۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه
عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس مطرح کرد

ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه

برزنی، عضو سابق هیات مدیره بورس گفت: انتظارات مثبت نسبت به آینده بازار سرمایه، سبب شده که نقدینگی تازه‌ای به این بازار وارد شود.

به گزارش بازار، نصرالله برزنی، افزود: بازار طی چند ماه گذشته، رشدی بیش از ۲۲ درصد را تجربه کرده و این رشد بازار سرمایه، دلایل متعددی دارد.
 
وی درخصوص دلایل رشد بازار سرمایه گفت: انتظارات مثبت نسبت به آینده بازار سرمایه، ورود نقدینگی تازه به بازار سرمایه، ناامیدی از بازارهایی، چون بازار رمزارزها، ارز، طلا و مسکن، همچنین سودآوربودن شرکت‌های بورسی و نرخ سود پایین بانک‌ها در مقابل نرخ تورم، سبب شده رونق به بازار سرمایه برگردد.
 
برزنی گفت: سرمایه گذارانی که به دلیل سرخوردگی، از بازار سرمایه خارج شده بودند به دلیل انتظارات مثبتی که در این بازار بوجود آمده، مجددا به این بازار برگشته و همچنین به دلیل شرایط مثبت بازار، سرمایه گذاران جدید با نقدینگی تازه به بازار وارد شدند.
 
وی افزود: در طی چند ماه گذشته، بازاری، چون بازار رمزارزها، رونق زیادی گرفته بود و به همین دلیل افراد زیادی به این بازار وارد شدند، اما به دلیل هجوم پول در این بازار از طرف کسانی که قواعد بازی را بلد نبودند و به دنبال آن سقوط این بازار، افراد زیادی متضرر شدند و به همین دلیل این افراد که از بازار رمزارزها متضرر شدند دوباره به بازار سهام بازگشتند و ورود مجدد این افراد، سبب رونق بازار سرمایه شده است.
 
عضو سابق هیئت مدیره بورس ادامه داد: بسیاری از این افراد به دلیل مشخص نبودن قوانین و مقررات بازار رمزارزها متضرر شدند در حالی که بازار سهام با قوانین و مقررات مشخص و با نظارت بالا، مشغول به کار است و هیچ سرمایه گذاری در این بازار به دلیل قوانین و مقررات ضرر نکرده است.
 
برزنی درخصوص یکی دیگر از دلایل رشد بازار گفت: سهامداران از بازارهایی، چون مسکن، ارز، سکه و دلار و خودرو ناامید شده و به همین دلیل به بازار سرمایه برگشتند، زیرا بازاری مثل بازار مسکن رشد زیادی کرده و هر سرمایه گذاری نمی‌تواند به این بازار وارد شود.
 
وی ادامه داد: در بازار سرمایه هر فردی با هر مبلغی می‌تواند وارد شود، اما بازار مسکن نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد.
 
برزنی گفت: در حال حاضر بانک‌ها سود ۱۸ درصد به مردم می‌دهند و اگر این سود را به ۲۰ درصد هم برسانند باز هم از تورم سالانه که بیش از ۴۰ درصد است عقب مانده و نمی‌تواند قدرت خرید پول مردم را حفظ کند به همین دلیل در حال حاضر بانک‌ها هم محل مناسبی برای سپرده گذاری نبوده و سهامداران پول خود را از بانک‌ها به بازار سرمایه برگرداندند.
 
وی افزود: تورم بالای موجود و همچنین افزایش قیمت کالاها سبب شده، سود شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کرده و به دنبال آن قیمت سهام هم رشد کرده به همین دلیل و باتوجه به سودآوری شرکت‌های بورسی سهامداران مجددا به این بازار بازگشتند.
 
عضو سابق هیئت مدیره بورس گفت: شرکت‌هایی که به صورت ارزی کار می‌کنند مثل شرکت‌های مس و فولاد نیز به دلیل بالابودن قیمت دلار با فروش سهام خود نفع زیادی می‌برند و این امر هم سبب رشد بازار سرمایه شده است.

با دید بلندمدت و با پس انداز خود به بازار سرمایه وارد شوید
برزنی گفت: بازار سهام بازاری است که باید با دید بلندمدت به آن وارد شوید و پول خود را زودتر از یکسال نباید از این بازار خارج کنید.
 
وی ادامه داد: افرادی که در سال گذشته در بازار سرمایه ضرر کردند در صورتی که صبر کرده و سهام خود را نمی‌فروختند، در سال جاری قطعا ضررشان جبران می‌شد.
 
برزنی گفت: در هر شرایطی ممکن است به بازار سرمایه شوک وارد شود و سهامداران باید این نوسانات بازار سرمایه را بپذیرند، زیرا بازار سهام در زمان طولانی همیشه با رشد ادامه دار همراه است.
 
وی اضافه کرد: هر فردی که می‌خواهد به بازار سرمایه وارد شود باید با پس انداز خود به این بازار وارد شود و از فروش وسایل زندگی و یا خانه و یا هر چیزی که به آن احتیاج دارد، اجتناب کند.

کد خبر: ۱۰۰٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha