۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
اروپا چگونه مشکل برق صنعتی را حل کرد؛ تامین برق، اصلی ترین نیاز صنعت است
بازار گزارش می دهد؛

اروپا چگونه مشکل برق صنعتی را حل کرد؛ تامین برق، اصلی ترین نیاز صنعت است

تامین برق یکی از اصلی ترین نیازهای امروز دنیا است. اروپا برای حل مشکل تامین برق به عرضه آن به بورس روی آورده است.

بازار؛ گروه بین المللانرژی برق یکی از مهمترین نیازهای امروز بشر است و نه تنها زندگی روزمره انسانها بلکه تمامی فعالیتهای اقتصادی به ان وابسته است. به همین دلیل است که عرضه سهام برق به بورس در جهان رواج زیادی دارد و اتحادیه اروپا یکی از پیچیده ترین و منسجم ترین بورس های برق  منسجم و یکپارچه را در دنیا به خود اختصاص داده است.

بورسی که شامل ۳۴ کشور و منطقه است و قیمت گذاری یکپارچه آن باعث شده است تا سرمایه گذاران بتوانند با اطمینان وارد این بازار شوند. این بازار در سالهای اخیر با استقبال سرمایه گذاران روبرو شد و ارزش سرمایه گذاری در این بازار در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل از ان رشد کرد.

فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «تقاضای برق با سرعت زیادی رشد می کند و اگر سرمایه گذاری در این بازار متناسب با رشد تقاضا نباشد، با کمبود و بحران برق در کشورها روبرو خواهیم شد.»

رمز موفقیت در عرضه سهام برق
عرضه برق به بورس و تبدیل کردن ان به یک کالا در بازار قدمتی ۲۵ ساله دارد و ریشه ان هم ضرورت تداوم سرمایه گذاری در این بازار برای تامین نیازهای جامعه و تدوین یک نظام مدون و شفاف قیمت گذاری در این بازار است.

موفقیت این بازار کشورهای در حال توسعه را نیز بر آن داشت تا با عرضه سهام برق در بورس انرژی زمینه را برای مدیریت اصولی در این بازار فراهم کنند ولی قبل از این کار باید زیرساختهای لازم فراهم باشد.

طراحی موفق بازارهای انرژی برق مستلزم توجه به چهار اصل مهم است. اول اینکه مبادلات در این بازار باید به گونه ای باشدکه فعالیت کارامد و قابل اعتماد  این بازار مهم را تضمین کند. این کارایی هم از  نظر نحوه استفاده از منابع در تولید برق و هم از نظر نحوه مدیریت ان در دوره های پر مصرف است.

دوم اینکه طراحی بازار باید به گونه ای باشد که بخش تقاضای بازار هم بتواند در آن مشارکت زیادی داشته باشد. به تعبیر بهتر باید مشتریان بزرگ شبکه برق  در بازار سهام فعالانه حضور داشته باشند و مشتریان متوسط و کوچک از طریق مشاهده مستمر تعرفه ها، اطلاعات دقیقی در مورد این بازار و نحوه عملکرد ان به دست بیاورند.

برق نیاز دنیای صنعت است
اهمیت تامین برق به خصوص در جریان توسعه صنعتی سبب شد تا در سالهای اخیر کشورهای در حال توسعه هم وارد این بازار  شوند  و بورس انرژی در این کشورها ایجاد شود. عرضه برق به این بازار هم بعد از توجه انها به مساله توسعه اقتصادی و صنعتی انجام شد. ولی باید به این مساله هم توجه کرد که مسیر ایجاد بورس های کارامد و عملکرد تاثیر گذار سهام برق در بازار، مسیری بسیار پر پیچ و خم و پر چالش است.

از یک طرف مراحل اولیه ایجاد بازار برای سهام برق  که نیازمند ایجاد مکانیزم های قانون گذاری برای نظارت بر بازار و شناسایی ضعف های موجود در این بازار است با چالشهای زیادی همراه است و از طرف دیگر رقبای زیادی برای شرکتهای تولید کننده برق با منابع فسیلی وجود دارد که می تواند تقاضا برای سهام شرکتهای قدیمی را کاهش دهد.

به عنوان مثال اخیرا شرکتهای فعال با منابع احیا شدنی، شرکتهای تولید کننده برق با انرژی های پاک از جمله خورشید و باد و شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی که الگوی مصرف برق را در کشور تغییر می دهند اصلی ترین رقبای شرکتهای تولیدکننده برق در بازار هستند.

 در سالهای اخیر و بعد از افزایش توجه مردم به مشکلات ناشی از گرمایش زمین، سرمایه گذاری در پروژه های تامین برق سبز در دنیا افزایش یافت و امروزه نه تنها در کشورهای صنعتی بلکه در کشورهای در حال توسعه از قبیل امارات و عربستان هم سهام شرکتهای تولید کننده برق با منابع احیا شدنی قدرت رقابت بالایی دارند.

از طرف دیگر علاوه بر شرکتهای تولید کننده برق، در سالهای اخیر سهام شرکتهای توزیع کننده هم در بازار وارد شده است زیرا این شرکتها هم نقش مهمی در ارتقای کیفی بازار و عملکرد بهینه آن دارند.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha