۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
همبستگی در بازار جهانی را چگونه تشخیص دهیم؟
بازار بررسی می‌کند؛

همبستگی در بازار جهانی را چگونه تشخیص دهیم؟

همبستگی های مختلف نقش بسیار زیادی در حرکت بازار دارند.

رحمان امیرآبادی؛ بازارافرادی که در بازار جهانی فعالیت دارند باید به مباحث همبستگی تسلط داشته باشند امروز تاثیر نفت بر دلار کانادا را بررسی خواهیم کرد:
جالب است بدانید که مردم عادی فکر میکنند  تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند از طریق نفت خام درآمد کسب کنند اما این حرف اشتباه است. نفت انواع مختلفی دارد و اکثر آنها را می‌توان در بازار سهام معامله کرد. معروف‌ترین آنها نفت وست تگزاس، اینترمیدیت  و نفت برنت( Brent) است.

توجه داشته باشید که  قیمت نفت به طور کلی تحت تاثیر عرضه، تقاضا، عوامل ژئوپلوتیک و رویدادهای مهم و فورس ماژور (Force Majeure) است

دلار آمریکا پراستفاده‌ترین ارز در معاملات جهان است و اکثر ثروتمندان جهان سرمایه خود را به صورت دلار آمریکا نگه‌داری می‌کنند. در طرف دیگر دلار کانادا محبوبیت به مراتب کمتری دارد. این ارز یک ارز کالا محور است، به این معنی که واکنش فعالانه‌ای نسبت به قیمت کالاها به ویژه نفت و طلا نشان می‌دهد.

تا زمانی که اقتصاد کانادا به تولید و فروش نفت وابسته باشد، این کرولیشن یا همبستگی نیز وجود خواهد داشت.

کرولیشن چیست ؟
درواقع کرولیشن ها نشان دهنده نوع ارتباط دارایی با همدیگر در یک دوره زمانی مشخص است و سه نوع کرولیشن وجود دارد که عبارت است از:

کرولیشن مثبت : که اگر یک دارایی در طی دوره زیاد  یا کم  شود دارایی دیگر نیز به تناسب افزایش یا کاهش خواهد یافت.

کرولیشن یا همبستگی منفی : به این معنی است که اگر یک دارایی در جهت خاصی حرکت کند، دارایی دیگر دقیقا در جهت عکس آن حرکت خواهد کرد.

کرولیشن صفر یا خنثی : به این معنی است که دو دارایی هیچ ارتباط مشخصی با یکدیگر ندارند.

*نکته مهم: هر زمان کشور کانادا نفت خود را با قیمت بالاتری می‌فروشد، دلار این کشور شروع به رشد می‌کند. پس افزایش قیمت نفت منجر به افزایش ارزش دلار کانادا می‌شود.

مردم عادی فکر میکنند  تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند از طریق نفت خام درآمد کسب کنند اما این حرف اشتباه است. نفت انواع مختلفی دارد و اکثر آنها را می‌توان در بازار سهام معامله کرد

 در جفت ارز USDCAD دلار کانادا در مخرج کسر است، همبستگی میان قیمت نفت و این  جفت ارز منفی خواهد بود به این معنا که با افزایش قیمت نفت، این جفت ارز کاهش خواهد یافت.

معامله گرها همیشه می پرسند چطور از  کرولیشن در تریدها استفاده کنیم؟
توجه داشته باشید که  قیمت نفت به طور کلی تحت تاثیر عرضه، تقاضا، عوامل ژئوپلوتیک و رویدادهای مهم و فورس ماژور (Force Majeure) است.

این جفت ارز از قیمت نفت تاثیرات یکسانی را تجربه می‌کند اما  دلار آمریگا و دلار کانادا این تاثیرات را به طور جداگانه احساس می‌کنند. سپس نسبت به یکدیگر ارزیابی شده و در نهایت قیمت جفت ارز مشخص می‌شود.  در ابتدا قیمت نفت نسبت به عوامل بیرونی واکنش نشان داده و شروع به افزایش یا کاهش می‌کند و مدتی بعد USDCAD نیز این تغییرات را دنبال می کند. در مجموع قیمت نفت سریع‌تر از جفت ارز حرکت می‌کند. با دانستن این همبستگی و الگو، حال می‌توانید استراتژی معاملاتی خود را که قیمت نفت و USDCAD نیز شامل آن می‌شود، طراحی کنید.

مثالی از ترید بر روی ( usdcad)
فکر کنیم  قیمت WTI یک مقاومت را شکسته و رشد کرده است. در آن لحظه نمودار USDCAD وضعیتی معکوس را تجربه کند. قیمت به سرعت در حال کاهش است. در طول هشت کندل، قیمت نفت در حال رشد است سپس به سطح مقاومتی که پیشتر شکسته است باز می‌گردد. اما قیمت جفت ارز USDCAD همچنان در حال کاهش است. این اتفاق ممکن است بدان معنا باشد که کانادا در حال تقویت ارز خود در مقابل دلار آمریکا است. پس در صورتی که همچنان شاهد رشد قیمت نفت باشیم، USDCAD همچنان سقوط کرده و دلار کانادا تقویت خواهد شد.
این یک نمونه کلی از همبستگی بین قیمت نفت و پول ملی کانادا بود.


نکته : همبستگی واضحی بین نفت و جفت ارز USDCAD وجود دارد، اما این بدین معنی نیست که بدون استفاده از دیگر فیلترها به معامله این ابزارها بپردازید. بازار مملو از حرکات سریع جعلی است که صعود و سقوط‌های غیرقابل پیش‌بینی را به همراه دارد. اما دانستن این همبستگی می‌تواند به عنوان سیگنال مکملی برای پیدا کردن جهت قیمت، به شما کمک کند.

کد خبر: ۹۹٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha