۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
اروپا خریدار اصلی محصولات دانش بنیان ایران| ضعف مدیریت فروش و بازاریابی در کشور
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اروپا خریدار اصلی محصولات دانش بنیان ایران| ضعف مدیریت فروش و بازاریابی در کشور

«میثم گچلو» می گوید: با وجود آنکه اروپاییها قطب ویلچرسازی در دنیا می باشند، اما به خرید محصولات ایرانی رغبت نشان داده اند، زیرا قیمت ارزانتر و کیفیت و استاندارد بالا برای آنها قابل قبول بوده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: شرکت های دانش‌بنیان یا متمرکز بر دانش به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها می باشد. این شرکتها، اساسا و صرفا به تولید کالا نمی پردازند و عموما از زمین یا ماشین آلات خاصی نیز برخوردار نیستند، بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد.

 در ایران صرفا شرکتهایی می توانند به عنوان دانش بنیان شناخته شوند که از حداقل های توسعه تکنولوژی برخوردار بوده و طی فرآیند ارزیابی، دانش بنیانی آنها مشخص گردد.

عمده شرکت های دانش بنیان ایرانی در لبه تکنولوژی کار می کنند و تعداد زیادی از آنها در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، نانو، زیست فناوری، نفت و پتروشیمی و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند. علاوه بر آن، بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان به صورت جدی در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند.

در خصوص حوزه‌ های فناوری صادراتی شرکت‌ های دانش‌بنیان، مواد شیمیایی با ۱۸۶ میلیون دلار، دارو با ۱۵۲ میلیون دلار، فراورده‌های معدنی و فلزی با ۹۹ میلیون دلار، فناوری اطلاعات و محتوای دیجیتال با ۵۰ میلیون دلار و مواد پلیمری با ۴۸ میلیون دلار به ترتیب بیشترین صادرات را در دو سال گذشته به خود اختصاص داده‌ اند.

اروپا خریدار اصلی محصولات دانش بنیان ایران| ضعف مدیریت فروش و بازاریابی در کشور

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی با «میثم گچلو» مدیر منابع انسانی و کارشناس بخش بازاریابی و توسعه بازار شرکت «آوا یکتا سامانه نوین» (آویتا) در خصوص نوع فعالیت این شرکت دانش بنیان و صادرات به کشورهای مختلف ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

«میثم گچلو» در ابتدا گفت: حوزه کاری شرکت ما در حالت کلان تجهیزات پزشکی و توانبخشی است. این شرکت، یک شرکت دانش بنیان است که از سال ۱۳۹۶ تاسیس شده و در مرکز رشد سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (یکی از ۵ موسسه پژوهشی برتر کشور) که زیر مجموعه وزارت علوم است مستقر گردیده است. در دو سال اول ما درگیر بحث نمونه سازی، تحقیقات بازار، طراحی و خط تولید بودیم و از ۹۸ فعالیت جدی شرکت و ورود به بازار و تولید انبوه آغاز گردید به طوری که تا سال جاری ما این تولید و محصول را به حوزه صادرات وارد کرده ایم. 

وی افزود: طراحی و ساخت نمونه­ های ویلچر سبک وزن، اولین فعالیتی است که در قالب این شرکت به جریان افتاده است و در داخل کشور مورد استقبال قرار گرفته و جا افتاده است. 

کارشناس بخش بازاریابی این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در خصوص تولید و ساخت این نوع ویلچر، در دنیا ۱۱ تا ۱۲ شرکت موجود است که از کامپوزیت و الیاف کربن در حال تولید این محصول هستند، در حالی که ما در ایران و غرب آسیا اولین شرکتی هستیم که به ساخت این محصول پرداخته ایم.

وی اضافه کرد:  از آن جایی که وزن برای معلولین اهمیت دارد، این ویلچر کربنی وزنی در حدود ۸.۵ کیلوگرم دارد. علاوه بر مولفه وزن، یکی از مهمترین عوامل از نظر من سفارشی سازی این محصولات است یعنی ابعاد این محصول متناسب با شرایط فیزیکی فردی که میخواهد از این محصول استفاده کند می باشد. همچنین با توجه به اینکه ویلچر برای افراد معلول همانند لباس و پوشاک در نظر گرفته می شود، مانور و ظاهر این نوع محصول هم توانسته در شکلی مناسب و مطلوب مورد استفاده قرار گیرد. 

مدیر منابع انسانی آویتا اظهار کرد: ما از سال گذشته به بحث صادرات این محصول پرداختیم و در میان شرکتهای اروپایی و امریکایی دارای مزیت رقابتی می باشیم. حقیقت این است که با توجه به این مسئله که خود اروپاییها قطب ویلچر سازی در دنیا می باشند، اما به خرید این محصول رغبت نشان داده اند چرا که هم کیفیت و استاندارد محصول ما برای آنها قابل قبول بوده و همچنین از قیمت کمتر و رقابت پذیرتری برخوردار بوده است. 

کارشناس توسعه بازار شرکت آوا یکتا سامانه نوین گفت: ما به بازار اروپا و کشورهایی نظیر ایتالیا و آلمان ورود کرده و این محصول در حال صادر شدن است. ما همچنین در حال راه اندازی نمایندگی در آن کشورها و برقراری سیستم فروش هستیم.   

گچلو همچنین گفت: علاوه بر آن، کربوران به سه کشور آفریقایی نظیر مصر، کنیا و مراکش نیز صادر می شود.

وی اذعان نمود: به دلیل آنکه قیمت این رده از ویلچرها تا حدی بالا است، بنابراین در انتخاب کشورها برای صادرات، ما به توان خرید مردم کشور مقابل و حمایتهایی که دولت آن کشورها از قشر معلول خود انجام می دهند، نگاه کرده ایم. به دلیل آنکه ویلچر مثلا در ایتالیا بیمه است، این افراد هزینه کمتری را پرداخت می کنند، بنابراین حمایت دولتها از این قشر مهم است. 

کارشناس بخش بازاریابی این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: ضمن اینکه خود این کشورها به سراغ ما آمده اند. در برخی از موارد آغاز کننده این تجارت دو جانبه، خود آن کشورها بوده اند، مثلا ما از کشورهای امریکای لاتین از جمله برزیل درخواستها زیادی داشته ایم، زیرا قیمت ما برای آنها مناسب است در عین حال که کیفیت قابل قبول با استاندارد متناسب با کشورشان را دریافت می کنند.

گچلو: ما از کشورهای امریکای لاتین از جمله برزیل درخواستهای زیادی داشته ایم، زیرا قیمت ما برای آنها مناسب است در عین حال که کیفیت قابل قبول با استاندارد متناسب با کشورشان را دریافت می کنند

وی گفت: در منطقه خاورمیانه هم با کشورهایی نظیر عراق، لبنان، عمان و ترکیه در حال انجام تجارت هستیم و در بازار لبنان به طور جدی ورود پیدا کرده ایم. در سال جاری هم در صدد این مسئله هستیم که با روسیه نیز وارد تجارت دوجانبه شویم. دلیل اصلی حضور ما در نمایشگاه اوراسیا هم شناختن ظرفیتهای این کشور بوده است که به این کشور صادرات داشته باشیم هر چند کرونا در عدم حضور بیشتر شرکتهای روسی موثر بوده است. ما محصول خود را در این نمایشگاه با نام «کربوران» معرفی کردیم در حالی که محصول هایی با اسامی دیگر نیز داریم.

میثم گچلو تصریح کرد: ما با روسیه، قزاقستان و افغانستان وارد مذاکره شده و محصول خود را به آنها معرفی نموده ایم. بیشتر تجارت با کشورهایی نظیر روسیه برای ما مهم است، چون کشوری اروپایی است و مردم توان خرید چنین محصولی را دارند. 

وی افزود: از طرفی مناسب سازی نیز امری مهم است زیرا مثلا در کشورهایی مانند افغانستان فضای موجود مناسب برای استفاده از این نوع ویلچرها وجود ندارد، اما اروپاییها به دلیل اینکه مکانهایی را برای این قشر از جامعه در نظر گرفته اند، بسیار مناسب برای خرید و انجام صادرات ایران می باشند.

اروپاییها به دلیل اینکه مکانهایی را برای افراد معلول در جامعه در نظر گرفته اند، بسیار مناسب برای خرید و صادرات ایران می باشند

وی در خصوص پاسخ سوال خبرنگار بازار در خصوص حمایت دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانش بنیان گفت: در حال حاضر، چندین ارگان دولتی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حمایتهای از شرکتهای دانش بنیان هستند و در چند سال اخیر این حمایت فعال تر شده است. یکی از این حمایتها، کریدور صادرات و تبادل فناوری با معاونت علمی است که ارتباطات نزدیکی با یکدیگر دارند و قرار است تا به شرکتهای دانش بنیان کمک بیشتری ارائه نمایند. ما از خدمات مشاوره ای آنها از جمله ایزو، استاندارد، بحث حضور در نمایشگاههای بین المللی، شناخت و ارتباط با هیئت های تجاری، ارسال نمونه محصول، حمل و نقل بین المللی، گمرک، نقل و انتقال ارزی و .... بهره مند شده ایم. 

این کارشناس ادامه داد: با وجود این حمایتها، البته ما همچنان فاصله زیادی تا بهره مندی کامل از پتانسیلها و ظرفیتهای کشور داریم؛ اما همین که این نهادها به شرکتهای دانش بنیان مشاوره هایی را ارائه می دهند تا حدی حرکت را سریعتر می کند. 

مدیر منابع انسانی آویتا تصریح کرد: به نظر من مهمترین آفتی که شرکتهای دانش بنیان گرفتار آن هستند، این است که در بحث مدیریت فروش و بازاریابی ضعیف عمل می کنند چرا که فرهنگ و مدیریت کسب و کار در ایران به درستی جا نیفتاده است، در حالی که از افراد متخصص و مهندسین خوب و تولید مطلوب برخوردار هستند.

مهمترین آفتی که شرکتهای دانش بنیان گرفتار آن هستند، این است که در بحث مدیریت فروش و بازاریابی ضعیف عمل می کنند چرا که فرهنگ و مدیریت کسب و کار در ایران به درستی جا نیفتاده است، در حالی که از افراد متخصص و مهندسین خوب و تولید مطلوب برخوردار هستند

وی گفت: با توجه به این که شرکتهای دانش بنیان در بحث سرمایه در گردش نیز دچار مشکل هستند، گاهی نهادهای دولتی که عرض کردم ۸۰ درصد هزینه ها را متقبل می شوند و در نتیجه اقدامات آنها تا حدودی دلگرم کننده است. از طرفی به دلیل تحریم های ایران، شرکتهای دانش بنیان در رابطه با بحث تبلیغات و مبادلات مالی و بانکی با مشکلات بسیار جدی و زحمت زیاد مواجه هستند.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha