۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
تورم امریکا به بالاترین سطح طی ۱۳ سال اخیر رسید؛ ارزش دلار در بازار جهانی کاهش می یابد
تحلیل هفتگی بازار فارکس؛

تورم امریکا به بالاترین سطح طی ۱۳ سال اخیر رسید؛ ارزش دلار در بازار جهانی کاهش می یابد

به دنبال انتشار گزارش تورم ماهانه در امریکا، بالاترین نرخ تورم طی ۱۳ سال اخیر در کشور ثبت شد. در اخرین گزارش نرخ تورم ماهانه امریکا برابر با ۵.۴ درصد اعلام شد.

بازار؛ گروه بین الملل: طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس دیلی در هفته اخر ماه جولای ما شاهد کاهش ارزش دلار در بازار جهانی خواهیم بود و این مساله می تواند روی روند مبادلات جهانی تاثیرگذار باشد زیرا دلار سهم زیادی در معاملات دارد.

از یک طرف همه گیری  جهش دلتای کرونا باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است و احتمال تداوم بحران اقتصادی و تعطیلی های گسترده در کشورهای مختلف را افزایش داده است.

همان طور که اخیرا در شماری از کشورها مانند استرالیا که در فهرست کشورهای موفق در کنترل ویروس کرونا شناخته می شدند هم موج همه گیری مشاهده شده است و بزرگترین شهر این کشور بالغ بر پنج هفته است که در تعطیلی قرار دارد و از طرف دیگر گزارشهای اقتصادی امریکا  که نشان از رشد تورم و نیاز به مداخله بانک مرکزی و تغییر سیاستهای پولی ومالی را مشهود کرده است، بر روند کاهش ارزش دلار دامن زده است.

 فارکس دیلی در این مورد نوشت: «گزارشهای ماهانه بانک مرکزی امریکا نشان داده است در ماه ژوین سال جاری نرخ تورم در این کشور رکورد تازه ای را ثبت کرده است و به بالاترین  سطح طی ۱۳ سال اخیر رساند. رشد تورم ضمن اینکه باعث کاهش قدرت خرید و مصرف مردم می شود و یک فاکتور مهم در تقویت رشد اقتصادی را از بین می برد، می تواند بستر را برای تغییرات بزرگتری در سیاستهای مالی و پولی کشور فراهم کند. آمار نشان می دهد در ماه ژوین نرخ تورم ماهانه در امریکا برابر با ۵ درصد بود ولی در ۲۰ روز اول ماه جاری میلادی نرخ  تورم به ۵.۴ درصد افزایش یافت. این اولین بار طی ۱۳ سال گذشته است که نرخ تورم ماهانه در امریکا به ۵ درصد رسیده است.»

با رشد تورم که در نتیجه تزریق میلیارد ها دلار پول به اقتصاد برای ممانعت از سقوط در جریان همه گیری کرونا ایجاد شد، زمینه برای تغییر رویکرد بانک مرکزی و وزارت خزانه داری در مقابل سیاستهای پولی فراهم شده است.

پیش از این انتظار می رفت در سال ۲۰۲۴ فدرال رزرو امریکا تصمیم به افزایش نرخ بهره بانکی بگیرد ولی اخیرا اعلام کرده است احتمال اجرای این طرح در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. سی ان ان بر این باور است در صورت تداوم تورم بالا در ماه های اتی احتمال می رود اجرای این سیاست در سال ۲۰۲۲ انجام شود که خود باعث کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی و کاهش سرعت بازسازی اقتصادی خواهد شد.

با انتشار خبر رشد تورم در امریکا و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی، ارزش دلار در بازار جهانی سقوط کرد.انتظار می رود در ماه های اتی روند کاهش ارزش دلار ادامه پیدا کند و در ماه اوت در سطح پایینی تثبیت شود.

دیلی فارکس در این مورد نوشت: «بررسی شاخص ها و عملکرد فعالان بازار نشان می دهد که همه انتظار کاهش ارزش دلار را دارند و بازار اماده است که این شرایط تازه را بپذیرد.»

در سوی دیگر دنیا، گزارشهای بانک مرکزی اروپا در مورد وضعیت اقتصادی قاره سبز بازار یورو را تحت تاثیر قرار داد.در روز اخر هفته ارزش یورو در برابر دلار افزایش پیدا کرد که هم تحت تاثیر وضعیت اقتصادی اروپا و هم گزارش تورم امریکا بود.

دیلی میل در این مورد نوشت: «بازار ارز دنیا در حال نوسان است و این نوسان ها تا انتهای ماه ادامه پیدا خواهد کرد. با وجود اینکه امریکا سهم بیشتری از مردم را واکسینه کرده است ولی هم اکنون نرخ ابتلا در این کشور بیشتر از اروپا است به همین دلیل است که احتمال می رود روند افزایش ارزش یورو در مقابل دلار ادامه پیدا کند.»

از انجا که دلار ارز غالب در معاملات دنیا است، تغییرات ارزش آن در بازار جهانی هم برای بازرگانان و هم مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha