۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
توسعه شبکه ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر رسید/ ثبت راه‌آهن ایران در یونسکو
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران:

توسعه شبکه ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر رسید/ ثبت راه‌آهن ایران در یونسکو

زنجان- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها چهار هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور داشتیم، گفت: بعد از انقلاب این میزان به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار، سعید رسولی ظهر پنجشنبه در آئین بهره برداری دو خطه راه آهن زنجان به قزوین در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار در خصوص وضعیت جابه‌جایی مسافر و حمل بار در شبکه ریلی کشور گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران سوم مردادماه سال جاری در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی با بیان اینکه اولین اثر میراث صنعتی ایران هزار و ۳۹۴ کیلومتر شبکه ریلی از بندر امام خمینی (ره) به بندر ترکمن و حریم  آن به ثبت جهانی رسیده است، اظهار کرد: بیست و پنجمین اثر ایران به ثبت جهانی رسید.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در دنیا چهارمین کشور در دنیا هستیم که راه آهن ماه ثبت جهانی شده است، گفت:  از نظر طول خط ثبت شده اولین خط  راه آهن ثبت شده ۱۲۰ کیلومتر بوده و یک هزار و ۴۰۰ از طول راه آهن ما هم ثبت جهانی شده است و تحقق این مهم فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در کشورمان است و از امروز راه آهن سرا سری ایران در تمام دنیا آدرس‌های گردشگری جهان ثبت می‌شود و مقصد گردشگری خواهد بود. 

رسولی تأکید کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حمایت لازم از بخش غیر دولتی برای حضور در شبکه ریلی را دارد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها چهار هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور داشتیم، گفت: بعد از انقلاب این میزان به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه آهن همدان به سنندج در حال انجام اسـت، ابراز داشت: به زودی این پروژه ریل گذاری می‌شود. 

رسولی با بیان اینکه پروژه بسیار مهم و کریدور بین المللی چابهار به زاهدان در دست اجرا است، تاکید کرد: با اتمام این پروژه تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی متصل می‌شود و در کریدور شمال و جنوب قرار می‌دهد و از زاهدان تا خاش ریل‌گذاری تمام‌شده و بهره‌برداری به‌زودی آغاز می‌شود. 

وی با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی در کشور به خوبی انجام شده است، یاد آورشد: اتصال رشت به شبکه ریلی، کرمانشاه به شبکه ریلی، همدان به شبکه ریلی و الان پروژه‌های مهمی در دست اقدام است و جلو می‌رود. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: اتصال تبریز از مسیر جدید میانه -بستان‌آباد خاوران به شبکه ریلی است که کاهش زمان سیر قابل‌توجهی را به دنبال دارد چراکه مسیر میان‌بر به وجود می‌آید و پروژه یزد - اقلید که امروز به طول ۲۷۰ کیلومتر افتتاح شد و بیش از ۳۰۰ کیلومتر مسیر شیراز به مشهد را کاهش می‌دهد. 

رسولی به ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: مراکز عمده بار در کنار شبکه ریلی غیر متصل زیاد است و حمل ترکیبی اتفاق می افتد و قیمت تمام شده برای حمل کالا برای صاحبان کالا زیاد می‌شود و در این میان بار را با کامیون حمل می‌کنند و این ضرر بسیار بزرگی به ناوگان ریلی کشور است. 

وی از شناسایی ۱۲۱ چشمه بار در شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: یک هزار و ۶۲ کیلومتر خط آنتنی و هزار و ۱۶۱ خط بکشیم و این تعداد چشمه به شبکه ریلی متصل شود دسترسی به ۱۳۰ میلیون تن بار به وجود می‌آورد. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر ۱۳۰ میلیون تن بار را به شبکه بیاوریم باید شبکه ریلی توسعه پیدا کند و گلوگاه ظرفیتی برطرف و الزامات فراهم شود و با یک جهش و برنامه پنج ساله  این مهم محقق می‌شود چرا که در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری انجام‌شده بر سهم ۳۰ درصدی حمل بار و  ۲۰ درصدی مسافر بود. 

رسولی گفت: با دستور قرار دادن ارتقای بهره وری و ایجاد مرکز جهاد پیشرفت و شناسایی مسائل مهم و عمده‌ای در دستور کار داریم و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته‌شده است. 

وی ابراز داشت: طی دو سال گذشته هیچ‌گونه ناوگان ریلی خارجی وارد کشور نشده و بیش از دو هزار دستگاه لوکوموتیو و دستگاه باری و مسافری پر کشش در کشور توسط متخصصان و نیروهای جوان کشورمان تولید شده است و در سال ۹۸ حدود ۸۷۷ دستگاه، سال گذشته یک هزار و ۱۵ دستگاه و امسال هم تاکنون ۲۵۰ دستگاه ریلی و لوکوموتیو در کشور تولید شده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه سیستم ترمز ملی رونمایی شده است، گفت: واگن‌هایی که در کشور ساخته می‌شود ترمز ملی نصب می‌شود و از سال ۹۹ چرخ ملی روی ریلی به حرکت درآمده است و خوشبختانه علاوه بر این‌که نیاز کشورمان را تأمین می‌کنیم در منطقه هم نقش‌آفرینی می‌کنیم. 

رسولی گفت: هزینه روز بهره‌برداری ۱۰۶ کیلومتر از محور زنجان به قزوین بیش از هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بوده است. 

وی با بیان اینکه  توسعه ریلی در سال‌های گذشته شتاب گرفته است، گفت: این مهم در دولت دوازدهم در دستور کار قرارگرفته و از سرعت خوبی برخوردار است و ارتقای ایمنی، افزایش حمل مسافر و بار و کاهش زمان سفر از دستاوردهای مهم پروژه‌های افتتاح‌شده امروز است. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به پروژه بافق زرین‌شهر در اصفهان اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته ۹۰ کیلومتر از ریل این مسیر افتتاح شد و امروز هم ۱۸۲ کیلومتر دیگر هم افتتاح شد. 

کد خبر: ۱۰۰٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha