اتاق مشترک ایران و فنلاند از ۳ هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود
معاون بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با سفیر فنلاند:

اتاق مشترک ایران و فنلاند از ۳ هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود

در نشست سفیر فنلاند با اعضای اتاق ایران بر ارتقای روابط تجاری دو کشور به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و تولید مواد غذایی تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران در نشست سفیر فنلاند با فعالان اقتصادی گفت: امیدوارم مجموعه این اقدامات بتواند همچنان در مسیر توسعه روابط تجاری بین ایران و فنلاند موثر باشد.

کرباسی توضیح داد: مجموعه اقداماتی در اتاق ایران در سال‌های ‌اخیر شکل گرفته است که البته متاثر از کرونا با رویکرد جدیدی ادامه خواهد یافت. تلاش کردیم همچنان بر اساس منافع مشترکی که بین کشورهای مختلف وجود دارد نسبت به حفظ روابط خودمان حرکت کنیم. فنلاند یکی از کشورهای با اهمیتی است که جدای از نقش موثر آنها در فضای ارتقای تکنولوژی و سهمشان در بازارهای بین‌المللی متاسفانه رابطه تجاری و تراز تجاری بسیار بسیار پایینی با ایران در دهه اخیر داشته است.

او درباره چرایی این امر، اظهار کرد: فکر می‌کنم بخشی از آن ناشی از عدم شناخت کافی و بخشی ناشی از عدم اراده جدی برای تجار و سایر مسائل باشد که منجر به عدم توانمندی رابطه تجاری میان ایران و فنلاند شده است. در حال حاضر خوشبختانه رویکرد جدیدی را در پیش گرفتیم. فنلاند یکی از کشورهای موثر و پیشگام و دارای رتبه برتر در حوزه استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین و خلاق است. رویکرد جدید فضای کسب‌وکار کشور در جهت جبران ضعف‌هایی که بوده می‌تواند مسیر خوبی برای استفاده از این تجربیات همکاری‌های مشترک با فنلاند ایجاد کند.

کرباسی تاکید کرد : ما می‌خواهیم رویکرد همکاری‌های خودمان را از حوزه مبادله کالاهای مختلفی که به صورت فیزیکی جابجا می‌شوند به سمت‌وسوی توسعه همکاری‌ها بر بستر دانش فنی و تکنولوژی متمرکز کنیم. از این جهت ایران به دلیل داشتن نیروی انسانی ماهر که کارکرد موثر و تجربه‌های موفق در عرصه‌های گوناگون فناوری اطلاعات در چند سال اخیر داشته مستعد همکاری با کشور فنلاند است. بنابراین هم اقبال ایران و هم تجربه فنلاند می‌تواند سرعت انجام این کار را بالا ببرد.

او ادامه داد: نکته دوم که ما حتما به عنوان یک رویکرد به آن توجه خواهیم داشت بحث استفاده از مهارت‌ها و توانمندی‌های فنلاند در حوزه کشاورزی است. شاید دعوای سال‌های بعدی در حوزه تامین غذا و خوراک باشد. از این جهت توانمندی‌های کشورهای مختلف در تامین و تولید مواد غذایی حایز اهمیت است. فنلاند جز پیشگامان این عرصه است و در نوآوری تکنولوژی محصولات کشاورزی و غذایی همواره پیشگام بوده است و از این جهت زمینه‌ های همکاری بسیار جذابی می‌تواند وجود داشته باشد. البته نمی‌توان سایر توانمندی‌های فنلاند را در حوزه‌های آب و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک نادیده بگیریم. اما در گام نخست اولویت‌هایی که می‌تواند ما را سریع‌تر به اهداف از پیش تعیین‌شده قابل اندازه‌گیری برساند، مواردی است که بیان کردم.

کرباسی گفت: خوشبختانه از یک سال و اندی قبل بحث توسعه روابط با فنلاند با محوریت چند اتاق شهرستانی به طور جدی دنبال و تبدیل به تاسیس و ایجاد کمیته مشترک بازرگانی ایران و فنلاند شد. بعد از این مدت حالا فعالیت این کمیته بر اساس قوانین و مقرارت میتواند ارتقا پیدا کرده و حدود سه هفته دیگر مجمع موسسین تشکیل اتاق مشترک ایران و فنلاند را برگزار خواهیم کرد.

در این جلسه کیو نوروانتو، سفیر فنلاند در تهران نیز به جلسات متعدد قبلی کمیته مشترک ایران و فنلاند در سفارت این کشور اشاره کرده و گفت: باید بگویم ما گفت‌وگوهای خوبی در سفارت داشتیم که می‌تواند منجر به تعمیق روابط دو کشور شود. من به اهمیت اتاق ایران در توسعه روابط دو کشور واقف هستم.

نوروانتو با اشاره به ۴ سال حضورش در ایران گفت: من در این مدت شاهد ظهور بخش‌های مختف در اقتصاد ایران بودم. به دلیل مسائل سیاسی که در مسیر دیگری در حال پیش‌روی است سعی کردم به همکاران خودم در فنلاند شرایط در حال رشد اقتصادی ایران را گوشزد کنم. یکی از راه‌های تحقق این مسیر ارتباط با شرکت‌های ایرانی است که ببینیم در چه زمینه‌ای می‌توانند فعال باشند. امیدوارم با ارتقای روابط تجاری دو کشور این مهم شکل بگیرد.

تاکید بر دو اصل شفافیت و آموزش
در ادامه جلسه رونولا، کارشناس اقتصادی فنلاند به عنوان یکی از افرادی که شناخت خوبی از فضای تجاری و همکاری مشترک بین ایران و کشورهای حوزه نورویک داشته و سال‌ها سابقه کار مشترک در کارنامه خود دارد به ارائه نکاتی در این‌باره پرداخت.

او با بیان اینکه فرصت‌های زیاد و محرک‌های اقتصادی خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد گفت: در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ فضای اقتصادی در ایران خیلی فعال بود و هیات‌های تجاری زیادی از کشور فنلاند به ایران سفر کردند. بر اساس مطالعات یک شرکت فنلاندی در آن زمان بیش از ۱ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در ایران وجود داشت.  

رونالو ادامه داد: اگرچه تجار ما با افراد محلی دیدارهای زیادی داشتند و اساسا از این جهت ایران کشور مشکلی نیست اما وقتی وارد زمینه اصلی کار و ملاقات‌های تجاری می‌شدیم می‌دیدیم شکافی وجود دارد. ما بر اساس تجاربی که در دیگر کشورها داشتیم سعی کردیم شکاف‌ها را پر کنیم. از سال ۲۰۱۹ سعی کردیم به ایران نزدیک‌تر شویم و ببینیم چطور می‌توانیم سطح روابط تجاری بین دو کشور را افزایش دهیم.

به گفته او برای ورود به بازار ایران برای همه کشورها موانعی وجود دارد و اگرچه مردم ایران خیلی مشتاق برای یادگیری و انجام کارهای جدید هستند اما نباید از نقش آفرینی حاکمیت و تصمیم‌گیری‌های آنان غافل شد.

او ادامه داد: هر تاجری که قصد ورود به بازر ایران را دارد باید از وضعیت نرخ ارز، تورم، فروش نفت و بازار سرمایه و ... در این کشور اطلاعات دقیقی داشته باشد. همین‌طور نسبت به مسئله رقابت‌پذیری، فساد و الزامات تجارت بین‌الملل واقف باشد. تجارت ایران و اتحادیه اروپا تا حدود ۸۵ درصد سقوط داشته و بنابراین مهم است که بدانیم سرانجام برجام چه خواهد شد؟ و یا تصویب معاهدات بین المللی، اثرگذاری شیوع کرونا بر اقتصاد ایران به کجا خواهند رسید و چه کشورهایی حامی ایران و کدام در مقابل آن قرار دارند.

او به تجار ایرانی هم توصیه کرد در شراکت با طرف‌های خارجی به دنبال سودآوری ۵۰-۵۰ باشند و انتظار نداشته باشند همه ریسک معامله را طرف مقابل بپذیرد. او توصیه کرد تجار ایرانی با شریک تجاری خود رابطه مستقیم داشته باشند و به روابط مجازی از طریق و ایمیل و ... بسنده نکنند. او گفت تجار ایرانی نباید منتظر دریافت پیشنهاد از طرف شرکت‌های اروپایی باشند بلکه باید خودشان موقعیت‌ها را شناسایی کرده و به سمت آنها گام بردارند.

رانولا با تاکید بر اینکه باید جذابیت‌های بازار را دوباره تعریف کرد گفت: بسیاری جذابیت بازار ایران را بزرگی آن به دلیل داشتن ۸۵ میلیون جمعیت ذکر می‌کنند. در حالی که به اعتقاد من جذابیت در جای دیگری است و باید آن را پیدا کرد.

او همچنین بر دو اصل شفافیت و آموزش تجار تاکید کرد و گفت: تجارت‌های موفق مبتنی بر توافق‌های اولیه خوب هستند و توافق خوب هم مبتنی بر شفافیت شکل می‌گیرد. به علاوه آموزش نکته کلیدی است و به ویژه اینکه چطور اعتماد شریک تجاری خود را جلب کنیم از اهمیت زیادی برخوردار است.

اقتصاد ایران در گروی سیاست
در این جلسه سیدحسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم در توضیح شرایط اقتصادی فعلی کشور و موانع موجود گفت: رکود اقتصاد ایران بیشتر از دلایل اقتصادی دلایل سیاسی دارد و ناشی از سال‌ها تحریمی است که بر شرکت‌های ایرانی و اقتصاد این کشور وارد شده است.

او با انتقاد از سخنان رانولا در مورد غیر جذاب بودن بزرگی بازار ایران گفت: اتفاقا وجود ۸۵ میلیون جمعیت جذاب و مهم است. حتی نه ۸۵ میلیون، بلکه بیش از ۴۰۰ میلیون جمعیت که در منطقه اطراف ما حاضرند جذابیت مهمی به شمار می‌رود. چرا که ما در شاهراه ارتباطی قرار داریم که موقعیت ایران را برای انواع سرمایه‌گذاری‌ها مناسب می‌کند. ما در ایران ۴ میلیون جوان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های خوب داریم که آماده ورود به بازار کار هستند. خیلی از کشورها این تعداد نیروی کار ندارند.

سلیمی ادامه داد: از لحاظ موقعیت‌های سرمایه‌گذاری هیچ کشوری قابل مقایسه با ایران نیست. در کنار وجود مواد معدنی غنی و خطوط تولید نفت و گاز، به دلیل تنوع اقلیمی بالا در ایران در همه فصول امکان تولید محصولات گوناگون کشاورزی و صادرات آنها وجود دارد.

سلیمی با طرح این سوال که چرا ایران با وجود این همه ظرفیت در رده چهارم یا پنجم اقتصاد دنیا نایستاده است گفت: تنها به دلایل سیاسی و اعمال تحریم‌های شکننده و خروج شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های اروپایی از ایران اقتصاد کشور فرصت رشد نیافته است. در دوران تحریم، اروپایی‌ها با وجود وعده‌های مختلف حتی یک پنی نتوانستند به ما پرداخت کنند و سیستم اینستکس هم تنها در حد حرف باقی ماند.

سلیمی در نهایت تاکید کرد تا زمانی که مسائل سیاسی حل و فصل نشوند شرایط اقتصادی بهبود نخواهد یافت.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha