۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
 دولت سیزدهم جلوی رفتارهای احساسی در بورس را بگیرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت سیزدهم جلوی رفتارهای احساسی در بورس را بگیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت‌های بورس نباید اجازه دهد که رفتارهای احساسی و سیاست‌های کوتاه مدت به اعتماد مردم و استفاده مردم از بورس خدشه ای وارد کند.

به گزارش بازار، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت دوازدهم از بازار بورس به عنوان یک امکان و ظرفیتی برای فروش سهام دولت استفاده و سعی کرد که منابع مالی مورد نیاز برای کسری بودجه خود را تأمین کند اما متأسفانه صادقانه برخورد نکرد.

وی افزود: دولت از طرفی اجازه داد که حباب قیمتی شکل بگیرد اما از طرف دیگر سهام به بورس را کامل عرضه نکرد و در چنین شرایطی افرادی که با بورس هیچ آشنایی نداشتند وارد این بازار شدند و رشد یکباره قیمت سهام ها رقم خورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهارکرد: با افزایش قیمت ها و خروج عمومی ها از بورس، حباب قیمتی شکسته شد و قیمت سهام ها نیز سقوط کرد.

قادری در رادیو گفت وگو تأکید کرد: دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت های بورس نباید اجازه دهد که رفتارهای احساسی و سیاست های کوتاه مدت به اعتماد مردم و استفاده مردم از بورس خدشه ای وارد کند زیرا بورس فرصت و امکان خوبی را برای تأمین مالی طرح ها و پروژه های عمرانی و اقتصادی برای دولت فراهم می کند و اگر دولت به درستی از ظرفیت بورس استفاده کند خیلی از معضلات جامعه از این طریق حل خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به کسری بودجه دولت در رقمی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان گفت: دولت اگر طرح ها و پروژه های عمرانی خود را از طریق بورس تأمین مالی کند نرخ اشتغال هم افزایش پیدا خواهد کرد از این رو باید منابع مالی را در قالب شرکت های صندوق پروژه و سهام پروژه وارد طرح ها و پروژه های عمرانی کند.

وی متذکرشد: البته بخش غیردولتی و خصوصی باید به این پروژه ها ورود کنند و اداره دانشگاه ها و بیمارستانهایی که توسط دولت اداره می شوند را برعهده بگیرند.

۸ میلیون نفر سرمایه خود را باختند
ماشاءالله عظیمی، عضو سابق شورای عالی بورس نیز در مورد راهکارهای بازگشت آرامش و اعتماد به بورس در دولت سیزدهم گفت: آنچه که پیش بینی پذیری بازار سرمایه را برای مردم دشوار می کند بیشتر از جنبه رفتاری است.

وی از تأثیرات منفی ناهماهنگی ها و مداخلات سیستمی دولت بر بازار سرمایه سخن گفت و افزود: دولتها نباید مردم را به ورود غیرآگاهانه و بدون امکانات لازم به بازار سرمایه تشویق کنند چراکه با همین اقدام دولت و تنها گذاشتن مردم در میانه راه، ۸ میلیون نفر در بازار سرمایه خود را باختند.

عضو سابق شورای عالی بورس، بازار سرمایه را از سرمایه های نظام جمهوری اسلامی و یک فرصت ویژه دانست و گفت: این بازار ربطی به جناح های سیاسی و دولت های خاصی ندارد.

عظیمی ایجاد توازن بین سیاست گذاری و نظارت ها را ضروری خواند و افزود: وقتی مسئولان سیاست گذاری می کنند باید بر نحوه و میزان اجرایی شدن آن نیز نظارت داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه درمورد توان بازار سرمایه برای تأمین مالی دولت غلوّ شده گفت: دخالت بیجای دولت در بازار سرمایه و عدم هماهنگی بین دستگاه ها و وزارتخانه ها اعتماد عمومی به این بازار را سلب خواهدکرد.

عضو سابق شورای عالی بورس بر لزوم اصلاح نظام نرخ گذاری و عدم مداخله دولت در مدیریت بازار تأکید و اظهارکرد: بی تدبیری سیستم بانک مرکزی و عدم نظارت ها مشکلات فراوانی را در این بازار ایجاد کرد.

عظیمی با انتقاد از عملکرد دولت درمورد سهام عدالت گفت: از طرفی افزایش کدهای بورسی سامانه معاملات را دچار مشکل کرد و از طرف دیگر، اجازه عرضه به افراد ناآگاه به این بازار باعث می شود که سهام شرکت های بورسی مهم که سهام عدالت هم دارند دچار شوک شوند.

عضو سابق شورای عالی بورس، نظام عرضه و تقاضا، مطابقت قیمت بازار با قیمت ذاتی و بحث شفافیت اطلاعاتی را از کارایی های ضروری برای بازار سرمایه دانست و تأکید کرد: اجزای مختلف دولت و بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در این زمینه باید با هم هماهنگ باشند.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha