۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
«برق مشکلات» هتل داران را گرفت؛ چراغ بی‌فروغ مراکز اقامتی خاموش می‌شود
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

«برق مشکلات» هتل داران را گرفت؛ چراغ بی‌فروغ مراکز اقامتی خاموش می‌شود

مشهد- در شرایطی که افزون بر نیمی از هتل‌های مشهد در خاموشی کامل بابت شیوع کرونا به سرمی برند اما از همان اندک مراکز اقامتی نیمه فعال نیز خواسته‌شده تا چراغ‌های خود را برای صرفه‌جویی برق خاموش کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شرایطی که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا نیمی از هتل‌ها تعطیل است و صنعت گردشگری شرایط سختی را می‌گذارند حالا قطع برق و اخطارهای تهدیدآمیز وزارت نیرو صنعت هتل‌داری را بیش از گذشته زمین‌گیر کرده است.

متأسفانه تعداد زیادی از فعالان این صنعت در آستانه ورشکستگی قرار دارند و گروهی هم که از آغاز شیوع این بیماری تاکنون تعطیل بوده‌اند کسی خبری از آن‌ها و معیشتشان نمی‌گیرد.

از طرفی با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اقتصاد و درآمد استان از صنعت گردشگری تأمین می‌شد، این شرایط به بروز چالش جدی برای فعالان این بخش منجر شده است.حالا در کنار این‌همه خبرهای بد ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز مبنی بر اینکه شما مشترک پرمصرف هستید و یا برق شما قطع خواهد شد به قوز بالای قوز برای هتلداران تبدیل‌شده است!

مدتی است که برق در مشهد و سایر نقاط کشور نایاب شده است و لذا همان چند مسافری هم که در هتل‌ها اقامت گزیده‌اند حالا صدایشان از نبود وسایل سرمایشی در نبود برق درآمده است.

باوجوداینکه ظرفیت بسیاری از هتل‌ها حتی به ۳۰ درصد هم نمی‌رسد و چراغ اتاق‌های میهمان خاموش است اما هم چنان از طرف اداره برق تهدید می‌شوند و از انها خواسته شده تا مصرف خود را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهند.

اوضاع نابسامان
امیر سزاوار رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی و رئیس کانون تشکل‌های گردشگری خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: از هتل‌ها خواسته‌شده تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و حتی بی‌توجهی به این موضوع تا قطع برق هتل‌ها نیز پیش رفته است.

«برق مشکلات» هتل داران را گرفت؛ چراغ بی‌فروغ مراکز اقامتی خاموش می‌شود

مالک هتل قصر طلایی مشهد به ما می‌گوید: موضوع واضحی که وجود دارد این است که مصرف برق یک هتل یا یک مرکز اقامتی به دست مدیران آن مجموعه نیست.

سزاوار بابیان اینکه حداکثر مدیر آن مجموعه بین ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند مصرف را مدیریت کند می‌افزاید:  میهمانی که به ازای یک اتاق هزینه میلیونی پرداخت کرده است لذا نمی‌توان به وی دستور داد که در آن مجموعه اقامتی یخچال خود را از برق بکشد یا از سیستم سرمایشی اسپیلت استفاده نکند تا برق کمتری مصرف شود!

رئیس کانون تشکل‌های گردشگری خراسان رضوی اذعان می‌کند: به نظر شما آیا امکان‌پذیر است که چراغ راهروها و یا پارکینگ و یا سایر مکان‌ها مانند رستوران را خاموش کرد و آیا این موضوعات موجب اعتراض میهمانان نمی‌شود؟

اخیراً پیامک‌هایی برای صاحبان هتل‌ها ارسال‌شده که انشعاب برق آن‌ها را جزو صنایع بزرگ به شمار آورده است و طبق مصوبه شرکت برق منطقه‌ای نیز صنایع بزرگ موظف هستند از ساعت ۱۲ تا ۲۲ شب مصرف برق خود را تا ۵۰ درصد بازه زمانی خرداد تا شهریورماه سال قبل کاهش دهند در غیر این صورت برق آن‌ها به مدت ۲۴ یا حداکثر ۴۸ ساعت قطع می‌شود

وی بابیان اینکه به دلیل وسعت برخی از هتل و هم‌چنین برخی مکان‌ها مانند استخر یا سالن‌های پذیرایی شاید بتوان برق کمتری استفاده کرد اما خاموشی آن‌ها واقعاً امکان‌پذیر نیست چراکه مهمان هزینه کرده است و برای به آسایش رسیدن به سفر آمده است .

تهدید هتل داران
مدیریت هتل قصر طلایی اذعان می‌کند: اخیراً پیامک‌هایی برای صاحبان هتل‌ها ارسال‌شده که انشعاب برق آن‌ها را جزو صنایع بزرگ به شمار آورده است و طبق مصوبه شرکت برق منطقه‌ای نیز صنایع بزرگ موظف هستند از ساعت ۱۲ تا ۲۲ شب مصرف برق خود را تا ۵۰ درصد بازه زمانی خرداد تا شهریورماه سال قبل کاهش دهند در غیر این صورت برق آن‌ها به مدت ۲۴ یا حداکثر ۴۸ ساعت قطع می‌شود.

وی اذعان می‌کند:  پیگیری‌ها و مکاتباتی از سوی جامعه هتلداران در خصوص ارسال پیامک مزبور به صاحبان هتل‌ها انجام‌گرفته است زیرا هتل‌ها به‌هیچ‌وجه در شرایطی که نیمی از آن‌ها تعطیل هستند و مصرف برقشان به دلیل نبود مسافر کافی کاهش‌یافته، نمی‌توانند متحمل قطع اجباری برق و هزینه‌های سنگین ناشی از آن شوند.

رئیس کانون تشکل‌های گردشگری خراسان رضوی اذعان می‌کند: هرچند بسیاری از هتل‌ها از دیزل ژنراتور برخوردار هستند اما این ظرفیت عمدتاً برق اضطراری آسانسور و روشنایی آن‌ها را پاسخگو است و به‌ناچار باید چیلرها را قطع کنند.

سزاوار بیان می‌کند: ازآنجاکه انشعاب برق هتل‌ها صنعتی است، پیامک ارسال‌شده به صنایع بزرگ به صاحبان هتل‌ها نیز ارسال شده که نگرانی زیادی را برای آنان به وجود آورده است.

نقص خدمات در هتل‌ها
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این رابطه بابیان اینکه بعد شرایط کرونا و تعطیلی اجباری هتل‌ها در حال حاضر خاموشی‌های اجباری و اجبار به کاهش مصرف سد راه هتل داران شده است به بازار می‌گوید: قریب به ۴۰ درصد هتل‌های مشهد مقدس تعطیل هستندو از سال گذشته تاکنون نسبت به بازگشایی واحد اقامتی اقدام نکردند و لذا از سال گذشته تاکنون باید گفت مصرف انرژی در این صنعت نسبت به سال‌های گذشته تقریباً ۶۰ درصد کاهش داشته است.

«برق مشکلات» هتل داران را گرفت؛ چراغ بی‌فروغ مراکز اقامتی خاموش می‌شود

یوسف بید خوری می افزاید: در حال حاضر تنها نیمی از هتل‌ها آن‌هم با کمترین پرسنل و کمترین ضریب اشغال تخت مشغول فعالیت هستند که به‌واقع نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که چراغ‌های خود را خاموش کنند و مصرف برق خود را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند.

وی بابیان اینکه برخی لوازم سرمایشی در هتل‌ها مانند کولرهای گازی استفاده از آن در اختیار میهمان است بیان می‌کند: لذا این درخواست امکان‌پذیر نیست و لذا نباید به دغدغه‌ای جدید برای هتل داران تبدیل شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه اخطارهای مکرر و تهدید تعطیلی واحدهای اقامتی، پس از گذشت یک سال و نیم درگیری و نابسامانی به خاطر کرونا صنعت گردشگری را مجدداً تحت تأثیر قرار داده و نگرانی جدیدی برای تأسیسات گردشگری ایجاد کرده است ادامه می دهد: تأسیسات گردشگری مکاتبات متعددی با اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی داشته‌اند و ما نیز جلساتی با نمایندگان صنعت برق و وزارت نیرو در استانداری برگزار کرده‌ و نگرانی آنان را منتقل کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه در طی ماه گذشته بسیاری از هتل‌ها در خصوص استفاده از برق اخطار دریافت کردند  و از طرفی خاموشی‌ها منجر به اعتراضات پراکنده برخی میهمان‌های هتل‌ها شد یادآور می شود: هنگامی‌که برق قطع می‌شود استفاده از آسانسور و برخی تأسیسات به‌ویژه وسایل سرمایشی و حتی آب‌لوله‌کشی غیرممکن می‌شود و لذا این موضوع موجب شکایت و اعتراض جدی میهمانان هتل که بابت این امکانات هزینه کرده است می‌شود.

بیدخوری با اشاره به آنکه صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا ضربه سهمگینی را تا اینجا دریافت کرده است بیان می‌کند: در این شرایط بهتر است در راستای حمایت از این صنعت گام برداریم تا تعطیلی باقی واحدهایی که با اندک میهمان در حال ارائه خدمات هستند.

کد خبر: ۹۹٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha