۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
«دانش‌» گام تحقق اقتصاد مقاومتی| گردش مالی اقتصاد دانش‌بنیان تا ۳۰۰ میلیارد تومان
بازار قزوین گزارش می‌دهد؛

«دانش‌» گام تحقق اقتصاد مقاومتی| گردش مالی اقتصاد دانش‌بنیان تا ۳۰۰ میلیارد تومان

قزوین- گردش مالی اقتصاد دانش‌بنیان تا ۳۰۰ میلیارد تومان است و این امر نشان می‌دهد که سرمایه گذاری بر روی این نوع اقتصاد می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای اقتصاد داشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: اصطلاح اقتصاد مقاومتی از ۱۱ سال گذشته که توسط مقام معظم رهبری به‌کاربرده شد، تا به امروز پیچ‌وخم‌های متعددی را پشت سر گذاشته است، تغییرات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجادشده در جامعه توانست قالب‌های متعددی به خود بگیرد، قالب‌هایی که در برخی از موارد اثربخش و در برخی از موارد ناکارآمد ارزیابی‌شده است.

حالا به نظر می‌رسد با توجه به توسعه تکنولوژی‌ها و فناوری در تمام دنیا، اقتصاد دانش‌بنیان به یکی از محورهای اساسی اقتصاد در دنیای امروز می‌تواند گام بعدی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد. توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در کشور و از سوی دیگر افزایش مبادلات تجاری این شرکت‌ها تا ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ظرفیت فعالیت‌های اقتصادی را در این حوزه از اقتصاد مقاومتی نمایان کرده است.

ضرورت توجه به دانش بنیاد ها
حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین و جمعی از مسئولان استانی و ملی ابعاد تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه‌بر اقتصاد دانش‌بنیان در استان قزوین را بار دیگر نشان داد.

پروژه چشمه نور به‌عنوان یکی از پروژه‌های اثرگذار ملی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان که در استان قزوین در حال اجرا است و مسئولان چشم امید بسیاری به این طرح دارند آنطور که  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور  می گود: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در چند سال گذشته در کشور با حمایت مسئولان جهش قابل‌توجهی داشته است و آمارهای مرتبط با فعالیت‌های تجاری و اقتصادی این شرکت‌ها خبر از روند رو به رشد فعالیت اقتصادی این کسب‌وکارها در کشور دارد.

فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در چند سال گذشته در کشور با حمایت مسئولان جهش قابل‌توجهی داشته است

وی گفت: در حال حاضر گردش مالی و رقم فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است بر اساس آمارها امروزه بیش از هفت هزار شرکت دانش‌بنیان در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که با فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌توان جهشی جدی به فعالیت‌های این واحدهای کسب‌وکار در کشور داد.

ستاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان می‌تواند سرمایه‌گذاری برای توسعه اقتصادی کشور محسوب شود و با ایجاد یک زیست‌بوم اقتصادی جدید می‌تواند کشور را از برخی از بحران‌های موجود نجات دهد، بیان داشت: استان قزوین نیز در این خصوص عملکرد خوبی ارائه کرده است اما در برخی از بخش‌ها ظرفیت‌های موجود در استان قزوین نادیده گرفته‌شده است که نیاز است تا در این بخش تمرکز بیشتری صورت گیرد.

شرکت‌های دانش‌بنیان قزوین ۱۴۰ میلیارد تومان درآمدزایی کردند
مصطفی مافی رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان فروش داشتند که توان تجاری بالای این واحدها را می‌رساند.

مافی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان قزوین در حال حاضر با اجرای چندین پروژه توسعه‌ای و عمرانی در مسیر پیشرفت در حال حرکت است که پروژه چشمه نور از مهم‌ترین این پروژه‌ها است، عنوان کرد: پردیس فناوری آبیک امروز در این شهر در حال احداث است که می‌تواند کسب‌وکارهای دانش‌بنیان زیادی را در این حوزه تحت پوشش و حمایت خود قرار دهد همچنین در سال جاری پروژه پردیس سلامت و کارخانه نوآوری در استان قزوین اجرایی می‌شود.

سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان فروش داشتند

وی افزود: کارخانه نوآوری استان قزوین با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در شهر صنعتی البرز قزوین ایجادشده است که می‌تواند بسترهای نوآوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان را در این شهر صنعتی فراهم کند.

قزوین قطب محصولات دارویی دانش‌بنیان می‌شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اجرای توافقات برای راه‌اندازی پردیس سلامت در استان قزوین اظهار داشت: راه‌اندازی پردیس سلامت می‌تواند قزوین را به قطب محصولات دارویی دانش‌بنیان در کشور تبدیل کند. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در استان قزوین در حوزه محصولات دارویی فعالیت دارند که با احداث پردیس سلامت سازوکاری اختصاصی به فعالیت‌های این واحدهای دانش‌بنیان داده خواهد شد.

پیمان نامدار با بیان اینکه در حال حاضر برای راه‌اندازی این مرکز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده‌ایم و امیدواریم موجب افزایش بخش‌های تحقیق و توسعه و تولید نمونه‌های دارویی بیشتر برای استان قزوین باشد، بیان داشت: سهم استان قزوین در تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی در کشور سهم قابل‌توجهی است که با تأسیس این پردیس سلامت قطعاً بیشتر هم خواهد شد.

صنایع قزوین در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش میکند
فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این جلسه به خبرنگار بازار گفت: یکی از مهم ترین ظرفیت هایی که امید به روزهای بهتر در حوزه اقتصاد مقاومتی را برای قزوین ایجاد می‌کند، فعالیت واحدهای بازرگانی موفق و صنایع قدرتمند در این استان است.

وی اظهار داشت: سابقه فعالیت اقتصادی و صنعتی در استان قزوین از مدت های بسیار قبل وجود داشته و  امروز ظرفیت فعالیتهای اقتصادی در استان قزوین ایجاد شده است که امروز میتواند در کنار ظرفیت‌های دانش بنیان استان قزوین قرار گیرد.

سابقه فعالیت اقتصادی و صنعتی در استان قزوین از مدت های بسیار قبل وجود داشته و  امروز ظرفیت فعالیتهای اقتصادی در استان قزوین ایجاد شده است

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واحدهای صنعتی استان قزوین و اتاق بازرگانی استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی پا به میدان گذاشته اند و هرگونه دستوالعمل های بیان شده در این حوزه را اجرایی می‌کنند که با همراهی اقتصاد دانش بنیان و اتاق بازرگانی و واحدهای صنعتی استان قزوین میتوان منتظر روزهای بهتر بود.

مسیر رسیدن به توسعه پایدار از شرکت های دانش بنیان می گذرد
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد پایدار اظهار داشت:استان قزوین امروز در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور جایگاه ویژه ای برای خود کسب کرده است و فعالیت شرکت های دانش بنیان در استان قزوین میتواند به این جایگاه بهبود بخشد.

وی عنوان کرد: قزوین از مدت ها قبل خیز مناسبی برای فعالیت در حوزه های فناوری و دانش بنیان برداشته است و امروز نیازمند بهبود زیرساخت ها برای حمایت از این بخش هستیم، چرا که نخبگان و دانشمندان زیادی در این استان وجود دارند که میتوان از توانمندی آن‌ها برای بهبود شرایط حاضر بهره گرفت همچنین باید گفت توسعه صنعتی پایدار استان قزوین در گرو حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان این استان است که در حال حاضر تلاش‌های زیادی برای تحقق این امر در استان قزوین صورت گرفت هاست.

اگرچه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور لازمه رسیدن به اقتصاد مقاومتی است، اما قزوین گام‌های اساسی را برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان برداشته است و اکنون نیازمند حمایت مسئولان استانی و کشوری برای توسعه و پیشرفت در این حوزه هستیم. حوزه‌ای که بیش از گذشته نیاز به حضور آن احساس می‌شود و می‌تواند بحران‌های اقتصادی موجود را در کشور مدیریت کند.

کد خبر: ۹۹٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha