۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
عرضه تنها ۵ درصد نیاز سیمان در تهران
عضو هیات رئیسه مجلس عنوان کرد

عرضه تنها ۵ درصد نیاز سیمان در تهران

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه هر ماه در تهران حدود ۸۵۰ هزار تن سیمان مصرف می شود، اظهار کرد: در اردیبهشت ماه متأسفانه ۴۲ هزار تن سیمان ارائه شده است و این نشان از عدم مدیریت در حوزه سیمان دارد.

به گزارش بازار، اسماعیل کاظمی رهی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در یک ماه گذشته گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان مسئله قطع برق است زیرا دولت برای تأمین بخش خانگی و مردمی برق، اقدام به قطع برق واحدهای تجاری کرده است.

وی همچنین درباره دلایل اصلی افزایش قیمت تصریح کرد: نوع و شیوه توزیع سیمان از مبدأ کارخانه تا به دست مصرف کننده برسد دچار مشکل است و این شیوه از سال ۱۳۹۹ با اعتراض صنفی اتحادیه و تشکل های صنفی مواجه بوده و همچنان ادامه دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی از رشد ۴۰ درصدی قیمت سیمان در ابتدای سال جاری اشاره و عنوان کرد: این مبلغ نتوانست دغدغه های تولید کنندگان را پوشش بدهد و با این وجود، تولید کنندگان اعلام کردند همچنان تولید صرفه ندارد دچار زیان هستند که البته این ادعا از جنبه های مختلف قابل بحث است.

وی درباره ادعای تولید کنندگان در خصوص پایین بودن قیمت سیمان بیان کرد: بر اساس بررسی و اعلام کارشناسان زبده کشور، حتی اگر یارانه برق، آب و گاز را از کارخانه ها بردارند قیمت سیمان با آنچه تولید کننده ادعا می کند متفاوت و این ادعا قابل نقد و بررسی است.

کاظمی رهی افزود: متأسفانه در یک تصمیم عجولانه و شتاب زده، سیمان را در بورس عرضه کردند در حالی‌ که این امر نیازمند زمینه سازی های مهمی است که انجام نشده است. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از سیمان در بورس عرضه می شود که با قیمت های زیادی هم عرضه شده‌ اند و اثرات نامبارک خود را بر بازار می گذارد.

در ادامه مجتبی یوسفی با اشاره به جایگاه پنجم ایران در جهان در زمینه تولید سیمان گفت: این جایگاه با تولید حدود ۳۰ میلیون تن سیمان به دست آمده است و نخستین کشور صادر کننده سیمان نیز محسوب می شویم. انرژی رایگان به کارخانجات دولتی یا شبه دولتی سیمان داده می شود، منابع نیز از داخل تأمین شده است و حقوق کارگران نیز به ریال پرداخت می شود.

وی افزود: خیلی از شرکت های سیمانی و حتی فولادی به دلیل معاملات دلاری در کشورهای اطراف، علاقه مند هستند سیمان را صادر کنند و درآمد دلاری دارند. در حقیقت با آنکه پرداخت هزینه های این شرکت ها ریالی است اما با مردم با دلار حساب می کنند.

عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در هر ماه در تهران حدود ۸۵۰ هزار تن سیمان مصرف می شود، اظهار کرد: در اردیبهشت ماه متأسفانه ۴۲ هزار تن سیمان ارائه شده است و این نشان از عدم مدیریت در حوزه سیمان است.

وی با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا عنوان کرد: وزارت صمت اعلام کرده است مخالف عرضه سیمان در بورس است اما مشخص نیست اگر این وزارت خانه مخالف است، چه کسی موافق این عرضه بوده است و در واقع باید مشخص شود پشت این رانت چه کسی قرار دارد.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha