۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
معطل برجام و خارجی‌ها نبودیم؛ از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم
افزایش ۶۰ درصدی ظرفیت تولید نفت

معطل برجام و خارجی‌ها نبودیم؛ از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم

اوجی وزیر نفت با اعلام اینکه از شهریور ۱۴۰۰ تا کنون ۶۰ درصد به تولید نفت کشور اضافه شد، اظهار داشت: ۵۴ میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جواد اوجی وزیر نفت در مراسم افتتاح بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با با اعلام اینکه از شهریور ۱۴۰۰ تا کنون ۶۰ درصد به تولید نفت کشور اضافه شد، اظهار داشت: ۵۴ میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه شد.

وی افزود: همچنین ۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشی و ۲۲۰ هزار بشکه به ظرفیت فراورش و ۱۰ میلیون تن نیز به ظرفیت محصولات پتروشیمی افزوده شد.

وزیر نفت گفت: با اتکا به توان داخل و سازندگان داخلی اا پایان ۱۴۰۲، ۷۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار تکمیل شد و ۵۰ پروژه نیز به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار را آغاز کرده ایم.

او همچنین مقدار صادرات نفت در سال گذشته را ۳۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: پارسال با وجود تحریم ها و تلاش برای توقیف نفتکش‌ها، انفجار خط لوله گاز و دو بار حمله سایبری که با هدف عصبانی کردن مردم انجام شد ما به این رقم صادرات رسیدیم.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که در برنامه هفتم و دولت برنامه‌ریزی صورت گرفته تا تولید نفت را با توجه به ذخائر غنی که در کشور داریم، افزایش دهیم، اظهار کرد: مجموع ذخائر نفت و گاز ایران در دنیا اول است و با توجه به پتانسیل‌های خوبی که در این حوزه داریم به دنبال افزایش تولید نفت و گاز هستیم.

اوجی با بیان این‌که با اتکاء به توان داخلی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، کار را آغاز کرده‌ایم و فعالان این صنعت نیز مطمئن باشند که کسب و کارشان رونق بیشتری پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیتی برای سرمایه‌ گذاری در صنعت نفت وجود ندارد و از همه سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم که در این حوزه وارد شوند، تصریح کرد: براساس آنچه وزارت نفت و بانک مرکزی از عملکرد این صنعت ارائه داده در سال گذشته رشد ۲۰ درصدی اتفاق افتاد.

اوجی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را تکمیل و هم‌زمان عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را آغاز کردیم. در سال ۱۴۰۳، ۷۹ طرح به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تکمیل و عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۲۵ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بیش از ۲۲ سال معطل مانده بود در این دولت انجام شد

وزیر نفت ادامه داد:توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بیش از ۲۲ سال معطل مانده بود در این دولت انجام شد که اکنون ۱۲ میلیون متر مکعب از این فاز میدان مشترک پارس جنوبی گاز تولید می‌شود و با تکمیل ان روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دولت قبل اعلام کرده بودند حاضرند پالایشگاه آبادان را رایگان واگذار کنند اما با اقدامات انجا شده در دولت سیزدهم این پالایشگاه ۱۲ هزار میلیارد تومان سودآوری داشت و ساخت فاز سوم این پالایشگاه به‌زودی آغاز خواهد شد.

وزیر نفت افزود: این اقدامات نشان می‌دهد که نه تنها معطل قدرت‌های بزرگ نشدیم بلکه بر توان داخلی تکیه کردیم. در دولت سیزدهم بیش از ۵ میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای همراه قرارداد بستیم. اکنون ۱۱.۵ میلیون مترمکعب از این گازها جمع می‌شود و تا پایان سال به ۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

او همچنین با بیان اینکه معطل برجام و خارجی‌ها نبودیم؛ از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم، ادامه داد:

کد خبر: ۲۸۶٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • حسنی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      فقط بلدبودبگویدخزانه خالیست
    • علی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      وزیر نفت وگاز و پتروشیمی و..جناب اوجی،،برای شما و مسئولان نظام برجام شاید مزایایی نداشته و منتظر خارجی ها نموندین،،ولی این رو به شما آگاهی میدهم که مردم ایران اکثریت در بدترین وضعیت اقتصادی و معیشتی هستند و ثروت و درآمد مستقیما برای حاکمیت و ذی نفعان که اتصال به حاکمیت دارند ،از ثروت و درآمد کشور ثروت اندوزی کردند و میکنند ،این وسط مردمند که سفره هاشون کوچکتر و خالی تر از سال قبل شده و فقیرتر ،اگر مسئولان دلسوز مردم و کشور بودند برجام رهایی از تحریم ها بوده و اگر ،اگر مسئولان با وجدان و عدالت خواه و خدا ترس و مردم دار داشتیم تمام درآمد کشور رو به سفره های مردم و حقوق و دستمزد می آوردند و تقسیم عادلانه ثروت انجام میگرفت الان مردم در رفاه و آرامش و امنیت زندگی میکردند،که رفاه مردم ما به نفع دولت و حاکمیت بود ،ولی درآمد کشور جاهای دیگر غیر از مردم و کشور هزینه میشود ،،بعدش با دروغ و ریا کاری در تلویزیون آمار دروغ در همه زمینه ها میدهید،،هر کسی در هر لباس و مقامی اگر به مردم و کشور خیانت میکند خداوند هلاکش گرداند ،آخر مطلب مردم راضی نیستند و به خدا واگذار کردند .۲
    • دکتر حامد کرمانیون IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      جناب اوجی نگاهی به وضعیت اقتصادی کارکنان صنایع مختلف منجمله نفت و گاز بیاندازید ، بخت با جنابعالی یار بوده و در قحط رجال و استفاده از روابط و رانت ، مسند وزارت را نشسته اید، کاش به آحاد جامعه هم نیم نگاهی بیاندازید ،