۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
دولت بعدی با واگذاری سهام شرکت ها به تامین اجتماعی موافقت می کند؟| واگذاری فرآیند ۶ ماهه دارد
«بازار» بررسی می کند

دولت بعدی با واگذاری سهام شرکت ها به تامین اجتماعی موافقت می کند؟| واگذاری فرآیند ۶ ماهه دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اوایل هفته جاری از تصویب پرداخت بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی با واگذاری سهام برخی از شرکت ها خبرداد، اما واگذاری ها فرآیند بیش از ۶ ماهه دارد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «محمد شریعتمداری» در خصوص پرداخت بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی با واگذاری سهام برخی از شرکت ها در پیام توییتری نوشت: بدهی بعضا چند ۱۰ ساله دولتها به صندوق های بازنشستگی برای بار دوم پس از سال ۹۹ با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در دولت به تصویب رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این پیام تاکید که سهم سازمان تامین اجتماعی ٨٩ صندوق بازنشستگی کشوری ٣٠ و صندوق روستاییان یک هزار میلیارد تومان است.

در حالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مساله مهم را مطرح کرده که از عمر دولت دوازدهم حدود یک هفته باقی مانده است و خبرنگار بازار برای بررسی جزییات واگذاری سهام شرکت های دولتی، بابت بدهی دولت به تامین اجتماعی با «علی دهقان کیا»، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران گفتگویی انجام داده است.

آیا دولت برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی شرکت های بورسی واگذار می کند یا نه؟ 
رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران معتقد است که فرآیند واگذاری سهام شرکت های دولتی به تامین اجتماعی  بیش از ۶ ماه طول می کشد و با روی کار آمدن سیزدهم ممکن است، دولت آینده با واگذاری برخی از شرکت های دولتی به تامین اجتماعی مخالفت کند و هم اکنون برای ما جای سوال است که آیا دولت برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی شرکت های بورسی واگذار می کند یا نه؟

دهقان کیا اظهار داشت: دولت طبق قانون بودجه سال جاری مکلف شده ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را امسال به تامین اجتماعی پرداخت کند و نظر ما این بود که برای پرداخت معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان از این پرداختی به سهام هلدینگ خلیج فارس که سوده ده است اختصاص یابد، اما وزارت نفت با این خواسته تامین اجتماعی مخالفت کرد.

در پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی باید سهام شرکت های سودده واگذار شود 
وی با اشاره به معایب واگذاری سهام شرکت های غیر بورسی ضررده به تامین اجتماعی افزود: در پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی باید سهام شرکت های سودده و بورسی در نظر گرفته شود تا بتوانیم این شرکت ها را برای درآمدزایی بیشتر حفظ کنیم.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران یادآور شد: سال گذشته که دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی را واگذار کرد، عینا این مبلغ برای پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی به بانک رفاه واگذار شد در حالی که ارزش سهم برخی از شر کت های هم اکنون به ۵ برابر افزایش یافته است.

در سال ۹۱ نیز دولت وقت در نظر داشت سهام برخی از شرکت های بورسی دارویی، بانک ها و سهام گل گهر ۲ را به تامین اجتماعی اختصاص دهد، اما پس از آغاز بکار دولت تدبیر و امید با واگذاری سهام این شرکت ها مخالفت کرد

وی با بیان اینکه این سهام را تامین اجتماعی از دولت دریافت کرد و عینا آن را به بانک رفاه داد، گفت: در سال ۹۱ نیز دولت وقت در نظر داشت سهام برخی از شرکت های بورسی دارویی، بانک ها و سهام گل گهر ۲ را به تامین اجتماعی اختصاص دهد، اما پس از آغاز بکار دولت تدبیر و امید با واگذاری سهام این شرکت ها مخالفت کرد.

دهقان کیا به واگذاری شرکت هپکو به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: اواخر سال گذشته این شرکت به تامین اجتماعی واگذار شد و تامین اجتماعی با سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰ میلیارد تومانی در هپکو، این شرکت را برای بار دوم راه اندازی کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران اظهار داشت: خوشبختانه برنامه ریزی و اقدامات و سرمایه گذاری های سازمان تامین اجتماعی در زمینه افزایش تولید این شرکت به خوبی جواب داد و هم اکنون وضعیت شرکت هپکو سر و سامان پیدا کرده است.

وی گفت: به نظر می رسد در این شرایط هرگونه واگذاری سهام شرکت های دولتی بابت پرداخت بدهی های دولت به تامین اجتماعی توسط مسئولان دولتی تصمیم گیری شود و معلوم نیست آیا دولت سیزدهم با این واگذاری ها موافقت خواهد کرد یا نه؟

امیدواریم دولت بعدی با این تصمیم دولت دوازدهم موافقت کند
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران بیان کرد: از پیام وزیر تعاون چنین استنباط می شود که دولت موافقت کرده است که با واگذاری سهام و اموال قابل واگذاری بدهی خود را تامین اجتماعی پرداخت کند و امیدواریم دولت بعدی با این تصمیم دولت دوازدهم موافقت کند.

آمارها نشان می دهند که تا پایان سال ۹۹ میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما تاکنون از پرداخت این بدهی از سوی دولت به تامین اجتماعی خبری منتشر نشده است.

در این خصوص معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی گفت: امیدواریم روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی معادل ۸۹ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بسیار کوتاه و سریع انجام شود تا امکان فروش و تبدیل بخشی از سهام به نقدینگی جهت پرداخت کسری منابع مورد نیاز مستمری حقوق بازنشستگان، پایداری منابع مستمری و متناسب‌سازی و هزینه‌های درمان بازنشستگان فراهم شود.

«مهرداد محقق‌زاده» افزود: براساس بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه ۱۴۰۰ با نظر مثبت رئیس‌ جمهور، دولت و مجلس شورای اسلامی واگذاری معادل ۸۹ هزار میلیارد تومان سهام به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون و تعهدات جاری دولت پیش‌بینی شده است.

فهرست شرکت‌ها (سهام) برای اخذ مصوبه واگذاری دولت در کارگروه سه جانبه‌ باید تعیین شود
وی بیان کرد: در راستای وصول بدهی دولت مقرر شده است که فهرست شرکت‌ها (سهام) برای اخذ مصوبه واگذاری دولت در کارگروه سه جانبه‌ای مرکب از پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، قنبری رئیس سازمان خصوصی‌ سازی و سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی توافق و نهایی شود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای بررسی سهام و شرکت‌های قابل واگذاری، اینجانب با مسئولین سازمان خصوصی‌سازی جلسه داشتم که در این جلسه فهرست بخشی از شرکت‌ها تعیین شد.

محقق‌زاده افزود: پس از تهیه فهرست سهام قابل واگذاری، مابقی فرایند واگذاری ۸۹ هزار میلیارد تومان سهام به سازمان تأمین اجتماعی اجرا می‌شود که در گام اول، ارائه پیشنهاد حاوی فهرست سهام قابل واگذاری با ذکر ارزش اولیه توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد به دولت؛ گام دوم، طرح و تصویب در کمیسیون اقتصاد دولت و سپس تصویب واگذاری سهام مذکور در هیات وزیران و گام سوم، شروع فرایند قیمت‌گذاری سهام توسط هیات کارشناسی منتخب سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود.

سال گذشته در قانون بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس مصوب کردند ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، اما تاکنون هیچ مبلغی از طرف دولت به تامین اجتماعی پرداخت نشده است

وی ادامه داد: گام چهارم بررسی و تائید قیمت تعیینی در هیات کارشناسان رسمی در کارگروه تخصصی ذیل هیات عالی واگذاری به ریاست سازمان خصوصی‌سازی (درخصوص شرکت‌های غیربورسی)؛ گام پنجم تصویب قیمت تعیینی توسط هیات عالی واگذاری به ریاست وزیر اقتصاد؛ گام ششم انعقاد مبایعه‌نامه واگذاری سهام مابین سازمان خصوصی‌سازی و سازمان تامین اجتماعی و در نهایت گام هفتم نقل و انتقال مالکیت سهام از دولت به سازمان تامین اجتماعی و ثبت در دفاتر (سازمان خصوصی‌سازی) انجام خواهد شد.

امیدواریم واگذاریها در سال جاری بسیار کوتاه ‌مدت‌تر و سریع‌تر انجام شود
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی گفت: امید می‌رود روند واگذاری سهام شرکت های یادشده  که سال گذشته حدود ۱۰ ماه به طول انجامید، در سال جاری بسیار کوتاه ‌مدت‌تر و سریع‌تر انجام شود تا امکان فروش و تبدیل بخشی از سهام به نقدینگی برای پرداخت کسری منابع مورد نیاز مستمری حقوق بازنشستگان، پایداری منابع مستمری از متناسب‌سازی و هزینه‌های درمان بازنشستگان فراهم شود.

سال گذشته در قانون بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس مصوب کردند ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، اما تاکنون هیچ مبلغی از طرف دولت به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha