۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
عقب ماندگی زیرساخت‌ها از طرح های معدنی؛ تولید داخل خراسان جنوبی حمایت شود
گزارش بازار؛

عقب ماندگی زیرساخت‌ها از طرح های معدنی؛ تولید داخل خراسان جنوبی حمایت شود

بیرجند- فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی در کمیته جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری ستاد توسعه خاوران گلایه‌هایی پیرامون عدم تأمین زیرساخت طرح های معدنی و صنعتی استان ابراز داشتند.

بازار؛  گروه استان‌ها: خراسان‌جنوبی از ظرفیت‌های معدنی و صنعتی بسیار بالایی برخوردار است که هر کدام از آن‌ها فرصت بی‌بدیلی برای جذب سرمایه‌گذاری و به دنبال آن ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای جوانان این منطقه است.

مدتی است ستاد توسعه خاوران در قالب کمیته‌های متعدد به دنبال شناسایی این فرصت‌ها و جذب سرمایه‌گذار برای آن است و شرایط سهل‌تری برای رسیدن به این مهم نیز فراهم کرده است.

مشیر الحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی در کمیته جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری ستاد توسعه خاوران با اشاره به اینکه جلسه گذشته ۳۳ طرح کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: در این جلسه ۵۶ طرح صنعتی از ۱۰۱ پروژه اعلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اهمیت طرح‌های معدنی با توجه به شرایط استان بیان‌کرد: باید بررسی کنیم که این ۵۶ طرح آیا با توجه به ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی مورد مطالعه قرار گرفته و بررسی شده است؟

طرح ها براساس زیرساخت موجود ارزیابی شود
عابدی افزود: طرح‌های صنعتی و معدنی ارائه شده به کمیته جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری توسط منطقه ویژه اقتصادی باید براساس زیرساخت‌های آب و برق موجود مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی رتبه یک ذخایر منیزیت را داراست، اظهار کرد: این مسئله برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی یک برگ برنده محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: یکی از مصوبات جلسه این است که کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند برای ۵۶ طرح اعلام شده توسط سازمان صمت سرمایه‌گذار دارای اهلیت و صلاحیت معرفی کند.

عابدی بیان‌کرد: عدم مدیریت مالی صحیح و بی توجهی به موضوع بازاریابی از علل به نتیجه نرسیدن برخی از طرح های صنعتی و معدنی ما در سال‌های گذشته بوده است که در حوزه بازاریابی باید به صورت ویژه کار کنیم.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند خریدهای کلان خود را از طریق سامانه مربوطه(سامانه ستاد) و براساس ضوابط داشته باشند و فقط خریدهای جزئی در اختیار خود دستگاه است.

برق‌رسانی به معادن شاهکوه در مرحله نهایی است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: برق رسانی به معادن سنگ نهبندان در منطقه شاهکوه و معادن سرب و روی بشرویه در مرحله نهایی است.

معاون هماهنگی  امور اقتصادی خراسان‌جنوبی یادآورشد: اگر در استان انحصار در خرید ایجاد کنیم، کالا از کیفیت می‌افتد و از طرف دیگر باید بین واحدهای خراسان‌جنوبی رقابت خاصی وجود داشته باشد.

حامد حسن‌نژاد معاون صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ۵۶ طرح از کمیته شناسایی فرصت‌ها و پتانسیل‌ها  به کمیته جذب سرمایه‌گذار آمده که عمده آن‌ها طرح های صنعتی و معدنی است چرا که اگر می‌خواهیم در استان اتفاق مثبتی رخ دهد به واسطه ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی باید بر روی معدن سرمایه‌گذاری کنیم.

هدف پیشگیری از خام فروشی است
وی ادامه‌داد: ما می‌خواهیم با این طرح‌ها از خام‌فروشی مواد معدنی جلوگیری کرده و یا ارزش افزوده بسیار خوبی به آن دهیم.

معاون صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به جزئیات برخی از این طرح ها گفت: از ۵۶ طرح مطرح شده تعداد ۲۰ طرح مربوط به منطقه ویژه اقتصادی است که برای پنج طرح نیز در ستاد توسعه خاوران تفاهم نامه امضاء شده است.

حامد حسن‌نژاد با اشاره به اینکه تولید کاغذ از کربنات کلیسیم، بازیافت تایر، کنستانتره سرب و روی، واحد ریسندگی کُرک، تولید الیاف شیشه و احداث واحد سنگ بری مدرن از جمله طرح‌های صنعتی هستند، گفت: طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در استان ما جایگاه دارد و از آنجایی که نیاز کشور است در این زمینه محدودیتی برای  اعطای مجوز نداریم.

در گذشته تایرهای فرسوده برای بازیافت قاچاق می‌شد ولی اگر ما بتوانیم با بازیافت تایر فرسوده هیدروکربن استحصال کنیم بسیار ارزشمند است

قاچاق تایر برای بازیافت
وی گفت: در گذشته تایرهای فرسوده برای بازیافت قاچاق می‌شد ولی اگر ما بتوانیم با بازیافت تایر فرسوده هیدروکربن استحصال کنیم بسیار ارزشمند است.

معاون صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طرح ایجاد و احداث واحد سنگ بری مدرن نیز در خراسان‌جنوبی ضروری است، اظهار کرد: اگر ما چنین واحدی را راه‌اندازی کنیم بی‌شک سنگ استان را در داخل فرآوری خواهیم کرد در حالی که در حال حاضر برای فراوری به استان اصفهان می‌رود.

شروط به صرفه بودن تولید آب معدنی در خراسان‌جنوبی
حسن نژاد با اشاره به طرح تولید آب معدنی در یکی از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی گفت: طرح تولید آب معدنی به شرط تأمین آب و تجاری سازی حاشیه سود بسیار خوبی دارد و باید از آن حمایت شود تا بتواند با برندهای نام آشنا رقابت کند.

وی یادآور شد: تأکید وزارت نیز حمایت از محصولات داخل استان است و در این راستا قراردادی با اداره کل راه و شهرسازی بسته‌ایم که تمام  مصالح مسکن ملی خراسان‌جنوبی از تولیدات داخل استان باشد.

حسین زارعی  مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز با تأکید بر اینکه ۲۳ طرح منطقه ویژه توحیه اقتصادی لازم را دارند، گفت:  به واسطه پست ۱۳۲ در منطقه ویژه اقتصادی تأمین زیر ساخت‌های این طرح‌ها نیز امکان پذیر است.

وی یادآور شد: برای ۵-۶ طرح نیز ورود سرمایه‌گذار را داشته‌ایم.

علیرضا باقری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی از طرح های ارائه شده به کمیته هنوز مطالعات فنی و اقتصادی آن به صورت کامل و کافی انجام نشده است و از طرف دیگر مسئله زیر ساخت این طرح ها نیز بسیار جدی است.

وی بیان‌کرد: ۱۲ سال است که برای رساندن چهار مگاوات برق به منطقه شاهکوه نهنبدان در حال مذاکره هستیم ولی به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

سنگ خراسان‌جنوبی برای فرآوری به اصفهان می‌رود
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه چند هزار تن سنگ از معادن نهبندان با کیفیت بالا و دارای قابلیت صادراتی تولید می‌شود، یادآور شد: متأسفانه تمام این سنگ‌ها برای فرآوری و ... به اصفهان انتقال داده می‌شود.

باقری گفت: جا دارد که در سربیشه و نهنبدان واحدهای فرآوری پایین دستی سولفات منیزیم و هیدروکسید منیزیم را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تأمین زیر ساخت‌های آب و برق طرح‌های صنعتی و معدنی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد:  این مسئله در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی است که باید برای بخش خصوصی فراهم کند وگرنه منجر به فرار سرمایه‌گذار می‌شود.

در حال حاضر در شهرک صنعتی بیرجند ۵۰ لیتر بر ثانیه کسری آب داریم و در  شهرک صنعتی قاین نیز مشکل تأمین آب وجود دارد

محمد علی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: در خراسان‌جنوبی قبل از اینکه سرمایه‌گذاری را دعوت کنیم باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل تأمین زیرساخت طرح‌های موجود نیز باید رفع شود، بیان‌کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی بیرجند ۵۰ لیتر بر ثانیه کسری آب داریم و در  شهرک صنعتی قاین نیز مشکل تأمین آب وجود دارد.

۷۰ درصد از معادن سنگ گرانیت تعطیل است
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگان بیرجند با بیان اینکه ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد در شهرک صنعتی بیرجند طی سالیان گذشته تعطیل شده‌اند، یادآور شد: ۷۰ درصد از معادن سنگ گرانیت ما نیز در حال حاضر تعطیل است.

رمضانی همچنین از عدم استفاده دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی از کالاهای تولیدی داخل استان گلایه کرد و گفت: تولید کننده ما موفق نحواهد بود مگر این مورد حمایت قرار گیرد و به محصول تولیدی خراسان‌جنوبی نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد.

مهدیه ضیائیان، مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: متأسفانه برخی از سرمایه‌گذاران در روال مجوزها اذیت شده و سبب ناراحتی آنها به وجود می آید.

وی تأکید کرد: باید این فرهنگ جا بیفتد که از محصولات داخل خراسان‌جنوبی خریداری کنیم و برندهای مشهور کشور که در خراسان‌جنوبی فروش خوبی دارند نیز در استان یک خط تولیدی راه بیندازند تا زمینه اشتغال جوانان این دیار فراهم شود.  

به نظر می رسد قبل از اجرای طرح‌های جدید صنعتی باید زیرساخت های آب و برق طرح های گذشته تقویت شود وگرنه دعوت از سرمایه گذار بدون فراهم کردن شرایط کار برای او منجر به ناامیدی و فرار سرمایه خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha