۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
برق، چالش آغازین دولت رییسی| دولت های مختلف چقدر نیروگاه ساختند؟
رئیس‌ فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته:

برق، چالش آغازین دولت رییسی| دولت های مختلف چقدر نیروگاه ساختند؟

پارسا رئیس‌ فدراسیون صادرات انرژی که معتقد است تامین برق یکی از چالش اصلی دولت سیزدهم است، گفت: امسال حدود ۹ هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده شده اما تنها ۲۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تعطیلی ها هم از پس رشد مصرف برق در کشور برنیامد و آنگونه که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی مصرف برق کشور می گوید، میزان مصرف برق امروز معادل روز گذشته بوده است. آنگونه که به نظر می رسد سرانه مصرف در کشور دیگر پایین بیا نیست و مسئولان دولت سیزدهم باید از همان ابتدا فکری برای بحران برق در سال آینده بکنند. بحرانی که در سال های دولت حسن روحانی فکری به حالش نکرده و بی اعتنا نسبت به هشدارهای کارشناسان از کنار آن گذشته است.  

محمد پارسا رئیس‌ هیئت‌ مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته به خبرگزاری بازار می گوید: بر اساس آمار موجود امسال حدود ۹ هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده شده در حالیکه مسئولان نیرو می گویند تا پایان سال حدود ۲۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده خواهد شد. این آمار به خوبی نشان می دهد که سال آینده هم این مشکلات ادامه خواهد داشت و دولت سیزدهم باید به مساله برق به عنوان یکی از چالش های اصلی کشور توجه داشته باشد.

او که معتقد است طی دو دهه گذشته میزان سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی به شدت پایین بوده است، می گوید: خاموشی ها و قطعی های برقی که این روزها شاهد آن هستیم حاصل همین کم توجهی ها بوده است.  

بحران برق در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. بر اساس آمار موجود امسال حدود ۹ هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده شده در حالیکه تا پایان سال حدود ۲۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده خواهد شد

کسری ۲ هزار مگاواتی در تهران 

پارسا که معتقد است در سال های آینده نیز شاهد قطعی های برق خواهیم بود،  ادامه داد: مسئولان وزارت نیرو از مدار خارج شدن نیروگاه های برقآبی را یکی از دلایل اصلی بحران برق در کشور می دانند و بسیاری گمان می کنند که اگر سال آینده وضعیت بارندگی ها مناسب باشد، دیگری بحرانی در این صنعت نداریم. حال آنکه نیاز برق کشور خیلی بیشتر از ظرفیت برقآبی های بوده و باید فکری برای  بازگشت سرمایه گذار به این صنعت کرد.  
این فعال صنعت برق با اشاره به میزان مصرف پایتخت نشین ها، گفت : بر اساس آمار پایتخت نشین ها در ساعت های پیک حدود ۹ هزار مگاوات برق مصرف می کردند در حالیکه ظرفیت تولید ما حدود ۷ هزار مگاوات بوده است. این نشان می دهد که در پایتخت حدود ۲ هزار مگاوات کسری داریم که با توجه به افزایش مشترکین در این استان به طور قطع این رقم در سال های آینده بیشتر هم خواهد شد.

در هر دولت چقدر ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده؟

او همچنین نگاهی به عملکرد دولت های مختلف در زمینه نیروگاه سازی داشت و گفت: در زمان پایان دولت هشتم ظرفیت اسمی نیروگاه برق در کشور ۳۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود.   ضمن اینکه حدود  ۱۷ هزار مگاوات نیروگاه نیز درحال اجرا بود.

پارسا همچنین ظرفیت نیروگاه های کشور را در پایان دولت احمدی نژاد حدود ۶۴ و ۵۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: همچنین این دولت برای احداث ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق جدید نیز قرارداد احداث نیروگاه در دوران خود منعقد کرد که اجرای آن به دولت بعدی محول شد.

برق، چالش اصلی دولت رییسی| دولت های مختلف چقدر نیروگاه ساختند؟

رئیس‌ هیئت‌ مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با بیان اینکه کاهش سرمایه گذاری در صنعت نیروگاه سازی  در دولت حسن روحانی شیب بسیار تندی به خود گرفت و تنها ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شده است، ادامه داد: در حالی تنها چند روز به پایان دولت دوازدهم بیشتر زمان باقی نمانده که بر اساس آمار موجود ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور حدود ۸۶ هزار مگاوات است.  که البته با توجه گرمای هوا و راندمان نیروگاه‌ در مناطق مختلف، ظرفیت واقعی نیروگاه از ظرفیت اسمی آن بسیار کمتر بوده و حدود ۶۲ هزار مگاوات برآورد می شود.  

ارزش سرمایه‌ گذاری در صنعت برق در اواخر دهه ۱۳۸۰ معادل ۶.۵ میلیارد دلار بوده و این رقم در اواخر دهه ۱۳۹۰ به ۶۳۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است

او با بیان اینکه بخش خصوصی سه الی چهار سال است که تاکید ‌می‌کند، کشور در خطر خاموشی قرار دارد، ادامه داد: در اواخر دهه ۱۳۸۰ رشد سالیانه ظرفیت نصب شده در صنعت برق بالغ بر ۹ درصد بوده و این رقم در اواخر دهه ۹۰ به ۲ درصد کاهش یافته است؛ البته این موضوعی نیست که صرفا به وزارت نیرو و شرکت‌ های تامین‌ کننده برق مرتبط باشد.

پارسا سپس با اشاره به ارزش دلاری سرمایه‌ گذاری‌ ها گفت: ارزش سرمایه‌ گذاری در صنعت برق در اواخر دهه ۱۳۸۰ معادل ۶.۵ میلیارد دلار بوده و این رقم در اواخر دهه ۱۳۹۰ به ۶۳۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. وقتی برای این صنعت نرخ تکلیفی تعریف می‌شود، قطعا این صنعت با مشکل سرمایه‌گذاری مواجه ‌می‌شود. اکنون، وزارت نیرو با کمبود منابع مالی مواجه شده و سرمایه‌ گذار بخش خصوصی نیز رغبتی برای ورود به این صنعت نشان نمی‌دهد.

مطابق برنامه ششم توسعه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید نیروگاه های تجدید پذیر به ۵ هزار مگاوات می رسید در حالیکه ظرفیت این بخش هم اکنون تنها یک هزار مگاوات است

دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد 

او همچنین تاکید کرد: دولت اگر می خواهد سرمایه گذاری بخش خصوصی را به این صنعت بازگرداند، باید سیاست های خود را تغییر داده و دست از قیمت گذاری دستور بردارد. جدای از این باید شرایط را برای  صادرات برق توسط بخش خصوصی فراهم کند. ضمن اینکه باید نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدید پذیر را افزایش دهد. در حال حاضر پولی که دولت با تاخیر فراوان بابت خرید برق از این نیروگاه ها می پردازد، به هیچ وجه با هزینه های آن نمی خواند.  

پارسا همچنین گفت: دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌های بخش خصوصی بدهکار است که مدت‌هاست پرداخت نشده، با تداوم این روند امکان ادامه فعالیت بخش خصوصی در حوزه تولید برق امکان پذیر نیست.

رئیس‌ هیئت‌ مدیره فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به تسهیلات ارزی که سرمایه گذاران صنعت برق دریافت کرده اند، گفت: بازپرداخت این تسهیلات در شرایطی به صورت ارزی باید باشد که بخش خصوصی اجازه صادرات ندارد. طبیعی است که در چنین شرایطی امکان بازپرداخت تعهدات ارزی به دلیل عدم صدور عدم صادرات فراهم نخواهد شد.

این فعال صنعت برق  همچنین  کسری حدود ۱۰ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف برق را مورد اشاره قرار داد و گفت: سیاست های اشتباه دولت حتی مانع رشد و توسعه نیروگاه های تجدید پذیر شده است.  مطابق برنامه ششم توسعه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید نیروگاه های تجدید پذیر به ۵ هزار مگاوات می رسید در حالیکه ظرفیت این بخش هم اکنون تنها یک هزار مگاوات است. به عبارت دیگر با وجود ظرفیت بالایی که در توسعه نیروگاه های تجدید پذیر داریم تنها  ۲۰ درصد هدف گذاری صورت گرفته در این بخش محقق شده است.

کد خبر: ۹۹٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha