۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
معیشت کارگران بومی قربانی اتباع خارجی | «ایست کار» گرگان شکست خورد 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛ 

معیشت کارگران بومی قربانی اتباع خارجی | «ایست کار» گرگان شکست خورد 

گرگان- با توجه به حضور گسترده اتباع خارجی در کارگاه های ساختمانی معیشت کارگران ساختمانی بومی تحت تاثیر قرار گرفته که البته قانون در این مورد سختگیری هایی برای کارگاه های ساختمانی در نظر گرفته است.

بازار: گروه استان‌ها؛ کارگران ساختمانی قشری از جامعه هستند که باوجود سختی کار از امنیت شغلی و جانی کمی برخوردارند. این قشر در معرض خطرات جدی قراردارند و بیشترین حوادث مربوط به کار نیز در بین این افراد رخ می دهد. شهرداری گرگان در سال های اخیر اقدام به ساماندهی کارگران ساختمانی کرد و مکانی را تحت عنوان ایست کار ساخت اما این مکان به دلیل مدیریت نادرست مورد استقبال کارگران و کارفرمایان قرار نگرفت. از طرفی حضور پررنگ اتباع خارجی در کارگاه گاه های ساختمانی، ایرانی ها را بیکار کرده است که البته قانون در این مورد ورود کرده اما گویا اجرای قوانین نیز امید بخش نیست‌.

«علی اصغر دهسنگی» رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری کارگران و استادکاران ساختمانی گلستان هم به این موضوع تاکید دارد. وی می گوید کارگاه هایی که از اتباع خارجی بکارگیری کنند جریمه شده و یا در معرض پلمب قرار می گیرند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.


* آمار بیمه کارگران تامین اجتماعی استان گلستان در سال گذشته چه تعداد است و بازرسی در این خصوص چگونه انجام می شود؟

سال گذشته سهمیه هایی برای بیمه کارگران ساختمانی در استان گلستان در نظر گرفته شد که آمار آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. بازرسی اولیه از ابتدای ورود کارگران ساختمانی به انجمن انجام می شود و در مرحله بعد کارگران برای قرارگرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی معرفی می شوند.

در استان گلستان نیروی متخصص ساختمانی بسیار زیاد است اما ورود اتباع خارجه به کارگاه های ساختمانی باعث بیکاری تعداد زیادی از نیروهای متخصص در استان شده

با توجه به اینکه دولت برای بیمه کارگران ساختمانی یارانه می پردازد لذا به صورت دوره ای کارگران را پالایش کرده زیرا برخی از کارگران تغییر شغل داده اند و به مشاغلی غیر از صنعت ساختمان مشغول شده اند که بر اساس قوانین موجود، بیمه این افراد قطع می شود.

معیشت کارگران بومی قربانی اتباع خارجی | «ایست کار» گرگان شکست خورد 

* آیا رضایتمندی عمومی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی در بین این قشر وجود دارد؟

در اجرای قانون ممکن است تعدادی از افراد متضرر شوند و گاهی نیز ممکن است بیمه افراد قطع شود اما معمولا این اتفاق رخ نمی دهد و اکنون به طور کلی در این خصوص رضایتمندی وجود دارد.

* آیا در استان گلستان با کمبود کارگران متخصص ساختمانی مواجه هستیم؟

خیر. در استان گلستان نیروی متخصص ساختمانی بسیار زیاد است اما ورود اتباع خارجه به کارگاه های ساختمانی باعث بیکاری تعداد زیادی از نیروهای متخصص در استان شده است.

* آیا برای حل موضوع ورود اتباع خارجی به کارگاه های ساختمانی پیگیری لازم انجام شده است؟

برای حل این موضوع به مراجع بالا دست درخواست داده ایم و پیگیری ها توسط اداره کار، بازرسی و تحقیقات کار در حال انجام است. حدود دو ماه است که این هماهنگی ها انجام شده و کارگاه های متخلف به مراجع مربوطه معرفی می شوند. قوانین خیلی سختی برای بکارگیری از اتباع خارجی در کارگاه های ساختمانی لحاظ شده است. به نحوی که کارفرما برای به کارگیری از اتباع خارجی غیر مجاز مشمول پرداخت جریمه و شده و حتی تا پلمب کارگاه ساختمانی هم پیش می رود.

کارگر نمی پذیرد که یک روز کاری خود را از دست بدهد و در صف ایست کار منتظر بماند

* آیا پس از تعطیلی کارگاه های ساختمانی بیمه کارگران هم قطع می شود؟

بیمه های کارگران ساختمانی با بیمه های کارگران کارگاه های تولیدی متفاوت است؛ با توجه به اینکه دولت در بیمه کارگران ساختمانی یارانه پرداخت می کند و خود کارگر حق بیمه را می پردازد لذا کارفرما محسوب شده و تا زمانی که مورد تایید بازرس تامین اجتماعی باشد، مشکلی برای بیمه وی رخ نمی دهد.

* آیا کارگران ساختمانی با بیمه تامین اجتماعی دچار چالش هستند؟

مسلماً زمانی که بین دو مجموعه ارتباطی وجود دارد چالش هایی هم است. در گذشته این چالش ها بسیار زیاد بود اما امروز خوشبختانه چالش آنچنانی در این مورد وجود ندارد. همکاری ها و هماهنگی ها بین ما و اداراتی مانند تامین اجتماعی، فنی و حرفه ای و اداره کار که با آنها در ارتباط هستیم خوب و دوطرفه است.

* حوادث ناشی از کار در سال گذشته چقدر افزایش یا کاهش داشته است و ارگان های مربوطه با این حوادث چگونه برخورد می کنند؟

باتوجه به هماهنگی هایی که ایجاد شده است ما در سال گذشته شاهد کاهش ۳۱ درصدی حوادث کار در کارگاه های ساختمانی گلستان بودیم. کارگاه های ساختمانی بیشترین حوادث را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به اینکه ۱۰ درصد از جامعه کارگران کشور را کارگران ساختمانی تشکیل می دهند، بالغ بر ۶۰ درصد از این حوادث برای کارگران ساختمانی رخ می دهد. سهم گلستان از مجموع ۷۱۵ نفر فوتی ناشی از حوادث کار ۱۲ نفر بوده است که امیدواریم روند این حوادث کاهشی باشد و تعداد فوتی ها به صفر برسد.

* آیا محیط ایست کار که بیش از دوسال از افتتاح آن توسط شهرداری می گذرد، توانسته به ساماندهی کارگران ساختمانی در گرگان کمک کند؟

درباره محیط ایست کار جای بحث بسیار زیاد است؛ این طرح برای ساماندهی کارگران ساختمانی بسیار خوب است و می توان کارگران ساختمانی که در گذرها می ایستند را ساماندهی کرد. در این فضا امکانات سرمایشی، گرمایشی و رفاهی برای کارگران فراهم است و می توان از روی نوبت آنان را بکار گیری کرد.

اما به زعم بنده متاسفانه آن نقطه هدفی که برای ایست کار دیده شده بود محقق نشد و می توانست خروجی بسیار بهتری داشته باشد. کانون انجمن های کارگران ساختمانی استان پیشنهاداتی هم در این باره به شهرداری ارائه داده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

معیشت کارگران بومی قربانی اتباع خارجی | «ایست کار» گرگان شکست خورد 

* تفاوت بین ایست کار های موجود در شهر مشهد و ایست کار گرگان چیست؟

به لحاظ کارآمدی و خدماتی ایست کارهای موجود در استان خراسان رضوی هیچ تفاوتی با این محیط در گرگان ندارند. موضوع مهم این است که مجموعه ایست کار های مشهد در اختیار انجمن های صنفی کارگران ساختمانی قرار دارد. واقیعت این است که معیشت کارگر ساختمانی بر اساس تلاش وی در یک روز کاری و گرفتن دستمزد در همان روز است. کارگر نمی پذیرد که یک روز کاری خود را از دست بدهد و در صف ایست کار منتظر بماند.

ایست کار پروژه و طرح خوبی بود اما بایستی یکسری امتیازات مانند بیمه تامین اجتماعی برای کارگران حاضر در این مجموعه در نظر گرفت تا ترغیب به حضور در این مکان بین این قشر بیشتر شوند. تنها خدماتی که در محیط ایست کار به کارگران ارائه می شود صرفا تجهیزات داخل سالن مانند وسایل گرمایشی و سرمایشی و سیستم تصویری است. تبلیغات در این حوزه بسیار ضعیف است و امروز همه کارفرمایان برای جذب کارگر به گذر ها مراجعه می کنند.

* اگر مدیریت ایست کار در اختیار انجمن کارگری باشد شاهد اتفاق بهتری خواهیم بود؟

نمی توان قول داد که اتفاق بهتری خواهد افتاد، زیرا در ابتدا افتتاح سالن ایست کار قرار شد ۱۳ ارگان در کنار شهرداری باشند اما شاهد این همکاری نبودیم و این مجموعه نتوانست به حد اعلای خود برسد. مجموعه انجمن صنفی کارگران ساختمانی که نه دارای ردیف بودجه ای است و نه ردیف مالی دارد مسلما به تنهایی نمی تواند کارگران ساختمانی را ساماندهی کند. قطعا اگر بخواهیم این اتفاق مثبت رخ دهد باید تامین اجتماعی یک پای ثابت این مجموعه باشد.

کد خبر: ۲۸۵٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha