۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
کنترل دولتها بر رمز ارزها از جذابیت آن می کاهد| تهدید دلار با ارز دیجیتال
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

کنترل دولتها بر رمز ارزها از جذابیت آن می کاهد| تهدید دلار با ارز دیجیتال

«رابرت اسمیت » معتقد است که با اعمال مقرارت بر ارز دیجیتال و تثبیت ارزش آن، این نوع ارز می تواند سیستم تجاری دلار محور را تحت تاثیر قرار دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: ارز دیجیتال به‌عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل برپایهٔ اینترنت تعریف می‌شود که ویژگی‌هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست، اما تراکنش‌های انتقال سرمایه را به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهد. پول‌های مجازی و ارز رمزی هر دو از نمونه‌های پول‌های دیجیتال هستند اما برعکس این عبارت صحیح نیست. در واقع نمی‌توان پول دیجیتال را به این دو گروه محدود کرد.

درباره اینکه ارز دیجیتال چه مزایایی دارد باید گفت اصولا امنیت پرداخت ها را برای مشترکان به دنبال خواهد داشت. لازم نیست کاربران در موقع پرداخت به اینترنت متصل باشند، همچنین برای دسترسی به وجوه خود به حساب های بانکی احتیاج ندارند. لذا شمار زیادی از کاربران این ارز بی آنکه حساب بانکی داشته باشند می توانند از این ارز بهره بگیرند و این مهم می‌تواند هزینه ها را برای آنان کاهش دهد که برای اقشار آسیب پذیرتر جامعه بسیار مورد مهمی است.

همچین استفاده از ارز دیجیتال باعث جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی از جمله پولشویی، جعل پول، تأمین مالی غیرقانونی و فرارهای مالیاتی می شود. در واقع فناوری بلاکچین این امکان را فراهم می‌کند افزون بر این هزینه چاپ اسکناس نیز بتدریج کاهش خواهد یافت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، اخیرا دوباره بیت کوین را مورد انتقاد قرار داد. وی روز دوشنبه در شبکه تلویزیونی فاکس بیزنس (Fox Business) گفت: بیت کوین، به نظر می رسد که کلاهبرداری است. من از بیت کوین خوشم نمی‌آید چون ارز دیگری است که در رقابت با دلار است. بیت کوین اساساً ارزی است که در حال رقابت با دلار است. من می‌خواهم دلار ارز جهانی باشد، این چیزی است که همیشه گفته‌ام.

این اظهارات ترامپ هم‌راستا با نظرات قبلی او درباره بیت کوین است. او در ژوئیه سال ۲۰۱۹ که هنوز در مقام ریاست جمهوری آمریکا بود، گفت که طرفدار بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیست.

دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری کنونی آمریکا این سیاست دوران ترامپ را گسترش داده است و سرویس درآمد داخلی این کشور نیز به دنبال بستن خلاءهای قانونی مالیات مربوط به ارزهای دیجیتال است.

این در حالی است که چین در حال حاضر جهان را در معاملات دیجیتال رهبری می‌کند و ۴۴ درصد از کل ارزش معاملات پرداخت های دیجیتال جهانی را به خود اختصاص داده است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*ارزهای دیجیتال با استقبال خوبی در جهان مواجه شده است. دلیل این استقبال چیست؟
در دنیای امروز فناوری نقش بسیار زیادی داشته و تاثیر آن بر اقتصاد بیشتر از سایر حوزه هاست. اقتصاد دیجیتال به علت سهولت دادو ستد و تجارت، در طی دهه اخیر مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته و ارز دیجیتال نیز بخشی از اقتصاد دیجیتال است.

*یکی از عوامل استقبال از ارزهای دیجیتال «تحت کنترل دولت نبودن» آن است. این در حالی است که برخی دولتها درصدد هستند تا کنترلی بر این ارزها داشته باشند. اگر چنین سیاستی اتخاذ شود آیا این ارزها باز هم مورد استقبال خواهد بود؟
بله. ارز دیجیتال امکان داد و ستد و تجارت از طریق اینترنت را سهولت بخشیده و کار را برای تاجران و بازرگانان و غیره راحت تر نموده است. اما نباید فراموش کرد که یکی از عوامل استقبال از ارز دیجیتال در دنیای امروز عدم کنترل آن توسط دولت و عدم اعمال مالیات بر آن است.

*یکی از مخالفان اصلی رمز ارزها کشور آمریکاست. دلیل مخالفت اصلی آمریکا با رمز ارزها چیست؟
دلیل مخالفت امریکا کاملا واضح و منطقی است. دلار امریکا ارز اول در جهان است. ارز دیجیتال اکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته و این امر باعث کاهش ارزش دلار در دنیای تجارت می شود. از طرفی کشورهای تحت تحریم امریکا می توانند از طریق ارز دیجیتال به تجارت پرداخته و نقل و انتقال پول به این کشورها بدون مانع انجام می شود.

*آیا گسترش رمز ارزها می تواند تهدیدی بر سیستم تجاری دلار محور باشد که آمریکا سود از آن می برد؟
بله البته در آینده ای نسبتا دور. به علت متغیر بودن ارزش ارز دیجیتال و نبود کنترل کافی بر آن، این ارز اکنون نمی تواند جایگزین دلار شود اما با اعمال مقرارت بر آن و تثبیت ارزش آن می تواند سیستم تجاری دلار محور را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha