۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
استفاده از فناوری برای مقابله با مخاطرات جوی الزامی است
رئیس سازمان هواشناسی:

استفاده از فناوری برای مقابله با مخاطرات جوی الزامی است

تاجبخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی گفت: کشور ما تحت تاثیر مخاطرات بی شماری مانند سیل، خشکسالی، فرونشست زمین و کانون‌های گرد و خاک است که برای مقابله باید از فناوری‌های روز بیش از گذشته استفاده شود.

به گزارش بازار، سحر تاجبخش مسلمان در مراسم امضای تفاهم‌نامه چهار جانبه این سازمان با سازمان‌های زمین شناسی و اکتشافات معدنی، نقشه برداری کشور و فضایی ایران با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین چهار دستگاه اجرایی گفت: تجمیع و هم افزایی داده‌ها و اطلاعات موجود با کمک پیش آگاهی‌هایی که ما براساس اطلاعات و داده‌های هواشناسی ارائه می‌کنیم هم در زمینه پایش و هم در زمینه پیشگیری و پیش بینی و مدیریت بحران کمک شایانی می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مخاطرات جوی و اقلیمی یکی از پر دامنه‌ترین و گسترده‌ترین بلایای طبیعی است که همه ساله تلفات و صدمات زیادی در دنیا برجای می‌گذارد، افزود: در این زمینه، مسئله پیش آگاهی‌ها و هشدارها گام بسیار مهمی در حوزه مدیریت بحران است و کشورهای پیشرو، بر اهمیت و منزلت این پیش آگاهی‌ها واقف هستند بنابراین سرمایه گذاری‌های بزرگی در این بخش انجام می‌دهند.

وی گفت: در کشور ما نیز مساله پیش بینی و پیش آگاهی‌ها در حوزه بلایای طبیعی و مسائل جوی و اقلیمی برعهده سازمان هواشناسی است و این سازمان نیز با تمام قوا، ظرفیت، امکانات و توان کارشناسی خود تلاش می‌کند این وظیفه را به بهترین شکل انجام دهد.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه اتفاقی که در دنیا در دهه‌های اخیر افتاده رشد قابل ملاحظه فناوری در حوزه داده و اطلاعات است گفت: اگر ما نتوانیم در تولید هشدارها به کاربران از داده‌های تجمیع شده استفاده کنیم، به‌طور قطع از ایده آل‌ها و مسئولیت‌ها فاصله می‌گیریم.

وی افزود: داده‌های بیشماری در حوزه سنجش از دور و داده‌های مکانی وجود دارد که می‌تواند ما را در تولید، تحلیل، پردازش و مدیریت صدور پیش آگاهی‌ها و هشدارها کمک کند و از این جهت است که امروز سازمان هواشناسی میزبان دستگاه‌هایی است که بخش اعظمی از داده‌ها و اطلاعات را در کشور تولید می‌کنند.

تاج‌بخش مسلمان ادامه داد: امیدوارم با همکاری سازمان‌های هواشناسی، فضایی ایران، نقشه برداری و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بتوانیم از ظرفیت بزرگی که در کشور است، استفاده بهینه کنیم و آن را به سرانجام برسانیم.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه هدف دستگاه‌ها در زمینه بلایای طبیعی و حوزه موضوعات جوی و اقلیمی حفاظت از جان و مال مردم است، تاکید کرد: این هم افزایی و گردهمایی به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم با نگاه مساعدی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، وضعیت تولید هشدارها را به سمت بهبود ببریم.

وی تولید محصولات مشترک با استفاده از داده‌ها و اطلاعاتی که در اختیار دستگاه‌های همکار است، را موجب تولید محصولی کاربر پسندتر برای دستگاه‌های اجرایی بهره بردار مانند سازمان مدیریت بحران و دستگاه‌های امداد و نجات در زمان هشدار دانست و افزود: تولید این محصولات مشترک با نگاه کارشناسی قوی می‌تواند به تصمیم گیران کشور کمک کند تا تدابیر بهتری برای مقابله یا سازگاری با بلایای طبیعی بیاندیشند.

کد خبر: ۹۹٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha