۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
هزینه های جانبی در قیمت گذاری دستوری لحاظ نمی شود| تعلل دولت تعداد زیادی از مرغداران را نابود کرد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار:

هزینه های جانبی در قیمت گذاری دستوری لحاظ نمی شود| تعلل دولت تعداد زیادی از مرغداران را نابود کرد

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دولت اگر می کوشد حمایت از تولید محصولات کشاورزی داشته باشد نباید این حمایت را از جیب تولید کننده ها پرداخت کند.

علیرضا نظری در گفتگو با خبرنگارپارلمانی بازار، با بیان این که محصولات کشاورزی جزو محصولات استراتژیک محسوب می شوند، اظهار داشت: در این حوزه آن چه که باید به درستی انجام می شده انجام نشده است و اگر امروز هم با این مشکلات در زمینه قیمت و فروش محصولات کشاورزی مواجه هستیم به دلیل عدم توجه به تکالیف قانونی در برنامه های مصوب به مانند برنامه ششم توسعه است.

وی تاکید کرد: محصولات کشاورزی دامی تاکنون با قیمت گذاری های دستوری مواجه شده اند البته درست است که در قانون آمده همه محصولاتی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پشتیبانی و تولید می شوند، باید مشمول قیمت گذاری شوند اما وقتی در این قیمت گذاری ها هزینه های جانبی تولید را مدنظر قرار نمی دهیم معلوم است که آن قیمت دستوری نمی تواند پاسخگوی همه نیازها باشد.

نظری ادامه داد: وقتی شما قیمت محصولی را در ابتدا یک فصل اعلام می کنید اما در یک فرایند زمانی دو الی سه ماهه کل آن هزینه ها جا به جا و افزایش پیدا کرده است معلوم است که پیرو این رویکرد  تولید کننده در ادامه راه ورشکست خواهد شد و ناچار است که تولید خود را متوقف و تولیدش را به کار دیگری تبدیل کند که البته ما این قضیه را در زمینه دام و طیور شاهد بودیم.

وزارت جهاد کشاورزی از سویی و وزارت صمت از سویی دیگر و ستاد تنظیم بازار که باید نرخ ها را به روز رسانی کند، در این زمینه تعلل داشته اند و این تعلل موجب خسارات زیادی به بخش تولید محصولات کشاورزی شده است که امیدواریم در دولت جدید این ملاحظات مد نظر قرار گیرد

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می رسد که باید این قیمت گذاری ها به تناسب میزان تغییرات قیمت نهاده ها و هزینه های تولید تعیین تکلیف و مرتب به‌روزرسانی شود اگر یک زمانی می شد برای محصولی سالانه قیمت گذاری کرد و یک زمانی ۶ ماهه، امروز نشان داده که با توجه به نوسانات بازار، دولت باید در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورزی این فواصل زمانی را نزدیک تر کند تا اگر تغییری ایجاد شد حتماً دست تولید کننده گرفته شود و از ورشکستگی تولید کننده جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: البته زمانی هم دولت آمده و قیمت ها را اصلاح کرده و آنقدر دیر این مسئله رخ داده که خسارات زیادی به تولید کننده وارد شده است.

نظری بیان داشت: به عنوان مثال در مهر ماه سال گذشته قیمت مرغ ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است و بعد از آن هم ما شاهد افزایش قیمت این محصول بوده ایم تا جایی که یک کیلو مرغ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید این در حالی است که ما تولید کننده را ملزم کرده بودیم که مرغ را ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برساند که این امر موجب شد برخی تولید کنندگان ورشکست شوند و مشکلات بعدی رخ دهد بنابراین ما این شرایط را اصلاح کردیم اما در زمانی که بخش زیادی از تولید کنندگان ورشکست شدند.

وی تاکید کرد: در قیمت شیر هم همین مسیر را رفتیم یعنی قیمت شیر در سال گذشته ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و امسال ۴ هزار و ۶۰۰ شده بود در ادامه هزینه ها آنقدر بالا گرفت که قیمت شیر به ۶ هزار و ۴۰۰ رسید البته این تغییر قیمت زمانی رخ داد که بخش قابل توجهی از دام های مولد به کشتارگاه رفتند و کشتار شدند .

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنده معتقدم وزارت جهاد کشاورزی از سویی و وزارت صمت از سویی دیگر و ستاد تنظیم بازار که باید نرخ ها را به روز رسانی کند در این زمینه تعلل داشته اند و این تعلل موجب خسارات زیادی به بخش تولید محصولات کشاورزی شده است که امیدواریم در دولت جدید این ملاحظات مد نظر قرار گیرد.

نظری بیان داشت: دولت اگر می کوشد حمایت از تولید محصولات کشاورزی داشته باشد نباید این حمایت را از جیب تولید کننده ها پرداخت کند.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha