۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴
تلاش برای صدور مجوز به صنایع سنگین جهت تولید برق/ باید انحصار ساخت نیروگاه ها را بشکنیم
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

تلاش برای صدور مجوز به صنایع سنگین جهت تولید برق/ باید انحصار ساخت نیروگاه ها را بشکنیم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در همین هفته‌ها با همکاری وزارت نیرو مجوز همکاری صنایع سنگین جهت احداث نیروگاه صادر می شود تا از توان مالی این صنایع در تولید برق استفاده کنیم.

 فریدون حسنوند در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مشکلات در زمینه تولید برق و اقدامات مجلس در این راستا گفت:یک سری تکالیف قانونی در زمینه تولید برق بر عهده وزارت نیرو بوده که متاسفانه بخشی از آن‌ها که عمدتاً با مشکل عدم تامین منابع مالی مواجه بوده، انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ما یکسری مشکلات در احداث نیروگاه‌های جدید داشتیم، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون باید مجموعه های صنایع سنگین در این زمینه اقدام می‌کردند که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همین هفته‌ها با همکاری وزارت نیرو سعی داریم مجوزی برای همکاری صنایع سنگین جهت احداث نیروگاه  صادر شود تا از توان مالی این صنایع در تولید برق استفاده کنیم .

حسنوند با اشاره به مبحث تمرکز برانرژی های تجدیدپذیر و تکالیف بر زمین مانده در این بخش تأکید کرد: به هر حال در زمینه انرژی های تجدید پذیر تکالیفی در قوانین پیش بینی شده بود که متاسفانه انجام نشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مشکلات در زمینه قیمت گذاری دستوری در حوزه برق بیان داشت: این مسئله عاملی بوده که مانع حضور سرمایه‌ گذاران و سازندگان نیروگاه ها در این بخش شده است که امیدوارم بتوانیم این موارد را در روزهای آینده حل و فصل کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین سرمایه گذاران نیروگاه ها مطالباتی  دارند که می بایست پرداخت شود و امیدواریم این کار به سرعت مدنظر قرار گیرد.

حسنوند ضمن بیان پیشنهادی در این زمینه اظهارداشت: ما در این زمینه و در تببین قوانین، پیشنهاد دادیم و گفتیم که به هر حال در ارتباط با صادرات برق می بایست ما قرارداد فی مابین وزارت نیرو و سازندگان را به نحوی انجام دهیم که در زمان غیر پیک این برق صادر شود تا بتوان ارز مورد نیاز را بدست بیاوریم و در زمان پیک، این برق به شبکه سراسری اضافه شوند تا به نحوی کاستی ها مدیریت شود لذا  این کار به لطف خدا در دستور کار کمیسیون انرژی قرار دارد و در این زمینه به زودی تصمیم گیری خواهد شد.

 وی در ادامه با اشاره به معضل تامین سوخت نیروگاهها جهت تولید برق تاکید کرد: این مسئله هم در روزهای آینده مورد بررسی قرار گرفته و کمیسیون انرژی برای این موضوع هم جلساتی را برگزار خواهد کرد لذا کمیسیون تامین سوخت نیروگاه ها را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار خواهد داد.

باید یک ستاد فرماندهی واحد در حوزه برق  در کنار یک ستاد اطلاع رسانی واحد شکل بگیرد تا بشود مشکلات را به درستی مدیریت کرد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه همچنین ما پیشنهاد داده ایم که باید یک ستاد فرماندهی در حوزه برق تشکیل شود بیان داشت: ساختار قبلی باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و این بدین معناست که باید در خود وزارت نیرو این مسئله مجدداً مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه  حوزه برق باید یک فرماندهی واحد داشته باشد، ادامه داد:  بنابراین باید یک ستاد فرماندهی واحد در حوزه برق  در کنار یک ستاد اطلاع رسانی واحد شکل بگیرد تا بشود مشکلات را به درستی مدیریت کرد .

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:همچنین ما باید از  سرمایه‌های خارجی در حوزه برق استفاده کنیم و اگر این کار را انجام بدهیم کار مفیدی انجام داده ایم .

حسنوند با بیان اینکه باید انحصار ساخت نیروگاه ها را یک مقداری بشکنیم، بیان داشت:ما باید بگذاریم هم از بیرون و هم از داخل و سایر سازندگان و  سرمایه گذاران به این حوزه ورود کنند بنابراین می شود لذا این انحصار شکسته شود تا مقداری نیاز های برقی برطرف شود.

کد خبر: ۹۹٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha