تشکیل صف های ۲۰۰ متری خرید مرغ| مشکل توزیع مرغ کی حل می شود؟
«بازار» گزارش می کند

تشکیل صف های ۲۰۰ متری خرید مرغ| مشکل توزیع مرغ کی حل می شود؟

هجوم مردم برای خرید مرغ با قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، طول صف های خریداران را در این میادین به بیش از ۲۰۰ متر رسانده است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: در چند هفته اخیر نابسامانی در توزیع مرغ با قیمت مصوب مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده و داده های سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور (سماصط) کشور نیز نشان می دهد که در حال حاضر توزیع مرغ با واقعیت های بازار مرغ کشور اصلا مطابقت ندارد.

کمبود مرغ در مرغ فروشی های سطح شهر و گرانی آن سبب شده است که مردم برای خرید مرغ مورد نیاز خود در میادین میوه و تره بار  شهرداری تهران ، حضوری پر رنگ و پر ازدحام داشته باشند.

قیمت مرغ در سطح شهر هم اکنون بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است
بررسی های میدانی خبرنگار بازار حاکی از افزایش قیمت مرغ  در برخی از مرغ فروشی های سطح شهر بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است و برخی از مرغ فروشی های نیز اصلا مرغی برای فروش ندارند.

در روزهای اخیر گرانی قیمت مرغ و کمبود آن سبب شده مردم و حقوق بگیران و بازنشستگان برای خرید مرغ از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تمایل بیشتری پیدا کنند و این در تشکیل صف های طولانی مردم در این میادین بسیار موثر بوده است.

از طرفی حلول عید سعید قربان در اواخر هفته جاری برای تشکیل صف‌های طولانی در میادین میوه و تره بار برای خرید فقط  ۳ کم وزن بیش از سه ساعت معطلی دارد و چون مرغ در مرغ فروشی های سطح شهر بسیار کمیاب شده است مردم برای خرید آن به میادین میوه و تره بار روی آورده اند.

از آنجا که قیمت گوشت بسیار افزایش یافته است و عموم مردم برای خرید گوشت گرانقیمت توانایی مالی ندارند، لذا خرید ‌مرغ مشتریان زیادی پیدا کرده است و این صف‌های خرید مرغ با نرخ مصوب را در میادین تهران طولانی کرده است.

تولید مرغ در کشور کمبودی ندارد
خبرنگار خبرگزاری بازار در خصوص کمبود و افزایش قیمت مرغ در بازار با «حبیب اسدالله نژاد» نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران گفتگو کرده است و این مقام مسئول در حوزه تولید مرغ در کشور معتقد است که تولید مرغ در کشور کمبودی ندارد و تولید کنندگان جوجه ریزی خود را به موقع انجام داده اند و در این مساله به مرغ مورد نیاز مردم نیز توجه شده است.

وی اظهارداشت: تولید مرغ در کشور مشکلی ندارد، اما در توزیع مرغ مشکلات اساسی وجود دارد و باید دست اندرکاران وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو باشند که چرا مرغ در مرغ فروشی ها کمیاب شده و قیمت آن افزایش یافته است.

داده های سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور(سماصط) نشان می دهد که آلان نباید کمبودی در بازار داشته باشیم چون تمام اطلاعات تولید مرغ در مرغداری ها این مساله را نشان می دهد

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران بیان کرد: داده های سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور(سماصط) نشان می دهد که آلان نباید کمبودی در بازار داشته باشیم چون تمام اطلاعات تولید مرغ در مرغ داری ها این مساله را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه تمام فرآیند تولید مرغ در سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور رصد و پایش می‌شود، یادآورشد: این سامانه در وزارت جهاد کشاورزی همه اطلاعات مرغداری‌های از جوجه ریزی تا مصرف دان و میزان مرغی که باید تحویل داده شود، ثبت و ضبط می‌شود و همه مراحل تولید مرغ به خوبی رصد می شود.

آمارهای تولید مرغ با واقعیت های بازار مرغ کشور مطابقت ندارد  
نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران تاکید کرد: اما داده های سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور(سماصط) در حال حاضر با واقعیت های بازار مرغ کشور مطابقت ندارد و فاصله زیادی هم بین آمار تولید با میزان توزیع دارد.

اسدالله نژاد به میزان جوجه ریزی در ماه های اردیبهشت و خرداد ماه اشاره کرد و گفت: مرغداران در خرداد ماه ۱۱۹ میلیون قطعه و در اردیبشهت ماه ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی کرده اند و این کاملا با نیاز بازار مطابقت دارد.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران خاطرنشان کرد: ما تولید کننده مرغ هستیم و مسئول توزیع مرغ در کشور نیستم باید دستگاه های نظارتی وزارت صنعت و جهادکشاورزی برای نحوه توزیع مرغ نظارت کامل داشته باشند این نابسامانی توزیع مرغ در کشور برطرف شود.

اسدالله نژاد با بیان اینکه هر چه جوجه ریزی شده و مرغ تولید شده از طرف تولید کنندگان به بازار عرضه می شود، گفت: تولید کننده هرچه نهاده های دامی از جهاد کشاورزی، دریافت کرده اند به جای آن مرغ با نرغ مصوب تحویل داده اند.

هم اکنون هرچه از طرف تولیدکنندگان مرغ به کشتارگاه ها ارسال می شود با نرخ مصوب است و اگر قیمت مرغ در بازار بیشتر از این باشد در واقع نوعی بی انصافی در حق مردم و مصرف کنندگان است

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران تصریح کرد: هم اکنون هرچه از طرف تولیدکنندگان مرغ به کشتارگاه ها ارسال می شود با نرخ مصوب است و اگر قیمت مرغ بیشتر از این باشد در واقع نوعی بی انصافی در حق مردم و مصرف کنندگان است.

وی اظهارداشت: بررسی های ما نشان می دهد که آنهایی که جوجه ریزی را با قیمت آزاد انجام می دهند و نهاده های خود را با قیمت آزاد خریداری می کنند، بسیار اندک هستند و نباید بر قیمت مرغ در بازار تاثیرگذار باشند.

نابسامانی در توزیع مرغ در بازار کاملا مشهود است 
نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران تاکید کرد: نابسامانی در توزیع مرغ در بازار کاملا مشهود است و دستگاه های مسئول و نظارتی باید با توجه به وظایفی که دارند باید بر فرآیند توزیع مرغ از کشتارگاه ها به بازار نظارت کاملی داشته باشند تا مرغ به نرخ مصوب به دست مردم برسد.

از اول سال جاری قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده و همه مرغ فروشی های موظفند که مرغ را به این قیمت به مرم بفروشند، اما به علت نابسانی در بازار مرغ قیمت آن در روزهای اخیر به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha