۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
 سهم ایران از معاملات تجاری در منطقه غرب آسیا فقط ۱.۷ درصد است
کارشناس مسائل سیاسی:

سهم ایران از معاملات تجاری در منطقه غرب آسیا فقط ۱.۷ درصد است

بذرکار، کارشناس مسائل سیاسی گفت: حجم معاملات ۱۵ کشور بیش از دو هزار میلیارد دلار است که ایران فقط ۳۶ میلیارد دلار یعنی ۱.۷ درصد از این حجم را در اختیار دارد.

به گزارش بازار، مصطفی بذرکار با ابراز تأسف از عدم استفاده از ظرفیت های کشور، گفت: بر اساس برآوردهای سازمان های بین المللی، ایران رتبه نخست در عدم به‌کارگیری از ظرفیت های شگفت انگیز خود دارد در حالی ‌که این ظرفیت ها به صورت خدادادی در اختیار کشور قرار دارد.

وی از موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی ایران به عنوان یکی از ظرفیت های کشور یاد و اظهار کرد: دسترسی به آب های آزاد تا قرار گرفتن در شاه راه های اصلی دنیا، اتصال بندرگاه ها به شبکه ریلی کشور و امکان حمل و نقل آسان از مزیت ها و ظرفیت های کشور محسوب می شوند، به گونه ای که از این طریق امکان کسب درآمد ۳۶ میلیون دلاری وجود دارد و این معادل بیش از نیمی از درآمد نفتی سالانه کشور است.

این کارشناس مسائل سیاسی دسترسی به بازارهای گسترده و متنوع در داخل و خارج از کشور در همسایگان را به عنوان یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی ایران عنوان و بیان کرد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است که جمعیتی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر دارند. بر اساس آمار سال ۲۰۱۷ حجم تجارت کشورهای همسایه ایران دو هزار و شش میلیارد دلار بوده است اما سهم ایران فقط ۳۶ میلیارد است که معادل ۱.۷ است.

وی با بیان اینکه تجارت ایران ۱۰۰ میلیارد دلار نفتی و غیر نفتی است، عنوان کرد: اگر بتوانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از دو هزار ۶ میلیارد دلاری که میان کشورهای همسایه تبادل می شود را با استفاده از پیمان های دو یا چند جانبه به کشور وارد کنیم، قطعاً می توانیم چهار میلیون شغل پایدار را در کشور ایجاد کنیم.

بذرکار در ادامه از منابع عظیم معدنی در ایران گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران هفت درصد از منابع معدنی را در اختیار دارد. ۶۴ نوع ماده معدنی در کشور داریم که خیلی از آن ‌ها در جهان منحصر به فرد است. همچنین ۶ درصد از منابع مس جهان در ایران قرار دارد که باید از آن ‌ها برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده شود.

وی به بخش انرژی اشاره و بیان کرد: ایران در این حوزه شرایط شگفت انگیزی دارد. ایران در منطقه ای قرار گفته است که ۴۸ درصد نفت و گاز دنیا در آن قرار دارد و ایران در مجموع نفت و گاز رتبه نخست در دنیا را دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی اشاره کرد: ۳۰ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور بین سن ۲۰ تا ۳۵ سال قرار دارند که یک ظرفیت عظیمی به عنوان نیروی انسانی محسوب می شوند و می توان با این ظرفیت بزرگ، اقدامات شگفتی انجام داد به خصوص آنکه از نظر تربیت مهندس در دنیا رتبه نخست را داریم.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha