۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
تحقق ۵۰ درصدی صادرات کالا از زنجان| ۸۵ درصد از واردات مربوط مواد اولیه واحدهای تولیدی است
گزارش خبری؛

تحقق ۵۰ درصدی صادرات کالا از زنجان| ۸۵ درصد از واردات مربوط مواد اولیه واحدهای تولیدی است

زنجان- صادرات کالا از آغاز سال جاری در استان بیش از ۱۴۹ میلیون دلار بوده و هدف گذاری برای صادرات کالا در استان ۳۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده که بیش از ۵۰ درصد از صادرات استان محقق شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی چند سال متوالی مقام معظم رهبری نامگذاری شعار سال را بر پایه اقتصادی پایه گذاری کردند و این نشان می دهد رهبری بر ارتقای توان اقتصادی مردم بسیار تاکید دارند و در این میان می طلبد به توسعه تولید و صادرات در استان بهاء داده شود.

زنجان یکی از استان های موفق در صادرات انواع کالا در بخش های مختلف است به طوری که سال گذشته این استان با وجود بیماری کرونا و بسته بودن مرزها صادرات کالا بیش از ۲۸۰ میلیون دلار محقق شد و نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲۳ درصد رشد داشت.

برای توسعه صادرات باید به توسعه زیر ساختها توجه شود که در این میان می طلبد صادرات ریلی در استان بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و  ساماندهی حمل بار ریلی با مدیریت درست مورد توجه قرار گیرد.طی ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری بر تقویت تولید داخلی بسیار تاکید دارند و تحقق این مهم هم زمانی محقق می شود که مردم کالای ایرانی را مصرف کنند و از تولید داخلی به خوبی حمایت و پشتیبانی بکنند تا شاهد رونق تولید باشیم.

تحقق ۵۰ درصدی صادرات کالا از زنجان| ۸۵ درصد از واردات مربوط مواد اولیه واحدهای تولیدی است

در همین راستا بعد از ظهر سه شنبه برای توسعه صادرات کالا در استان زنجان دومین جلسه ستاد کار گروه توسعه صادرات با حضور بخش خصوصی در محل استانداری زنجان برگزار شد.

استاندار زنجان در این جلسه با بیان اینکه کرونا تمام بخش ها و امورات را تحت تاثیر قرار داده است،گفت: سال گذشته با وجود شیوع بیماری کرونا صادرات کالا در استان بیش از ۲۸۰ میلیون دلار محقق شد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲۳ درصد رشد داشت.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه طی سال گذشته یک ماه مرز ترکیه بسته بود،افزود: با وجود این مشکلات صادرات کالا در استان  روند صعودی داشت.

وی ابراز داشت: همکاری ها و مشارکت ها در استان باعث شد تا صادرات کالا از استان افزایش پیدا کند و باید گمرک استان هم در سال جاری موانع بر سر راه صادرات از استان را برداشته و حل کند تا شاهد افزایش توسعه صادرات در استان باشیم. 

اتصال شهرک صنعتی به راه آهن باید به خوبی اجرا شود
استاندار زنجان با بیان اینکه باید برای توسعه صادرات کالا حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گیرد،گفت: اتصال شهرک صنعتی به راه آهن باید به خوبی اجرا شود.

حقیقی بیان داشت: طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و با پیگیری‌های انجام شده طی یک سال گذشته بخش مهم این پروژه تکمیل می شود و  با تکمیل طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین، ظرفیت حمل بار در این محور به دو برابر افزایش یافته و زمان سفر از تهران به زنجان بیش از یک ساعت کاهش پیدا می‌کند.

تحقق ۵۰ درصدی صادرات کالا از زنجان| ۸۵ درصد از واردات مربوط مواد اولیه واحدهای تولیدی است

وی با بیان اینکه  از مردادماه  سال گذشته تا کنون هم بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه هزینه شده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در سفر روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه به این پروژه اختصاص یافت و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه دو بانده کردن مسیر سلطانیه، خدابنده، کبودرآهنگ اختصاص یافته است.

۴.۵ برابر بودن ارزش کالاهای صادراتی از این استان نسبت به میانگین کشوری نشان می‌دهد تولید در استان خوب بوده است

استاندار زنجان همکاری بخش خصوصی در توسعه صادرات کالا از استان را مطلوب اعلام کرد و بیان داشت: بخش خصوصی همیشه در توسعه صادرات همکاری خوبی داشته است و در سالجاری هم باید این ارتباط و همکاری افزایش یابد.

وی با بیان اینکه استان زنجان توسعه کمی و کیفی خوبی پیدا کرده  است،گفت: ۴.۵ برابر بودن ارزش کالاهای صادراتی از این استان نسبت به میانگین کشوری نشان می‌دهد تولید در استان خوب بوده است و این استان پتانسیل لازم برای ارتقای تولید و صادرات را دارد.

استاندار زنجان با بیان اینکه مشکلات بر سر راه صادرات ریلی کالا از استان به خوبی بررسی و شناسایی شود،افزود: این استان در تولید مواد شوینده تبدیل به قطب شده و میزان تولید محصول در این بخش از ۱۵۰ هزار تن در سال ۹۷ به بیش از یک میلیون تن در زمان حاضر رسیده است.

 شرایط فرود هواپیماهای باری در فرودگاه زنجان ایجاد شود
حقیقی بر لزوم ایجاد شرایط فرود هواپیماهای باری در فرودگاه زنجان اشاره کرد و گفت:  با فراهم شدن زیر ساختها زمنیه ایجاد مرکز لجستیک در زنجان فراهم خواهد شد.

مدیرکل گمرک استان زنجان در این جلسه به میزان صادرات کالا از  استان زنجان اشاره کرد و گفت: طی سه ماه سالجاری بیش از ۱۱۲ میلیون دلار کالا از استان صادر شده و از آغاز سال جاری تا ۲۹ تیرماه سالجاری هم بیش از ۱۴۹ میلیون دلار کالا از استان صادر شده است و هدف گذاری برای صادرات کالا در استان ۳۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است و خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد صادرات کالا در استان محقق شده است.

میرهاشم سید احمدی با بیان اینکه به علت تعطیلی یک هفته‌ای مرز ترکیه صادرات کالا  از استان به این کشور انجام نمی شود،گفت: به زودی با باز شدن مرز ترکیه به تبع صادرات کالا از استان افزایش خواهد یافت و صادرات کالا در استان از نظر دلاری بیش از ۲۶۷ درصد رشد و از نظر وزنی هم بیش از ۲۲۷ درصد رشد دارد و هر ماه ۳۵ میلیون دلار صادرات کالا از استان را  انجام می دهیم و در مجموع طی سالجاری ۹۰ هزار تن کالا از استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۳ قلم کالا از استان زنجان صادر شده است،بیان داشت: بیش از ۷۱ درصد صادرات کالای استان مربوط به شمش روی است.

مدیرکل گمرک زنجان با بیان اینکه طی سه ماه سالجاری کالای استان به ۳۲ کشور صادر شده است،گفت:  بیش از ۹۷ درصد صادرات استان به ۹ کشور است و ارزش صادرات کالا از استان بیش از هزار و ۶۰۹ دلار است که میانگین کشوری ۳۵۷ دلار بوده که ارزش صادراتی ما ۴.۵ برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

احمدی  با بیان اینکه ۸۵ درصد صادرات کالای استان به کشور ترکیه است،ادامه داد: واردات کالا از استان هم طی سالجاری افزایش خوبی داشته است.

وی از واردات ۱۵۰ میلیون دلاری کالا به استان طی سه  ماه سالجاری خبر داد و ابراز داشت: بیش از ۱۹۵ هزار تن واردات کالای استان بوده  که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱۷ درصد رشد دارد.

۸۵ درصد از واردات کالا به استان زنجان مواد اولیه واحدهای تولیدی است
مدیرکل گمرک زنجان با بیان اینکه واردات کالا در استان از نظر ارزشی بیش از ۲۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد،گفت: ۳۶ مورد کالای وارداتی به استان انجام می شود و از ۲۳ کشور واردات داریم و ۸۲ درصد واردات ما از ترکیه و امارات است.

تحقق ۵۰ درصدی صادرات کالا از زنجان| ۸۵ درصد از واردات مربوط مواد اولیه واحدهای تولیدی است

احمدی با بیان اینکه احمدی با بیان اینکه ۸۵ درصد از واردات کالا به استان مواد اولیه واحدهای تولیدی است،گفت: همچنین ۱۵ درصد از واردات کالا به استان هم ماشین آلات واحدهای تولیدی است و ارزش هر تن کالاتی وارداتی در استان ۷۳۶ دلار است و این نشان می دهد که کالاهایی که به استان وارد شده مواد اولیه است. 

درآمد سه ماه گمرک استان زنجان ۴۸ میلیارد تومان بود و  این میزان در سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بود که در سال جاری بیش از ۱۴۴ درصد رشد دارد

وی با بیان اینکه ۶۰ هزار تن طی سال ۹۸ میزان تخلیه بارگیری در ایستگاه راه آهن زنجان بوده است،بیان داشت: این میزان در سال گذشته ۱۴۷ هزار تن بود و در سه ماه سالجاری به بیش از ۷۰ هزار تن رسیده است. 

مدیرکل گمرک  زنجان با بیان اینکه درآمد گمرک استان طی سه ماه سالجاری بیش از ۴۸ میلیارد تومان بود،گفت: این میزان در سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بود که در سال جاری بیش از ۱۴۴ درصد رشد دارد. 

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان با بیان اینکه نقشه  راه صادراتی در استان تهیه شده است،گفت: اتاق بازرگانی در اجرایی شدن برنامه های نقشه راه صادرات اقدامات خوبی را انجام خواهد داد. 

مهدی رنگ رونا  بر روند تسریع جا به جایی کالا از طریق ناوگان ریلی تاکید کرد و افزود: باید این مهم به جد مورد توجه قرار گیرد. 

 ایجاد خط هوایی  مسافری از زنجان به ترکیه در استان مورد توجه قرار گیرد تا شاهد تقویت ارتباط تجاری با این کشور باشیم

وی بیان داشت: عمده صادرات کالا از استان شمش روی است و باید برنامه ریزی باشد و این نشان می دهد این صنعت جایگاه خوبی در کشور دارد. 

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان خواستار ایجاد خط هوایی  مسافری از زنجان به ترکیه شد و گفت: این  مهم مورد توجه مسئولین قرار گیرد. 

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه طی سالجاری صادرات کالا از استان افزایش یافته است،ابراز داشت: بخش خصوصی در سالجاری هم در توسعه صادرات کالا از استان همکاری و مدیریت لازم را دارد ولی باید زمان حمل و نقل ریلی در جا به جایی کالا مورد توجه قرار گیرد چرا که مواد اولیه واحدهای تولیدی ۲۵ روز روی واگن است و دیر به تجار می رسد که باید مسئولین راه آهن برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: طی سالجاری صادرات کالا از استان بسیار خوب بوده و درصد زیادی از هدفگذاری صادراتی کالا در استان محقق شده است. نقشه راه صادراتی استان برای سال جاری عملیاتی خواهد شد و برنامه های خوبی برای تحقق این مهم در دستور کار اتاق بازرگانی است. 

علی یگانه فرد ابراز داشت: برای توسعه صادرات کالا از استان باید زیر ساختهای لازم در بخش ریلی به خوبی محقق شود تا شاهدتوسعه صادرات کالا از استان باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان افزود: اتاق بازرگانی تا پایان سالجاری برنامه های مختلف اعزام تجار به کشورهای مختلف را دارد و در این زمینه هم برنامه ریزی لازم را کرده است.

تحقق ۵۰ درصدی صادرات کالا از زنجان| ۸۵ درصد از واردات مربوط مواد اولیه واحدهای تولیدی است

صنعت بیشترین صادرات کالا را دارد
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه طی سه ماه سالجاری بیش از ۱۲۱ میلیون دلار صادرات بخش صنعت در استان بوده است،گفت: صنعت بیشترین صادرات کالا را دارد.

ناصر فغفوری ابراز داشت: طی سه ماه سالجاری صادرات بخش صنعت در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: صادرات کالا در استان چهار برابر متوسط کشوری است و این نشان می دهد ارزش افزوده صادرات کالا از استان بالا است چرا که ارزش هر تن کالاهای صادراتی استان هزار و ۴۱۴ دلار است.

بی شک برای توسعه صادرات کالا از استان باید زیر ساخت ریلی فراهم  شود تا تجار بتوانند کالای خود را صادر کنند و در این میان می طلبد مسئولین باید بسترهای لازم برای صادرات را فراهم کنند. 

کد خبر: ۹۹٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha