود سرشار پالایشگاه‌ها از محل تخفیفات خوراک نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه امتیازاتی که وزارت نفت به چهار پالایشگاه داده است، به صنایع پایین دستی تسری داده نشده و باعث مدیریت عرضه و عرضه قطره چکانی خوراک به واحدهای پایین دستی شده است که لزوم شتاب در تصویب نهاد رگولاتوری را دو چندان می‌کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد وزارت انرژی نیز گفت : باید این وزارتخانه در دولت قبلی ایجاد می‌شد و اگر صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی به وزارت صمت سپرده شود بخشی از مشکلات حل می شود.

توقف خام ‌فروشی نفت
هاشمی رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که بر توقف صادرات مواد خام و نیمه خام تاکید کرد. او می گوید:  در قانون بودجه امسال تبصره ای در رابطه با مواد خام و نیمه خام و تامین خوراک صنایع پایین دستی تعریف شده که اجرای صحیح قانون و تسری کامل آن به صنایع پایین دستی می‌تواند ارزش افزوده و ارزآوری و اشتغال‌زایی مناسبی را ایجاد نموده و بخش مهمی از مطالبات صنایع پایین دستی نفت برآورده خواهد شد.

او همچنین خواهان اجرای تصویب نهاد رگولاتوری شده و ادامه داد: در صورت محقق شدن نهاد تنظیم گر می‌توان امیدوار بود اجرای قوانین به خوبی انجام شده و منافع همه صنایع در آن دیده شود و تامین خوراک واحدهای تولیدی روغن، قیر و پارافین و غیره به مخاطره نیفتاده و افزایش تولید و صادرات بخش خصوصی پایین دستی به تامین منافع ملی منجر شود.

تجار ترکیه  وقتی  در برگشت ارز صادراتی خود به عراق دچار مشکل می‌شوند با حمایت کامل دولتشان، مشکلات صادراتی خود را رفع شده می‌دانند، اما بخش خصوصی صادراتی ما هیچ حمایتی در ال سی ها و بازگشت ارز صادراتی از دولت نمی گیرد

پایان تصدی گری دولت در صادرات 
صدیقه سعیدی عضو هیئت مدیره اتحادیه اوپکس که از دیگر سخنرانان این نشست مجازی بود از نهادینه شدن فساد در دولت قبلی و عدم حمایت از بخش خصوصی خبر داد و گفت : تجار ترکیه هر وقتی که در برگشت ارز صادراتی خود به عراق دچار مشکل می‌شوند با حمایت کامل دولت ترکیه، مشکلات صادراتی خود را رفع شده می‌دانند، اما بخش خصوصی صادراتی ما هیچ حمایتی در ال سی ها و بازگشت ارز صادراتی از دولت نمی گیرد.

این فعال صنعت نفت همچنین در ادامه گفت: متأسفانه برنامه‌ها دست دولت بوده و خود دولت صادر کننده به شمار می‌رود و کشتیرانی ما هم به لحاظ تحریم پرچم نداشته و بارهای صادراتی بخش خصوصی در بندرعباس دپو شده است. در هر صورت یکی از راه های پیش روی دولت، تقویت روابط بین الملل و ایجاد کریدورهای صادراتی مناسب و عدم تصدی‌گری در فعالیت های صادراتی است.

تولید، بازار و تامین منابع انرژی
معصومه تاجمیری دبیر فدراسیون صنعت نفت ایران نیز در این گفتگو، صنایع بالادستی و پایین دستی نفت را به مثابه دومینو دانسته که به هم اتصال دارند و مشکلات هر کدام تاثیرگذار و تسری به باقی صنایع است.

او همچنین گفت : دولت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با سه چالش عمده تولید، بازار و تامین منابع انرژی روبه‌رو است. به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه، ایجاد ظرفیت و بازار جدید دشوار بوده و صرفاً حفظ شرایط کنونی دارای اولویت خواهد بود. باید تشکل های خصوصی هشدارهای لازم را به وزارت نفت و دستگاه‌های ذیربط ارائه دهند که در صورت عدم تدابیر لازم، مشکلات جدی در پنج سال آینده عارض شده و کشور به جای تولید رشد اقتصاد پایدار به سمت مصرف گرایی رفته و وارد کننده منابع انرژی خواهد بود.  

او همچنین تاکید کرد: با بهینه سازی مصرف انرژی و تغییر پارادایم ها و قوانین دست و پا گیر و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت بخش خصوصی که بخشی بزرگ از تامین راه‌حل‌ها است به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

تصمیمات استراتژیک در شرایط جنگی
محمد غفاری کارشناس شرکت آترا کلان تولید کننده و صادرکننده قیر و هیدروکربن نیز معتقد است، شرایط کنونی شرایط سختی بوده که دولت باید تصمیمات استراتژیک بر اساس آن بگیرد.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی بخش خصوصی فراموش شده است، ادامه داد : نفت خام را با قیمت های نازل به شرکت‌های خارجی می فروشیم و برای دریافت ارز نیز دچار مشکل هستیم، در حالی که باید با پرهیز از خام فروشی و اعتماد به بخش خصوصی جهت تولید و صادرات فرآورده ها سرمایه گذاری نماییم.

تعریف پروژه ها با تکمیل زنجیره پتروشیمی

علیرضا کریمی رئیسی مدیر پروژه پالایشگاه سپاهان گفت : در صنعت پتروشیمی باید به سمت طرح‌های پایین‌دست برویم که دیدگاه ها تکمیل زنجیره پتروشیمی باشد. همچنین پروژه های مرتبط با نیازهای جهانی را تعریف و تامین نماییم و الزام اشتغالزایی اولویت سرمایه گذاری نباشد.

به باور این فعال صنعت نفت، باید تقاضاهای جهانی را ارزیابی کرده و بانکهای خارجی را به عنوان فایننسر در کنار بخش خصوصی نفت و گاز مشارکت دهیم.

بخش خصوصی بازنده روزمرگی دولت
رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در این نشست مجازی بر ضرورت توجه وزیر نفت به آینده تاکید داشته و گفت : وزیر نفت باید روند روزانه را به بخش خصوصی فعال واگذار نموده و با برنامه ریزی آینده، اهدافی را که از قبل تعیین شده است را به منصه ظهور برساند.

آرش نجفی افزود: بخش خصوصی بازنده روزمرگی وزارت نفت بوده و صادرکننده را نیز در چالش قرار خواهد داد.

او نبود مدل‌های مالی از منابع نفتی را از جمله آسیب‌های صنعت نفت دانست و گفت : باید مدل های سرمایه گذاری و تکنیک های فروش نفت از جمله اوراق نفتی را با استفاده از مدل های نوین کشورهای پیشرفته را در دستور کار  خود قرار دهیم و با این تدبیرها بخش خصوصی نیز وارد عرصه شده و تیم صنعت نفت ما تولید کننده و صادر کننده موفقی خواهد داشت.

نجفی در پایان گفت : اگر نقشه راه و سند چشم انداز پنج ساله داشته باشیم، همه ارکان اقتصادی جامعه در یک یونیفرم قرار خواهند گرفت و نقش آفرینی خواهند کرد.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha