۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
استقلال بانک مرکزی تأثیر دولت را به حداقل می‌رساند
کارشناس مسائل اقتصادی:

استقلال بانک مرکزی تأثیر دولت را به حداقل می‌رساند

مصطفی‌پور، کارشناس اقتصادی گفت: استقلال بانک مرکزی باعث می‌شود تا سیاست‌های اتخاذ شده دولت تأثیرات کمتری بر روی تصمیمات بانک مرکزی داشته باشد.

به گزارش بازار، غلامرضا مصطفی‌پور افزود: نحوه اداره بانک مرکزی و نحوه سیاستگذاری‌های پولی و همچنین عملکرد شورای پول و اعتبار توسط قانون مشخص شده و در صورتی که بانک مرکزی استقلال نداشته باشد این مفاد قانونی به خوبی اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: در صورت استقلال نداشتن بانک مرکزی سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت، بانک مرکزی را تحت تأثیر قرار داده و بانک مرکزی تأمین کننده منابع مالی دولت خواهد بود.

مصطفی‌پور افزود: اگر دولت به هر دلیلی با کسری بودجه و یا محدودیت منابع روبرو باشد به صورت تکلیفی از بانک مرکزی استقراض انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات نبود استقلال در بانک مرکزی این است که استقراض دولت از بانک مرکزی سبب افزایش پایه پولی کشور و همچنین به دنبال آن افزایش نقدینگی و افزایش تورم خواهد بود.

مصطفی پور افزود: در صورت استقلال بانک مرکزی سیاست‌های پولی این بانک مستقل بوده و استقراض دولت به صورت تکلیفی از بانک مرکزی انجام نمی‌شود.

وی گفت: این امر اثرات تورمی نیز به دنبال نخواهد داشت، زیرا در بانک مرکزی ذخایری به صورت ذخایر احتیاطی وجود دارد که در صورت استقراض تکلیفی دولت این ذخایر احتیاطی در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

مصطفی پور ادامه داد: این ذخایر احتیاطی در صورتیکه در اختیار دولت قرار بگیرد، سبب افزایش نقدینگی و افزایش تورم خواهد شد.

وی افزود: استقلال بانک مرکزی فشار دولت در این بانک را کاهش داده و دولت نیز به جای استقراض از بانک مرکزی برای جبران هزینه‌های خود از راه‌هایی، چون انتشار اوراق مشارکت و اوراق قرضه، نقدینگی را از جامعه جمع کرده و برای هزینه‌های خود استفاده می‌کند.

نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها باید اصلاح شود
این کارشناس اقتصادی در خصوص اصلاح ساختار بانک مرکزی گفت: یکی از مواردی که باید در بانک مرکزی اصلاح شود بحث نظارت این بانک بر بانک‌هاست.

وی افزود: باید سیستم بانکداری مکانیزه باشد و بانک مرکزی با طراحی نرم افزارهای نظارتی، نظارت دقیقی بر بانک‌ها داشته باشد.

مصطفی پور گفت: بانک مرکزی باید بر نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی نظارت دقیقی داشته باشد و همچنین باید از اعطای تسهیلات بانک‌ها نیز با خبر باشد.

وی افزود: با این اقدام بانک‌ها به صورت هماهنگ عمل کرده و از موارد قانونی تخطی نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده‌ها باید در بازار باز و آزاد به صورت شناور باشد گفت: در این شرایط بانک‌ها با قابلیت‌هایی که دارند مکلف هستند تا سود سرمایه‌گذاری سپرده‌ها را به سپرده‌گذاران پرداخت کنند.

مصطفی‌پور افزود: در صورتی که بانک در این فضای رقابتی کارآمدی بیشتری داشته باشد می‌تواند سود بیشتری را محقق کرده و به دنبال آن سود بیشتری به سپرده‌گذاران ارائه دهد.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط، رقابت بین بانک‌ها ایجاد شده و خدمات رسانی آن‌ها نیز بهتر خواهد شد.

کد خبر: ۹۹٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha