۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
هشدار به تهرانی‌ها؛ ۲۰۰ مشترک در آستانه قطعی آب! | قطعی آب تا ۵ ساعت برای پر مصرف ها
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

هشدار به تهرانی‌ها؛ ۲۰۰ مشترک در آستانه قطعی آب! | قطعی آب تا ۵ ساعت برای پر مصرف ها

بختیاری، مدیرعامل آبفای تهران از صدور اخطار برای ۲۰۰ هزار مشترک پر مصرف خبر داد و گفت: تهرانی ها در هر ثانیه ۴۵۰ هزار متر مکعب معادل ۵۰ درصد ورودی رودخانه کارون آب مصرف می کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «تهرانی در هر ثانیه معادل نیمی از ورودی رودخانه کارون که بزرگترین و پر آب ترین رودخانه کشور است، آب مصرف می کنند.» آنگونه که محمد رضا بختیاری مدیرعامل آبفای تهران می گوید تهرانی ها در هر ثانیه ۴۵ متر مکعب (۴۵ هزار لیتر در ثانیه) آب مصرف می کنند در حالیکه دبی رودخانه کارون در ثانیه حدود ۱۰۰ متر مکعب است. این آمار در حالی از وضعیت نگران کننده مصرف آب شرب در پایتخت خبر می دهد که این مقام مسئول در وزارت نیرو می گوید برخی از مشترک های تهرانی در ماه بیش از ۵۰ متر مکعب آب مصرف می کنند در حالیکه الگوی مصرف تنها ۱۴ الی  ۱۵ متر مکعب است.

تهران که موجودی سدهایش نسبت به پارسال ۴۵۰ میلیون متر مکعب کمتر است، دومین استان فقیر از نظر منابع آبی بوده و تامین منابع آبی آن در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. همین مساله موجب شده که برخورد با مشترکان پر مصرف جدی تر از همیشه دنبال شود.

طبق گفته های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در هفته های گذشته برای ۲۰۰ هزار مشترک پر مصرف اخطار صادر شده است. چنانچه این مشترک ها میزان مصرف خود در این مدت کنترل نکرده باشند، از هفته آینده روزانه بین ۲ تا ۵ ساعت آبشان قطع خواهد شد.

او میزان مصرف روزانه استان را ۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: ۱۷ الی ۱۸ درصد آب شرب مصرف در کشور که معادل یک میلیارد و ۱۰۰ متر مکعب است در تهران مصرف می شود.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران را در ادامه می خوانید:

برای ۲۰۰ هزار مشترک تهرانی که دو برابر الگوی مجاز، آب مصرف می کنند،  اخطار صادر شده است. آب مشترکانی که به اخطار بی توجه بوده و مصرف خود را در این مدت مدیریت  نکرده باشند، از هفته آینده روزانه بین ۲ تا ۴ ساعت قطع می شود

* حدود یک ماه پیش بود که اعلام شد، آب مشترکان پر مصرف تهرانی قطع خواهد شد. چرا هنوز این طرح اجرایی نشده است؟
در هفته های گذشته مشترکین پر مصرفی که دو برابر الگو(۳۰ مترمکعب)، آب مصرف می کنند شناسایی و برای آن ها اخطار به صورت پیامکی و مکتوب ارسال شده است. بعد از صدور اخطار چند روزی به این مشترک ها فرصت داده می شد تا مصرف خود را مدیریت و کنترل کنند. این فرصت حالا به اتمام رسیده و آب مشترکانی که مصرف خود را کاهش نداده اند، از هفته آینده روزانه بین ۲ تا ۵ ساعت قطع خواهد شد.

* چه تعداد مشترک پر مصرف در تهران وجود دارد و چقدر اخطار تا حالا صادر شده است؟
تا حالا ۲۰۰ هزار اخطار صادر شده است. بعد از تعطیلات بررسی می شود که چه تعداد از این مشترکین به هشدارها و اخطار های صادر شده توجه کرده اند.

*الگوی مصرف در تهران چقدر بوده و بالاترین میزان مصرف چقدر است؟
الگوی مصرف در تهران، به ازای هر مشترک ماهانه ۱۴ الی  ۱۵ متر مکعب است در حالیکه مصرف برخی از پایتخت نشین ها بیش از ۵۰ متر مکعب است. البته همانطور که قبلا هم گفتم کسانی که مصرف بالای ۳۰ متر مکعب در ماه دارند، مشمول قطعی ها خواهند شد.

تهرانی ها در هر ثانیه ۴۵ هزار لیتر ( ۴۵ متر مکعب) آب مصرف می کنند در حالیکه دبی رودخانه کارون ۱۰۰ متر مکعب است. به عبارت ساده تر، تهرانی ها در هر ثانیه معادل ۵۰ درصد ورودی بزرگترین و پر آب ترین رودخانه کشور آب مصرف می کنند

* مشکلات پیش آمده در تامین آب خوزستان نشان داد که بحران آب، تا چه اندازه می تواند مشکل ساز باشد و چه اندازه جدی و خطرناک است. با توجه به اینکه تهران دومین استان فقیر کشور از نظر منابع آبی است، ممکن است پایتخت ایران هم چند سال دیگر به سرنوشت خوزستان دچار شود؟
الگوی مصرف در تهران متفاوت با سایر شهرها و استان های کشور است. بر اساس آمار موجود در بیشتر شهرها بین ۶ تا ۸ درصد آب در بخش شرب مصرف شده و حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در تهران حدود ۴۵ درصد در بخش شرب مصرف شده و مابقی آن به مصرف کشاورزی می رسد. جالب است که بدانید تهرانی ها در هر ثانیه ۴۵ هزار لیتر ( ۴۵ متر مکعب) آب مصرف می کنند در حالیکه دبی رودخانه کارون ۱۰۰ متر مکعب است. به عبارت ساده تر، تهرانی ها در هر ثانیه معادل ۵۰ درصد ورودی بزرگترین و پر آب ترین رودخانه کشور آب مصرف می کنند.

البته طراحی تهران به گونه ای نیست که با مشکل حاد تامین آب مواجه شویم. ۵ سد با ظرفیت خوبی در اطراف تهران وجود دارد که به واسطه آن می توانیم بخش زیادی از بارندگی هایی که اتفاق می افتد را ذخیره کنیم. به همین دلیل اگر مردم مصرف خود را مدیریت کنند، مشکلی پیش نمی آید.

موجودی سد های تهران در حال حاضر حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب است در حالیکه موجودی سدها در مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده است

* سدهای تهران در حال حاضر چه میزان موجودی دارند و در مقایسه با پارسال ذخایرمان چقدر کاهش پیدا کرده است؟
موجودی سد های تهران در حال حاضر حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب است در حالیکه موجودی سدها در مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده است. با وجود اینکه موجودی سدها نسبت به پارسال حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب کمتر شده و اما حتی یک ساعت هم آب مشترکان تهران قطع نشده است. قطعی هایی هم در شهرهای اطراف تهران بوده ناشی از قطعی برق بوده است. البته باید اشاره کنم که سد ماملو وضعیت نگران کننده ای دارد. موجودی این سد که پارسال بالای ۲۰۰ میلیون متر مکعب بوده حالا به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

* بر اساس آنچه پیشتر اعلام کرده بودید، موجودی سدهای تهران هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. موجودی سد از چه اندازی کمتر شود، شرایط قرمز تلقی می شود؟ 
این آمار محرمانه است و نمی توانم اعلام کنم. اما همواره باید ذخایر استراتژیک سدهای را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که موجودی آب های ما از  آن کمتر شود، چرا که مشخص نیست سال آینده  بارندگی ها در چه وضعیت قرار داشته باشند. به عنوان مثال ما در دو سال پیاپی دو تجربه کاملا متفاوت را داشتیم.   در سال ۱۳۹۹ بیشترین بارندگی را در ۵۰ سال اخیر داشتیم و سال آبی ۱۴۰۰ کمترین بارندگی را در طول ۵۰ سال اخیر شاهد بودیم. به همین دلیل نمی توان بی گدار به آب زد و باید برنامه ریزی مشخصی را برای گذر از این بحران داشته باشیم.

* با توجه به افزایش دمایی که امسال شاهد بودیم، میزان مصرف در مقایسه با پارسال چقدر رشد کرده است؟
خوشبختانه رشد مصرف در  استان تهران امسال منطقی بوده و در حد یک درصد است. متوسط مصرف آب در تهران حدود ۳.۵ میلیون متر مکعب بوده که با توجه به شرایط کرونایی مصرف معقولی است. البته میزان مصرف در مقایسه با قبل از کرونا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر شده است.  . بر اساس آمار موجود ۱۷ الی ۱۸ درصد آب شرب مصرف در کشور که معادل یک میلیارد و ۱۰۰ متر مکعب است در تهران مصرف می شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha