۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
تغییر دولت تاثیر زیادی بر سبز شدن شاخص ندارد؛ بازی سهامداران عمده برای جمع کردن سهم
کارشناس معاملات بورس در گفتگو با بازار؛

تغییر دولت تاثیر زیادی بر سبز شدن شاخص ندارد؛ بازی سهامداران عمده برای جمع کردن سهم

صیامی کارشناس معاملات بورسی می‌گوید که بالا رفتن شاخص کل ارتباط با تغییر دولت ندارد بلکه زمان آن فرا رسیده که سهامداران عمده سهام را از دست حقیقی‌های خرد جمع کنند تا فرآیند سودسازی خود را افزایش دهند.

بازار؛ گروه بورس: "بازار الاکلنگی" تعبیری که حسین صیامی فعال و کارشناس بازار سرمایه از وضعیت بازار در چند هفته اخیر به کار برد. او معتقد است که حقوقی‌ها و بازیگردان‌های بازار برای سود آوری به دنبال جمع کردن سهام از دست سهامداران حقیقی و خرد هستند.

 تعدادی از حقوقی‌های بزرگ و بازارگردان‌ها با هم هماهنگ بوده و در حال بازی الاکلنگی در معاملات بورس هستند. یعنی طی یک مدت بازارگردان تعداد از نمادها را سبز نگه می‌دارد تا شاخص کل افزایشی بودن خود را حفظ کند و تعدادی هم به دنبال جمع کردن سهم با ریزشی کردن قیمت سهم هستند

شاخص کل بورس تهران از ابتدای تیر ماه تاکنون به صورت نوسانی روند صعودی داشته که صیامی این نوسانی بودن بازار را یک فرآیند هماهنگ شده بین نمادهای بزرگ شاخص ساز می‌دانند تا بتوانند با  این ترفند سهم را از دست سهامداران خرد به صورت فرسایشی خارج و سپس با به دست آوردن تعداد بالای از سهام، بر روی قیمت نماد نقش آفرینی کنند.

امروز چهارشنبه ۱۳ مرداد ماه شاخص کل با ۳۰ هزار واحد رشد به ۱میلیون ۴۰۶ هزار واحد رسید که صیامی در گفتگو با بازار گفت: احتمالا شاخص به همین صورت یک مقطعی از سال جاری به ۱میلیون ۷۰۰ هزار واحد هم برسد و بعد از آن یک دچار یک اصلاح سنگین شود.

*گفته می‌شود که رشد شاخص کل با تغییر دولت و بالا بودن نرخ دلار و همچنین انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌ها در ارتباط هست اما معاملات بر روی تابلوی بورس به خصوص بالا و پایین رفتن قیمت سهم‌های شاخص ساز این موضوع را تایید نمی‌کند و به نظر می‌رسد سهامداران عمده به هر دلیلی به دنبال سبز نگه داشتن شاخص هستند، از دیدگاه شما آیا پارامترهای کلان اقتصادی بر بازار تاثیر گذاشته است یا اقدامات سهامداران عمده؟
یک واقعیتی در بازار وجود دارد که قابل کتمان نیست و آن این است که بازیگردان‌ها و سهامداران عمده به فکر منافع خود در بازار هستند. این افراد برای اینکه بتوانند سود قابل توجهی در بازار به دست بیاورند نیاز دارند که بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌ها را در اختیار بگیرند تا توان مانور آن‌ها بر روی قیمت سهم بالا باشد و این کار را به روش‌های متعدد انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد که تعدادی از حقوقی‌های بزرگ و بازارگردان‌ها با هم هماهنگ هستند و در حال بازی الاکلنگی در معاملات بورس می‌باشند. یعنی طی یک مدت بازارگردان تعداد از نمادها را سبز نگه می‌دارد تا شاخص کل افزایشی بودن خود را حفظ کند و در همان زمان تعدادی از نمادهای شاخص ساز دیگر برای اینکه بتوانند سهم را از سهامدار خرد خریداری کنند  روند کاهش دارند و بعد از مدتی این موضوع معکوس می‌شود.

سال گذشته سهامداران عمده، سهام خود را در بالاترین نقطه شاخص فروختند و این کار را تا رسیدن قیمت‌ها به کف انجام دادند. این سهامداران بعد از فروش سهام به سمت خرید صندوق‌ها با سود تضمین شده ۱۸ درصد شش ماه رفتند و در ادامه هم به خاطر اینکه همچنان سودآوری خود را حفظ کنند به خرید اوراق پرداختند. در حال حاضر سهامدار عمده برای اینکه در بازار بتواند در بازار ایفای نقش کنند باید دستشان از سهم پر باشد که این کار را با روش‌های متعددی انجام می‌دهند.

 واقعیتی در بازار وجود دارد که قابل کتمان نیست و آن این است که بازیگردان‌ها و سهامداران عمده به فکر منافع خود در بازار هستند. این افراد برای اینکه بتوانند سود قابل توجهی در بازار به دست بیاورند نیاز دارند که بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌ها را در اختیار بگیرند

*یعنی شما پارامترهای کلان اقتصادی را در روند شاخص موثر نمی‌دانید؟
در حال حاضر خیر؛ چرا که تمامی این عوامل به غیر از تغییر دولت، در سال گذشته هم وجود داشت اما شاخص کل همچنان ریزشی بود.

دردسر جدید کانال‌های تلگرامی برای سهامداران
* چگونه سهامداران عمده یا بازارگردان‌ها به دنبال جمع کردن سهم از دست سهامداران خرد هستند؟

از نظر بنده و با توجه به برداشتی که از روی معاملات تابلوی بورس داریم، سهامدار عمده یا بازارگردان که ممکن است از با کدهای حقیقی‌ هم این کار را انجام دهد، در ابتدای طی چند روز سهم را در مسیر رشد قرار می‌دهد و سهامدار خرد را به گونه‌ای تشویق به خرید این سهم در قیمت بالا می‌کند اما بعد از مدتی که رشد کرد در قیمت بالا سهم را می‌فروشند، به عبارت دیگر دوباره سهم را در یک فاصله زمانی طولانی‌تر به سمت پایین حرکت می‌دهند و ممکن است کف قیمت قبلی خود را هم بشکند،  با این شیوه نوسانی کردن قیمت، سهم را از دست سهامدار خرد با قیمت بالا بیرون می‌کشند.

سهامدار خرد که حدود یکسالی است در زیان به سر می‌برد حاضر است سهام خود را با ۱۰ درصد زیان هم بفروشد. برای اینکه سهامداران در بازار فعال شوند و سهام خود را عرضه کنند، با یک هماهنگی شاخص کل را به صورت رشدی نگه می‌دارند و برای بهانه دادن به رشد شاخص پارامترهای کلان اقتصادی را عامل آن معرفی می‌کنند.

بعد از اینکه سهم را با سبز نگه داشتن شاخص کل از دست سهامدار خرد جمع کردند اقدام به شارپی حرکت دادن شاخص و بالا بردن قیمت سهم می‌کنند و در اوج که به نظر من ۱میلیون ۷۰۰ هزار واحد تا ۱میلیون ۸۰۰ هزار واحد است سهام را می‌فروشند.

زمانی که دیدند سهمی رشد می‌کند بلافاصله به دید نوسان گیری به سمت آن حرکت نکنند در این اوضاع ریسک نوسانگیری بسیار بالا است و معلوم نیست بازارگردان تا چه زمانی سهم را بالا و پایین کند

در برخی از کانال‌های تلگرامی هم با یک فضا سازی به فروش و خرید سهم سرعت می‌دهند و با ایجاد شایعات و اخبار سهم را از دست سهامدار با قیمت پایین در می‌آورند.

*محدود کف سازی قیمت در سهم قابل تشخیص است؟
خیر؛ شاید برخی با تحلیل تکنیکال یک محدوده برای کف سهم تعیین کنند اما این موضوع چندان قابل اعتماد نیست چرا که همه چیز به رفتار سهامدار عمده باز می‌گردد.

*با توجه به گفته‌های شما، انتشار صورت مالی و رشد قیمت سهم، بهانه‌ای برای جمع کردن سهم در قیمت کف از دست سهامداران است.
سهامداران عمده یک سهم، منتظر انتشار صورت مالی نیستند چرا که چندین سال در حال معامله این سهم هستند. به نظر من انتشار صورت مالی بیش از آنکه بر روی شرکت‌های بزرگ تاثیر بگذارد بر روی معاملات شرکت‌های کوچک موثر است.

صورت مالی شاید تنها منبع تصمیم‌گیری برای سهامداران خرد آموزش دیده باشند که  انتشار آن از خبر تغییر دولت و بالا ماندن قیمت دلار یا مذاکرات وین در این بازه زمانی مهم‌تر و قابل اعتمادتر باشد. نکته مهم این است که قیمت یک سهم بیش از آنکه بر گرفته از اخبار و اطلاعات خارج از بازار باشد بر گرفته از عملکرد شرکت است. پارامترهای کلان اقتصادی تنها بر روی عملکرد شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد که ممکن است برخی از مدیران شرکت‌ها با روش‌های سود سازی خود را در شرایط بد اقتصاد هم حفظ کنند.

 *با این وجود پیشنهاد شما در این بازار برای سهامداران خرد چیست؟
نگاه بلند مدت به سرمایه‌گذاری در سهام که توسط بزرگان بازار مطرح می‌شود شاید مبتنی بر همین عامل باشد. سهامداران عمده اجازه سود آوری بالا به سهامداران خرد را نمی‌دهند چرا که سود آن‌ها در کاهش سود سهامداران خرد است که این موضوع یکی از دلایلی است که گفته شده در بازار سرمایه بلند مدت فکر کنید.

در این بازار سهامداران عمده و بازارگردان‌ها به دنبال خسته کردن سهامداران خرد هستند و این کار را آنقدر انجام می‌دهند تا به اندازه میزان سهمی که مد نظرشان هست، سهم از دست سهامداران خرد خارج کنند بنابراین در فروش و خرید سهم عجله نکنند. زمانی که دیدند سهمی رشد می‌کند بلافاصله به دید نوسان گیری به سمت آن حرکت نکنند در این اوضاع ریسک نوسانگیری بسیار بالا است و معلوم نیست بازارگردان تا چه زمانی سهم را بالا و پایین کند.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha