۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
سرمایه ای که خاکستر شد؛ ارزش هر درخت بلوط ۶ میلیارد ریال
آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد؛

سرمایه ای که خاکستر شد؛ ارزش هر درخت بلوط ۶ میلیارد ریال

یاسوج- تراژدی آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد با خاکستر شدن هزاران بلوط همراه است که بر اساس تحقیقات کارشناسان ارزش ریالی هر درخت ۶ میلیارد ریال بوده و در هر آتش سوزی صدها درخت در آتش می سوزد.

بازار؛ صدیقه امیدی: درخت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۰ درصد عرصه جنگلی را شامل می شود و هر ساله در آتش سوزی این میراث گرانبها با آتش سوزی به تاراج می رود.

بر اساس آمار، صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد سالانه در آتش می سوزد و در ایران نیز در ۱۰ سال گذشته، آتش سوزی جنگلها ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خسارت در ۱۴۰ هزار هکتار از منابع طبیعی کشور بر جای گذاشته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های شاخص حوزه زاگرس در پوشش جنگلی و مرتعی است

مدیر کل منایع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با بازار با بیان اینکه ۲۸ درصد از پوشش جنگلی و مرتعی زاگرس مربوط کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های شاخص حوزه زاگرس در پوشش جنگلی و مرتعی است.

غلامحسین حکمتیان افزود: با شروع فصل گرما آتش سوزی جنگلها را تهدید می کند و در این ماه نیز آتش سوزی بزرگی در جنگلهای استان رخ داد.

سرمایه ای که خاکستر شد؛ ارزش هر درخت بلوط ۶ میلیارد ریال

وی بیان داشت: در ارتفاعات نارک در شهرستان گچساران آتش هکتارها جنگل را طعمه خود کرد.

حکمتیان افزود: بلوطها از ارزشمندترین درختان جنگلی در عرصه منابع طبیعی هستند که از دیر باز نیز از میوه این درخت برای تهیه نان و داروهای گیاهی استفاده می کردند.

آتش‌سوزی‌ها سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به دنبال دارند و این آمار طی سالها رقم بسیار بزرگی است

بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌ها سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به دنبال دارند و این آمار طی سالها رقم بسیار بزرگی است.

آتش سوزی یکی از عوامل مهم ایجاد اختلال در اکوسیستمهای جنگلی است و به عنوان یک آشفتگی بر ساختار و تجدید حیات گونه های گیاهی تاثیرات بسیار منفی دارد.

رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

جنگلهای بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز شده و به جنوب غرب ایران می رسد و جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

سرمایه ای که خاکستر شد؛ ارزش هر درخت بلوط ۶ میلیارد ریال

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه جنگل های زاگرس حدود ۴۰درصد از کل جنگل های کشور را تشکیل می دهد، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد  دارای یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است.  از این سطح ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار که شامل ۵۳درصد مساحت کل استان می شود را جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار که شامل ۳۴درصد مساحت کل استان می شود را مرتع تشکیل می دهد که سالانه چندین هکتار از این مراتع و جنگلها در آتش می سوزد.

عامل اغلب آتش سوزیها، عامل انسانی بوده و اختلافات یا تبدیل جنگل به مرتع به‌منظور تأمین علوفه بیشتر برای چرای دام و یا تهیه و فروش زغال بر آتش سوزیها می افزاید

حسین کلانتری افزود: عامل اغلب آتش سوزیها، عامل انسانی بوده و اختلافات یا تبدیل جنگل به مرتع به‌منظور تأمین علوفه بیشتر برای چرای دام و یا تهیه و فروش زغال بر آتش سوزیها می افزاید.

وی بیان داشت: آتش سوزی که آغاز می شود به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات و کوهستانی بودن مناطق، مهار آتش سخت می شود و با سرعت کمی امکان مهار وجود دارد که این امر بر افزایش دامنه آتش تاثیر گذار است.

یک کارشناس اقتصادی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آتش سوزی جنگلها، هزینه ‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری به اقتصاد تحمیل می کند، گفت: تولیــد علوفه متکی به گیاهان مرتعی اســت و آتش سوزیها سالانه بسیاری از این مراتع را از بین می برند و این امر به کاهش دسترسی به علوفه و کاهش تولید می انجامد.

زینب امیری افزود: آتش سوزی جنگلها تبعات اقتصادی بسیاری داشته و سبب از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی می شود که این گونه های گیاهی در معیشت مردم محلی هر منطقه نقش مهمی دارند.

وی بیان داشت: با از بین رفتن بخشی از عرصه ‌های جنگلی و مرتعی کشور، آلودگی هوا بیشتر شده و این امر به افزایش هزینه برای کاهش آلودگی می انجامد.

امیری اظهار داشت: به دنبال آتش سوزیها، فرسایش خاک بیشتر شده و این امر سبب افزایش سیلابها و تحمیل هزینه برای جلوگیری از سیلاب و یا خسارات سیلاب می شود.

یکی از مهم‌ترین اثرات اقتصادی آتش ‌سوزی  جنگل‌ها و مراتع، به خطر افتادن معیشت جامعه محلی وابسته به جنگل‌ها و مراتع است

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اثرات آتش ‌سوزی  جنگل‌ها و مراتع، به خطر افتادن معیشت جامعه محلی وابسته به جنگل‌ها و مراتع است، گفت:  همچنین جنگلها به عنوان تصفیه کننده های هوا به صورت سالانه هفت تن ریزگرد را دفع می کنند و با آتش سوزی جنگلها، این ریزگردها به شهرها رسیده و برای مقابله با ریزگردها هزینه مضاعفی بر جامعه تحمیل می شود.

براساس آمار سازمان جهانی فائو، تا سال۲۰۰۷، سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور در آتش سوخته و در طول سالهای اخیر آتش سوزیها دو برابر شده و در کهگیلویه و بویراحمد که بلوطها در ارتفاعات صعب العبور قد برافراشته اند، در این آتش سوزیها، درختان بلوط که سرمایه سالها همزیستی با طبیعت هستند به راحتی به خاکستر تبدیل می شوند و میلیاردها سرمایه در اندک زمانی از دست می رود.

دست خالی حافظان طبیعت نمی تواند ان سرمایه ها را به تنهایی حفظ کند و محافظت از این سرمایه ها نیازمند، امکانات و تجهیزات است.

کد خبر: ۹۹٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha