۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
ضرر یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی یارانه پنهان حامل‌های انرژی
کارشناس عالی مدیریت استراتژیک مطرح کرد

ضرر یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی یارانه پنهان حامل‌های انرژی

سالیانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور به سه حامل انرژی نفت، بنزین و گازوییل پرداخت می‌شود که ضرری هنگفت برای مردم و اقتصاد کشور است.

به گزارش بازار، محمدحسن قدیری، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک در انرژی‌های تجدید پذیر و تجربیات کشورهای توسعه یافته در این زمینه گفت: متاسفانه در کشور ما قیمت سوخت واقعی نیست و به سمت مفت فروشی حرکت کرده‌ایم و هزینه تولید نفت سفید و بنزین که بشکه‌ای ۱۲۰ و ۱۵۰دلار است با تخصیص یارانه‌های پنهان به قیمت یک دلار و دو دلار فروخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مانع برای برخورداری از انرژی‌های تجدید پذیر خود مردم و سیاست‌هایی اتخاذی دولت‌ها است افزود: مردم به دلیل اینکه از میزان یارانه پنهان اطلاع ندارند و فقط قیمت یک دلار و دو دلار می‌بینند، به سمت انرژی‌های تجدید پذیر و تولید برق از این انرژی‌ها نمی‌روند.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک با بیان اینکه ایران از نظر وسعت از کشورهایی پیشرو در تولید انرژی‌های تجدید پذیر مانند ایتالیا، استرالیا، فرانسه و آلمان دارای وسعت آفتاب خیزی بیشتری است و زمینه خوبی برای استفاده از انرژی‌های پاک به خصوص انرژی خورشیدی دارد اظهار داشت: ولی متاسفانه به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی و تخصیص یارانه پنهان و سیاستهای دولتها برای استفاده از این منابع اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی یکی دیگر از پیامدهای تخصیص یارانه پنهان و مفت شدن قیمت سوخت در کشور را قاچاق سوخت عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس آمار، روزانه ۳۰ میلیون لیتر سوخت از کشور به کشورهای همسایه عراق و ترکیه و ... حتی به کشورهای نفت خیزی مانند عربستان کویت، قطر و امارات قاچاق می‌شود.

 ۱۶۰ هزار تومان در ماه ضرر هر ایرانی از قاچاق سوخت
قدیری با تاکید بر اینکه سود قاچاق سوخت در کشور خیلی بیشتر از سود قاچاق مواد مخدر است افزود: سالانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سوخت از کشور قاچاق می‌شود که ضرر آن به ازای هر ایرانی ماهیانه ۱۶۰ هزار تومان و برای یک خانوار ۶۰۰ هزار تومان در ماه است.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت جهت تولید برق به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود در حالی که بخش عمده‌ای ازاین انرژی را می‌توان با انرژی خورشیدی تامین کرد اظهار داشت: متاسفانه سرانه برق مصرفی خانوار در کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی است.

قدیری در ادامه با بیان اینکه در کشور افغانستان برای کشیدن آب از چاه از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند اظهار داشت: در کشورهای جهان به دلیل اینکه قیمت سوخت واقعی است به اهمیت و جایگاه بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر واقف هستند.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha