۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
افزایش ۲.۵ برابری صادرات نفت در دولت سیزدهم| امضای ۱۵میلیارد دلار قرارداد در ۲.۵ سال
معاون وزیر نفت خبر داد

افزایش ۲.۵ برابری صادرات نفت در دولت سیزدهم| امضای ۱۵میلیارد دلار قرارداد در ۲.۵ سال

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ما پارسال ۳۶ میلیارد دلار نفت خام صادر کردیم و در بخش گاز نیز روزانه ۷۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه خود اضافه کرده‌ایم.

به گزارش بازار، محسن خجسته‌مهر آیین پایانی جشنواره «جام رسانه امید» با اشاره به دستاوردهای مهم کشور در عرصه اقتصادی و انرژی و نقش اصحاب رسانه در به تصویر کشیدن این دستاوردها،‌ اظهار داشت: دستاوردهایی در دولت سیزدهم برجسته و شوق آورند که می توانند مایه تحول و امید آفرینی برای جامعه و مایه یأس و ناامیدی برای دشمنان جمهوری اسلامی باشند.

وی با بیان ویژگی‌های مهم صنعت نفت از جمله تولیدی و اقتصادی‌بودن،‌ گفت: تولید در رشد و شکوفایی اقتصاد بسیار مهم است و صنعت نفت به واقع موتور و پیشران اقتصاد کشور است و با به حرکت‌درآمدن و پویایی صنعت نفت،‌ سایر صنایع کشور نیز به حرکت درخواهند آمد. سومین ویژگی صنعت نفت، علمی‌بودن جنس عملیات‌های آن است و همه تلاش ما بر این بوده که کارها و پروژه‌های خود را بر پایه دانش‌بنیان‌بودن عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت به تشریح دستاوردهای مهم حوزه نفت در دولت سیزدهم پرداخت و با اشاره به ۲.۵ برابر شدن صادرات نفت خام در شرایط سخت تحریم،‌ گفت: ما پارسال ۳۶ میلیارد دلار نفت خام صادر کردیم و در بخش گاز نیز ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید روزانه خود اضافه کرده‌ایم و امروز با افتخار باید بگوییم که بیش از ۷۰ درصد ساخت، ‌نصب و اجرای کالاهای ما در صنایع پالایشگاه‌ها با تلاش و همت مهندسان ایرانی به ثمر نشسته است.

خجسته‌مهر توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی را یکی دیگر از دستاوردهای منحصربه‌فرد دولت سیزدهم معرفی کرد و افزود: اقدامی که در این راه انجام شد،‌ مصداق بارز کار جهادی بود. طرح توسعه فاز ۱۱ به لحاظ موقعیت و بهره‌مندی با دیگر فازها تفاوت داشت و این فاز حدود ۲۰ سال به دلیل مدیریت های نادرست و ایجاد یاس و ناامیدی به مرحله اجرا نرسید اما با آغاز به‌کار دولت سیزدهم این تصمیم با شجاعت و کارآمدی گرفته شد که با استفاده از توان داخلی و با نگاه و رویکردی متفاوت این کار مهم،‌ عملیاتی شود؛‌ حفاری ۴ حلقه چاه و ساخت سکوی بهره‌برداری از مهمترین دستاوردهای ما برای تولید فاز ۱۱ بود.

وی ادامه داد: جابه‌جایی سکوی بهره‌برداری در طرح توسعه فاز ۱۱ یکی از پیچیده‌ترین شرایط مهندسی را داشت که جوانان و مهندسان ایرانی با دانش خود این کار بزرگ را انجام دادند و اکنون باید در امواج متلاطم،‌ این سکو را با شناور مناسب جابه‌جا می‌کردیم، اما با تمام پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی که ایجاد شد،‌ این کار بزرگ و منحصر به فرد عملیاتی شد و امروز فاز ۱۱ پارس جنوبی ۱۴ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز دارد که به تدریج به ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

معاون وزیر نفت با اشاره به کارهای زیربنایی که در دولت سیزدهم انجام شده،‌ گفت: در ۲.۵ سال دولت سیزدهم بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد امضا شده و این در حالی است که طی هشت سال دولت گذشته درمجموع ۱۳ میلیارد دلار قرارداد نهایی شده بود. در اواخر اسفندماه پارسال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد ۶ میدان نفت و گاز امضا شد که از این ۶ میدان،‌ میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی و میدان آذر جزء میدان‌های مشترک ما هستند تا اهداف مورد نظر ما را عملیاتی کنند.

برای جمع‌آوری گازهای مشعل ۵ میلیارد دلار قرارداد امضا شده که قرار است معادل دو فاز پارس جنوبی،‌ گاز جمع‌آوری شود

خجسته‌مهر افزود: اما نکته مهم تر این قراردادها موضوع تأمین منابع مالی این ۱۳ میلیارد دلار بود که به واقع از ابتکارهای اصلی شرکت ملی نفت این بود که برای نخستین بار با ورود ۶ بانک ایرانی به‌عنوان سرمایه گذار این کار نهایی شد.

وی با اشاره به قرارداد مهم فشارافزایی پارس جنوبی و انجام این عملیات مهم به دست ۴ پیمانکار بزرگ ایرانی،‌ گفت: با اجرای نهایی این عملیات،‌ ۹۰ تریلیون فوت مکعب به برداشت گاز ما اضافه خواهد شد و سه میلیارد بشکه میعانات گازی ما افزوده می‌شود و در مجموع ۹۰۰ میلیارد دلار سود کل درآمد حاصل از این پروژه مهم دولتی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه یکی از مطالبات جدی دولت و مردم از شرکت نفت،‌ جمع‌آوری گازهای مشعل است و بیان کرد: برای جمع‌آوری گازهای مشعل ۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که قرار است معادل دو فاز پارس جنوبی،‌ گاز جمع‌آوری شود که تا پایان سال ۱۴۰۴ این گازها جمع‌آوری خواهند شد.

خجسته‌مهر در پایان با طرح مسئله مسئولیت اجتماعی،‌ یکی از اهداف و ماموریت‌های شرکت ملی نفت ایران را انجام این کار مهم دانست و گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب مسئولیت‌ اجتماعی برای آبادانی شهرهای مجاور پروژه‌های نفت و گاز تخصیص داده که حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان آن به‌صورت پروژه تعریف شده که بخش قابل توجهی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

در پایان این آیین و با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران،‌ سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران،‌ سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و دیگر مقام‌های کشوری،‌ به نفرات برگزیده این جشنواره،‌ جوایز و لوح یادبودی اهدا شد. در این بخش روایت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌دست متخصصان ایرانی، جایزه روایت برتر را دریافت کرد.

آیین پایانی جشنواره «جام رسانه امید» با محوریت جهاد خدمت،‌ جهاد تبیین و جهاد امید با حضور سرلشکر سلامی فرمانده سپاه پاسداران، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مسئولان و فرماندهان لشکری و کشوری امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت) برگزار شد.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha