۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
راه‌های غیراستانداردی که قربانی می‌گیرد| فقر بزرگراه در کردستان
بازار گزارش می‌دهد؛

راه‌های غیراستانداردی که قربانی می‌گیرد| فقر بزرگراه در کردستان

سنندج- وضعیت نامناسب جاده های کردستان در کنار فرهنگ رانندگی باعث شده است که هر چند روز یک بار تصادفات دلخراشی روی داده و متاسفانه علاوه بر ضرر مالی و معنوی، تعدادی از خانوارها نیز داغدار شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: وقوع تصادفات رانندگی در جاده‌های استان کردستان و بروز ضرر و زبان مالی و جانی موضوعی تازه نیست، ولی آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان به ویژه طی چند روز گذشته نشان می‌دهد که بار دیگر وقوع تصادفات منجر به مرگ در استان افزایش قابل توجهی داشته است.

در حالی که هنوز وقوع دو فقره تصادف در فاصله زمانی کمتر از ۴۸ ساعت در جاده سنندج – مریوان که باعث مرگ هشت نفر شد نگذشته بود که متأسفانه تصادف مینی بوس اعضای یک گروه کوهنوردی در مسیر سقز – مریوان چهار نفر دیگر را نیز به کام مرگ کشاند.

تنها در طول هفته گذشته در جاده‌های استان کردستان چندین فقره تصادف در جاده جدید سنندج – مریوان، جاده سقز – سنندج و … روی داد که در جریان وقوع این چند فقره تصادف ده‌های نفر کشته و زخمی شدند و خانواده‌های زیادی نیز به دلیل وقوع این تصادفات داغدار شدند.

وقوع تصادفات منجر به مرگ در استان کردستان موضوعی تازه نیست ولی تبلیغات گسترده رسانه‌ای دولت تدبیر و امید در خصوص سرمایه گذاری برای ارتقا جاده‌های استان طی هشت سال اخیر نشان می‌دهد که متأسفانه علیرغم این هیاهو هنوز هم بخش زیادی از مسیرهای کردستان فرعی است و استانداردهای اولیه راه‌های اصلی را ندارد.

مرگ بیش از ۳۰۰ کردستانی به دلیل تصادفات رانندگی در سال ۹۹
آمارهای منتشر شده از سوی پلیس راه کردستان نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۰۰ نفر به دلیل وقوع تصادفات رانندگی در استان جان خود را از دست داده اند و هر چند مقایسه این آمار با ۵۰۰ کشته در سال ۹۵ کاهش چشمگیری داشته است، ولی باز هم مرگ روزانه حدود یک نفر در کردستان به دلیل وقوع تصادفات رانندگی باز هم جای تأسف دارد.

در کنار همه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود وضعیت راه‌های استان کردستان، متأسفانه هنوز هم بخش اصلی راه‌های استان دارای استانداردهای فرعی هستند و به عنوان راه اصلی و حتی ترانزیت نیز از آنها استفاده می‌شود.

راه های غیراستانداری که قربانی می گیرند| فقر بزرگراه در کردستان

مدیرکل راهداری استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به وضعیت راه‌های استان، بیان کرد: متأسفانه اکثر محورهای ارتباطی در استان کردستان دارای استانداردهای فرعی هستند و به همین دلیل این راه‌های فرعی توان این میزان ترافیک و تردد در طول سال را ندارند.

محمدراشد مدرس گرجی ادامه داد: در سال ۹۹ بیش از ۹۰ میلیون تردد در جاده‌های استان کردستان به ثبت رسیده است که این میزان از تردد در طول یک سال برای این شرایط زیرساختی در استان به هیچ عنوان متناسب نیست و به همین دلیل ما شاهد رویدادهای تلخ وقوع تصادف در جاده‌های کردستان هستیم و در کنار این مهم بحث افزایش استهلاک راه‌های استان نیز به وجود می‌آید.

وی ضمن اشاره به لزوم تلاش برای ارتقا زیرساخت‌های لازم در راستای ارتقا وضعیت راه‌های استان کردستان متناسب با میزان بهره برداری از آنها، یادآور شد: اداره کل راهداری در دو بخش اصلاح نقاط حادثه خیز و موضوع نگهداری جاده‌های استان سالانه اقدامات مختلفی را اجرایی می‌کند.

سهم حداقلی کردستان از شریان بزرگراهی کشور
در کنار استانداردهای پایین جاده‌های کردستان و حجم بالای ترددها در این مسیرها، آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان استان نشان می‌دهد که میزان راه‌های اصلی و بزرگراهی کردستان همچنان حداقلی است و این استان را باید در ردیف استان‌های آخر کشور در این بخش قرار داد.

در حالی که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان مدعی فعالیت‌های مثبت صورت گرفته در راستای ارتقا راه‌های اصلی و بزرگراهی در کردستان بوده و بارها این مهم را به عنوان یکی از دستاوردهای دولت اعلام کرده است ولی آمارها نشان دهنده وضعیت نگران کننده کردستان است.

استان کردستان تا سال های ابتدای دهه ۹۰ تنها ۲۱۰ کیلومتر راه اصلی داشت که در طول چند سال اخیر و علیرغم وعده‌های متعدد دولت، تنها ۸۰ کیلومتر راه اصلی در این استان احداث و به بهره برداری رسیده است.

در کنار ضعف جدی کردستان در راستای بهره مندی از راه‌های اصلی، طول بزرگراه‌های استان کردستان نیز به زحمت به ۳۵۰ کیلومتر می‌رسد و این در حالی است که این استان یکی از راه‌های مهم ارتباطی بین شمال غرب به سمت جنوب است و مرز ترانزیتی باشماق مریوان نیز در کردستان قرار گرفته است.

طولانی شدن مدت زمان احداث پروژه‌های راهسازی و دیگر پروژه‌های حوزه ارتباطات در استان کردستان نیز از دیگر چالش‌های اصلی بخش راه در این استان است و متأسفانه شماری از پروژه‌های راهسازی در کردستان عمری بیش از سه دهه دارند و علیرغم تغییر و تحولات گسترده در سطح ملی و استانی، ولی همچنان زمان بهره برداری از این پروژه‌ها فرا نرسیده است.

خبری از افتتاح پروژه‌های زیرساختی بخش راه در میان نیست
پروژه‌های متعدد راهسازی از جمله بزرگراه میاندآوب – کرمانشاه که بخش اصلی این مسیر از استان کردستان عبور می‌کند سالهاست که در دست احداث است ولی هنوز این پروژه تکمیل نشده و هر چند مدت یک بار حداقل طول این مسیر در قطعاتی ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری احداث و به بهره برداری می‌رسد و البته بخش اصلی آن هنوز احداث نشده است.

راه های غیراستانداری که قربانی می گیرند| فقر بزرگراه در کردستان

مسیر سنندج – مریوان به عنوان یکی از شریان‌های اصلی و ترانزیتی در استان کردستان نیز از دیگر پروژه‌هایی است که بعد از دو دهه، بخشی از این مسیر نصف و نیمه مورد بهره برداری قرار گرفت ولی هنوز هم بخش اصلی و تبدیل آن به مسیر دو بانده باقی مانده است.

هر چند که بر اساس اعلام کارشناسان سه عامل شامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده عامل بروز تصادف به شمار می‌روند ولی بدون شک وضعیت جاده‌های کردستان و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم را باید دلیل اصلی وقوع حوادث رانندگی قلمداد کرد.

رئیس پلیس راه کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار ۴۵ درصد از تصادفات رانندگی در این استان را ناشی از واژگونی عنوان کرد و افزود: در کنار این مهم سبقت غیرمجاز در رتبه بعدی عامل وقوع تصادفات رانندگی در جاده‌های استان کردستان قرار دارد.

بدون شک کسی نمی‌تواند منکر اهمیت فرهنگ رانندگی در جاده‌های کردستان برای کاهش تصادفات باشد، ولی باید به این نکته هم اشاره کرد که بار کشیدن از جاده‌های فرعی در این استان و همچنین ترانزیتی بودن بخش زیادی از مسیرها، پیچ و خم‌های متعدد و گردنه‌های صعب العبور از عوامل مهم و مؤثر در افزایش تصادفات رانندگی است.

در کنار این زیرساخت‌های حداقلی متأسفانه عمر پروژه‌های حوزه راهسازی در کردستان نیز همچنان افزایش می‌یابد و تمامی وعده‌های داده شده از سوی مسئولان استانی و کشوری دولت روحانی و دولت‌های گذشته در خصوص زمان بهره برداری این پروژه‌ها همچنان تمدید می‌شود و مردم نیز چشم انتظار تحقق این وعده‌ها هستند.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha