۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
نرخ رشد منفی سرمایه گذاری اوج بحران اقتصادی در دولت دوازدهم بود
کارشناس اقتصادی:

نرخ رشد منفی سرمایه گذاری اوج بحران اقتصادی در دولت دوازدهم بود

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ رشد منفی شش درصد دولت روحانی، گفت: نرخ رشد منفی سرمایه گذاری اوج بحران اقتصادی در دولت دوازدهم بود.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر محاسبه رشد منفی شش درصدی سرمایه گذاری در دولت روحانی، بیان کرد: نرخ رشد منفی سرمایه گذاری اوج بحران اقتصادی در دولت دوازدهم بود و نشان داد که کار در زمینه‌های مختلف اقتصادی تا چه میزان از دست دولت خارج شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف دولت در زمینه جذب سرمایه گذاری سبب شده تا نرخ معقول سرمایه گذاری در کشور نه تنها صفر نشود بلکه شش درصد زیر صفر برآورد شود، گفت: با توجه به داشته‌های کشورمان در زمینه‌های مختلف، این نرخ چیزی شبیه به یک فاجعه است.

همه چیز تقصیر تحریم ها نیست
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همه چیز تقصیر تحریم‌ها نیست، تاکید کرد: دولت در زمینه جذب سرمایه گذار های داخلی هم نتوانسته موفق باشد، موضوعی که کمترین ارتباط با برجام و مسائل آن دارد و این نشان می‌دهد که تیم اقتصادی دولت اصلاً موفق عمل نکرده‌اند.

طباطبایی با بیان اینکه نرخ منفی سرمایه گذاری به این معنی است که نه تنها سرمایه گذاری موفقی صورت نگرفته بلکه همان میزان سرمایه گذارانی که هم سابقا بودند ترجیح داده‌اند سرمایه‌هایشان را بیرون بکشند، گفت: شاهکار است که دولتی یک کشور را با این همه دارایی نفتی، پتانسیل انرژی خورشیدی، پسته و زعفران و محصولات پرطرفدار کشاورزی، صنایع و صنایع تبدیلی و … تحویل بگیرد اما سرمایه گذاری را کاهش هم دهد.

وی با بیان اینکه در استان سمنان بالغ بر ۳۰۰ روز آفتابی وجود دارد، گفت: در کشورهای غربی برای ۱۵۰ روز در سال نیز بر روی انرژی خورشیدی سرمایه گذاری می‌شود حال آنکه در کشورمان چنین چیزی وجود ندارد چرا که نتوانسته‌ایم در زمینه سرمایه گذاری اقدامات درستی را انجام دهیم و برنامه عملیاتی داشته باشیم.

فقدان برنامه ریزی مدون
این کارشناس اقتصادی افزود: نداشتن برنامه درست، شناساندن صحیح داشته‌های قابل سرمایه گذاری و برند سازی، نداشتن هیئت‌های رایزن اقتصادی و تخصصی برای جذب سرمایه گذاران، فقدان به کارگیری مدیران با درک بالا در زمینه داشته‌های اقتصادی، عدم استفاده از مدیران بومی به نحوی که حتی یک استاندار بومی هم در سه دهه اخیر از استان سمنان وجود نداشته است دست به دست هم داده تا نتوانیم شاهد ارتقای سرمایه گذاری باشیم.

طباطبایی بیان کرد: امیدواریم که دولت بعد دست کم با برنامه‌ریزی بر روی احصای داشته‌های قابل سرمایه گذاری استان و شناساندن آن بتواند در زمینه جذب سرمایه گذار عملکرد بهتری داشته باشد وگرنه دولت یازدهم و دوازدهم در این راه بدترین عملکرد را داشته است.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha