۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید
گزارش بازار؛

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

یاسوج- بوم گردی عشایری از ظرفیتهای مهم کهگیلویه و بویراحمد است و عشایر به دلیل شیوه خاص زندگی، فرهنگ اصیل و ارتباط با جاذبه های طبیعی، می تواند از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری باشد.

صدیقه امیدی؛ بازار: تجربه کوچ با عشایر، زیست در طبیعت، بیدار شدن با آواز پرندگان و همسفر باد و بابونه وچویل شدن، همچون موسیقی اعجاب انگیزی است که همواره در خاطرات گردشگران ماندگار می شود و مرهمی برای روح و روان است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد می تواند نقش مهمی در توسعه بوم گردی در این استان داشته باشد اما هنوز این ظرفیت کم نظیر مغفول مانده است.

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

امروزه، صنعت توریسم به یک منبع بزرگ تولید ثروت تبدیل شده و کشورها از این راه، درآمدزایی بسیاری دارند و در کهگیلویه و بویراحمد نیز می توان با ایجاد اقامتگاهای بوم گردی و استفاده از ویترین جهانی برای عرضه ظرفیت ها، به سمت توسعه اقتصادی با گردشگری و بوم گردی عشایری قدم برداشت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برای کوچ نشینان، یکی از مهمترین مزایای گردشگری عشایری، افزایش قدرت اقتصادی آن‌ها است.

علی احمد زاده افزود: رونق گردشگری عشایری تاثیر مهمی در ارتقای وضعیت معیشت و زندگی آن‌ها دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: حضور گردشگران در زندگی عشایری و آشنایی با فرهنگها و آداب و رسوم، زوال فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ های عشایری را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری عشایری توانمندسازی اجتماعی جوامع عشایری را به دنبال دارد، گفت: حضور گردشگران در زندگی عشایری و آشنایی با فرهنگها و آداب و رسوم، زوال فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ های عشایری را کاهش می‌دهد.

احمد زاده تصریح کرد: اشتیاق گردشگران برای حضور در کنار عشایر، سبب می شود که جوامع محلی آداب و رسم خود را به همان حالتی که میان خودشان رواج دارد، به گردشگران نشان دهند و این مهم، سبب حفاظت از این فرهنگ‌ها می شود.

گردشگری عشایری از سبک‌های تازه گردشگری است و جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد، از پتانسیل‌های بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است که در آن گردشگران می‌توانند در دوره زمانی معین، با امکانات و شرایط مشخصی در یک مقصد گردشگری اقامت یا همراه گروه‌های کوچ‌نشین سفر کنند.

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

گردشگری عشایری، فرصت تجربه‌ای اصیل را با زندگی‌کردن در کنار عشایر میزبان به گردشگران هدیه می‌دهند و در برخی از تورهای گردشگری عشایری، عشایر مستقیما به عنوان میزبان با برگزارکنندگان تور همکاری می کنند و با ایجاد اعتماد متقابل میان مهمان و میزبان، گردشگران می‌توانند، تجربه‌ زیستی متفاوت و ارزشمند داشته باشند.

همراهی گردشگران در کوچ سنتی منافع اقتصادی بالایی برای عشایر دارد

نائب رییس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: همراهی گردشگران در کوچ سنتی منافع اقتصادی بالایی برای عشایر داشته و یکی از فواید این شاخه گردشگری، حفظ آداب و رسوم ایلات و عشایر، فرهنگهای بومی و توسعه آن است.

مهدی پورانصاری افزود: در راستای توسعه اکوتوریسم و صنعت طبیعت گردی اقامتگاه های بومگردی عشایری در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شده و برخی از فرزندان عشایر نیز زمینه اقامت گردشگران در مناطق عشایری را فراهم کرده اند.

وی بیان داشت: یکی از معضلاتی که اکنون، فرهنگ زندگی عشایری با آن مواجه است، انتخاب کوچ ماشینی به جای کوچ سنتی است که این امر خود آسیب‌هایی فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی به دنبال دارد.

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

پور انصاری اظهار داشت: کوچ با استفاده از ماشین، سریع اتفاق می‌افتد و استقرار در محل جدید و آغاز چرای دام‌ها فرصت رشد را به گیاهان منطقه میزبان نمی‌دهد.

نائب رییس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد: ظرفیت فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایری در توسعه گردشگری در استان مغفول مانده است

وی با بیان اینکه ظرفیت فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایری در توسعه گردشگری در این استان مغفول مانده است، گفت: امروزه سبک زندگی عشایری از جذابیت‌های کم نظیری برای گردشگران تجربه گرا و مردم شناسان برخوردار است که می‌تواند به عنوان نوعی از گردشگری، صنعت توریسم استان را متحول کند.

هر چند، تعداد جمعیت عشایر کوچنده نسبت به گذشته کمتر شده و عشایر به یکجانشینی سوق داده می‌شوند اما یکی از جذاب‌ترین زیرشاخه‌های گردشگری، گردشگری عشایر است که این روزها مشتاقان بسیاری را به سمت خود می کشاند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از مهمترین راههای گسترش گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد، برگزاری تورهای مختلف گردشگری برای گردشگران خارجی و داخلی است.

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد: استان کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان پایلوت گردشگری عشایری در کشور انتخاب شده است

سعید طالبی پور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان پایلوت گردشگری عشایری در کشور انتخاب شده است.

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

وی بیان داشت: گردشگری عشایری اگر به درستی و به صورت پایدار انجام شود، باعث کاهش یا از بین‌رفتن مشکلات اقوام و گروه‌های عشایری شده و منابع اقتصادی آن‌ها را رونق می‌بخشد.

طالبی پور اظهار داشت: گردشگری عشایری یکی از جدیدترین زیر شاخه‌های گردشگری است و با توجه به سبک زندگی امروز، زندگی در دامان طبیعت، می‌تواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد.

از آن جا که زندگی عشایر در بسیاری از کشورها از بین رفته، اشتیاق گردشگران برای آشنایی با زندگی عشایری بیشتر شده و می تواند یکی از منابع مهم در توسعه جوامع انسانی محسوب شود.

به عنوان یک راهبرد، گردشگری عشایری می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌های گردشگری عشایری، نقش موثری در توسعه اقتصاد جامعه کوچ نشین، بر عهده داشته باشد و این میراث بزرگ و تاریخی که حاصل تعامل انسان و محیط است، توسعه گردشگری نوین را رقم بزند.

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

آنچه تجربه لذت بخش زندگی عشایری را از دیگر شاخه های گردشگری متمایز می کند، این است که گردشگر عشایری باید یک گردشگر تجربه‌گرا باشد و در کوچ مشارکت کند، یعنی لذت زندگی عشایری را لمس کند.

یک تجربه گر زندگی عشایری در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گردشگری عشایری سفری بود که با کوچ عشایر آغاز شد و من در این سفر تجربیات فروانی آموخته و زیست عشایری را تجربه کردم.

مصطفی زارع افزود: در هنگام کوچ با سبک زندگی اقوام و مردم بومی آشنا و با آداب و رسوم خاص و منحصربه‌فرد عشایر که نشان از فرهنگی والا و زیبا دارد آشنا شدم.

وی بیان داشت: از برنامه این سفر و کوچ با عشایر، بازدید از مراسم سنتی، جشن‌ها و آیین‌ها بود.

تجربه گر زندگی عشایری: تجربه زندگی کوچ‌نشینی چشم‌اندازهای فرهنگی اقتصادی و اجتماعی متفاوتی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد

زارع تصریح کرد: زندگی کوچ‌نشینی چشم‌اندازهای فرهنگی اقتصادی و اجتماعی متفاوتی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد و در این گردشگری، با زمان کوچ بهاره و پاییزه، نحوه کوچ، آداب و رسوم کوچ، مسیر حرکت و مدت کوچ به همراه روابط قومی‌قبیله‌ای عشایر و تیره‌بندی آنها آشنا شدم.

جذابیت زندگی عشایری برای گردشگران در عصر امروز این نکته را یادآور می شود که باید از این سرمایه مهم در راستای توسعه اقتصادی و کمک به معیشت عشایر و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

سکونتگاه‌های عشایری، آداب و رسوم و فرهنگ عشایر، غذاهای محلی، شیوه معیشت، بازی‌های محلی، لباس‌ها، رقص‌های محلی همه جذابیت هایی است که می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد و این امر سبب می شود زندگی عشایری به شیوه سنتی ادامه داشته و گردشگری عشایر برای عشایر و گردشگران لذت بخش باشد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد از جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده است و کهگیلویه و بویراحمد به سبب داشتن جاذبه های بسیار در بوم گردی عشایری می تواند با توسعه گردشگری عشایر به اشتغالزایی کمک کند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد: سعه گردشگری عشایر امکان افزایش خانوارهای عشایری، اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت‌های عشایری را فراهم می کند

احسان عسکری افزود: مردم عشایر به‌دلیل سخت‌کوشی، مهمان‌نوازی و تنوع فرهنگی مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر جهان هستند و توسعه گردشگری عشایر امکان افزایش خانوارهای عشایری، اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت‌های عشایری را فراهم می کند.

وی بیان داشت: در کهگیلویه و بویراحمد هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم وجود دارد و با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی عشایری می توان توسعه گردشگری بوم گردی را در استان افزایش داد.

بوم گردی عشایر حلقه گمشده توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/کوچ به توریسم راه می گشاید

عسکری تصریح کرد: جمعیت ییلاقی عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار خانوار و جمعیت قشلاقی عشایر این استان نیز ۱۰ هزار خانوار است.

وی افزود: یکی از پر درآمدترین صنایع جهان، صنعت گردشگری، است که گردش مالی چشمگیری داشته و اشتغالزایی در این بخش با سرمایه گذاری اندک نیز میسر می شود.

توسعه گردشگری عشایری علاوه بر افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی منجر به حفظ بقای زندگی عشایری نیز خواهد شد و این امر با ایجاد بستر مناسب برای توسعه گردشگری عشایر با توسعه منابع انسانی، ایجاد مراکز آموزشی، سرمایه‌گذاری و احیای آداب و رسوم بومی میسر می شود.

عشایر سالیان سال در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند و زندگی عشایری سبب رشد و پایداری زیست بوم می شود.

کد خبر: ۲۸۴٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha