۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
سامانه‌های الکترونیک باید به کمک «مالیات ستانی» بیایند
کارشناس مسائل اقتصادی:

سامانه‌های الکترونیک باید به کمک «مالیات ستانی» بیایند

محمودی اصل، کارشناس اقتصادی، نبود سامانه‌های الکترونیکی را به‌منظور ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی، منجر به ناتوانی قوانینی جامع از جمله مالیات بر ارزش افزوده در حوزه اجرا عنوان کرد.

به گزارش بازار، حسین محمودی اصل ضمن ابراز خوشنودی نسبت به تصویب قانون جامع مالیات بر ارزش افزوده بعد از ۱۳ سال، اظهار کرد: بعد از تصویب قوانین باید اقدام به عارضه یابی آنی و اصلاحات کنیم و در این راستا از فعالین اصناف و صنعت کمک گرفته شود.

وی با بیان اینکه قانون باید به‌زودی از مدار آزمون‌وخطا خارج شود تا هزینه‌های کمتری بابت اصلاح بپردازیم، گفت: در سایر کشورها، فعالیت‌های این‌چنینی بر اساس سامانه‌ها طرح ریزی شده است و ما از آن بی‌نصیب بوده‌ایم.

محمودی اصل با اعلام اینکه سامانه محوری اهمیت به سزایی در اجرای قوانین دارد، افزود: سامانه مربوط به مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در صورت عدم راه‌اندازی، بازهم مشکلاتی را دربر خواهد داشت.

به گفته این کارشناس اقتصادی، قانونی برای دریافت مالیات بر کل درآمد هنوز وجود ندارد و لذا فشارهای مالیاتی در کشور از بخشی به بخش دیگر، قابل انتقال است. در این راستا مشاغلی که حقوق‌بگیر نیستند، هزینه مالیاتی اضافی را به خدمات و فروش کالا منتقل می‌کنند و دراین‌بین افراد حقوق به گیر، فشار مالیاتی مضاعفی را خاصه از سوی سایر گروه‌ها متحمل می‌شوند.

وی قانون مالیات بر مجموع درآمد را تا حد زیادی، پوشش‌دهندة چنین معضلاتی در اخذ مالیات عنوان کرد و گفت: منشأ همه مشکلات تورم است که در برخی کالاها بالای ۵۰ درصد بوده است ولی با تورم هیچگاه نتوانستیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

محمودی اصل همچنین تورم را نجات‌بخش بسیاری از بانک‌ها دانست و افزود: این بانک‌ها بر اساس تورم نجات پیدا کردند و سودده شدند.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شده و سامانه‌های الکترونیکی با وجود نواقص فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، تا حدودی مودیان رصد می‌شوند و مالیات ستانی قدری بهتر شده است.

محمودی اصل سامانه‌های گمرک و نه دارایی و مالیاتی را با پیشرفت همراه دانست و خاطرنشان کرد: از این طریق تا حدی توانستیم یقه فرار کنندگان مالیاتی را بگیریم و تا حدی به درآمد مالیاتی برسیم.

این تحلیلگر حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: در سازمان امور مالیاتی هم مشکلاتی وجود دارد؛ خاصه در حوزه کادرسازی و به همین دلیل امروز شاهدیم که دو مدیرِ این سازمان، از جایی دیگر آمده‌اند که نشان‌دهنده از مشکل در کادرسازی یا دید نادرستِ مسئولانِ ارشد دارد.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha