۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
 پوشاک؛ روی پله نخست قاچاق ورودی به کشور

پوشاک؛ روی پله نخست قاچاق ورودی به کشور

اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات، قاچاق منسوجات که پوشاک نیز قسمی از آنست را حائز رتبه اول یا دوم عنوان کرد.

به گزارش بازار، سیدعبدالمجید اجتهادی با اشاره به مقابله جدی در برابر قاچاق پوشاک برند به کشور گفت: محیط عرضه برای این قبیل پوشاک نا امن و امروزه برندهای ایرانی جایگزین آن ها شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی امروزه پوشاک قاچاق جایی در بازار کشور ندارد. اما کرونا روش های جدید عرضه خاصه در فضای مجازی را باب کرده است و لذا گزارش های می رسد که ظاهرِ امر جمع آوری شده است.

در این میان ذائقه مشتری همچنان با پوشاک برند خارجی همراه است؛ غافل از آنکه این قبیل کالاها اصل نیستند و اجناس فرعی هستند که با نام برند به فروش می رسند.

به گفته اجتهادی هنوز قانونی برای مقابله با عرضه پوشاک قاچاق در فضای مجازی وجود ندارد؛ اما آخرین مفاد قانونی بدین منظور در مجلس در حال بررسی است و فروش پوشاک در فضا نت را قانونمند می سازد.

وی افزود: سال گذشته مصوبه ای در جلسه‌ی اعضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق تصویب شد اما همچنان مشکلات عدیده در حوه فروش اجناس قاچاق در فضای مجازی پابرجاست و فقدانِ قانون تنها یکی از مفرهای متخلفان است.

اجتهادی تاکید کرد وقتی مکانی برای عرضه این فروشندگان وجود ندارد و این افراد به صورت پی در پی شماره تماس خود را تغییر می دهند، حتما باید اقدامات جدی اطلاعاتی باید صورت گیرد.

وی قانون جدید را ناظر بر شناسایی خلأهای قانونِ قبلی دانست که به صورت مصوبه ای جدید در مجلس در حال تصویب است و لذا آئین نامه اجراییِ آن تنها در چند مورد جزئی، خلاصه می شود.

گردش مالی سنگین صنعت پوشاک
همچنین نیک طبع، دبیر کارگروه صنعت پوشاک وزارت ارشاد ضمن برقراری ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌وگو، در خصوص گردش مالی صنعت پوشاک در کشور گفت: آمار این گردش مالی چندان واقعی نیست.

وی رقم موجود را بسیار سنگین تخمین زد و افزود: شما این اعداد و ارقام را از بنده طلب نکنید؛ بلکه آمار و اطلاعات کفِ بازار و تولید و صنعت را بخواهید!

نیک طبع از فعالیت های همه جانبه اتحادیه پوشاک به منظور راضی نگه داشتنِ خانواده بزرگ تولید و صادرات در این صنف گفت: زنجیره این صنعت جدا از هم است؛ در حالیکه هر کشوری برای به دست آوردنِ یک پارچه تریکو، خود اقدام به تولید نخ می کند.

وی با بیان این مطلب افزود: این مطلب باعث شده است که تولید پوشاک در کشور گران تمام شود.

نیک طبع با گلایه از عملکرد پتروشیمی ها گفت: این واحدها به جای اینکه مواد اولیه را در اختیار تولیدکننده ایرانی قرار دهند، با هندوستان وارد مراوده کاری شده اند و این فاجعه ای است که نشان از بی توجهی مدیران ما دارد.

دبیر کارگروه صنعت پوشاک وزارت ارشاد از آمار تولیدِ روزانه ۲۰۰ میلیارد تومانیِ پارچه در کشور خبر داد و افزود: در این سیستم هیچ نظارتی وجود ندارد و وزارت صمت در این حوزه موظف است.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha