۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
المپیک و رشد اقتصاد صنعتی ژاپن؛ توکیو میزبان دو المپیک بعد از دو بحران بزرگ
داستان دو المپیک؛

المپیک و رشد اقتصاد صنعتی ژاپن؛ توکیو میزبان دو المپیک بعد از دو بحران بزرگ

امسال مسابقات المپیک در شهر توکیو برگزار می شود و این مسابقات در شرایطی برگزار خواهد شد که جهان با چالش بزرگ همه گیری کرونا روبرو است.این دومین میزبانی ژاپن است.

بازار؛ گروه بین الملل: مراسم شروع مسابقات المپیک ۲۰۲۱در روز ۲۳ جولای سال جاری برگزار خواهد شد و این دومین باری خواهد بود که توکیو پایتخت ژاپن میزبان این مسابقات است. اولین بار در سال ۱۹۶۴ مسابقات المپیک در توکیو برگزار شد و در این بازه زمانی ۵۷ ساله این شهر اسیایی تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

در سال ۱۹۶۴ که تنها ۱۹ سال از پایان جنگ جهانی دوم و شکست سخت ژاپن در این جنگ می گذشت، محمدعلی کلی به عنوان قهرمان سنگین وزن دنیا انتخاب شد. ۵۷ سال بعد یعنی درسال ۲۰۱۹، بانک جهانی  اعلام کرد ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور به ۴۰ هزار و ۱۱۳ دلار رسیده است که بالاتر از متوسط ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی است.

در سال ۱۹۶۴ و در جریان اولین میزبانی توکیو ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور برابر با ۸۴۳  دلار بود که  کمتر از نصف متوسط ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی بود. آمارها نشان می دهد در سال ۱۹۶۴ متوسط ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی برابر با ۱۶۴۷ دلار بود در حالیکه  در سال ۲۰۱۹ به ۳۹ هزار و ۴۱۲ دلار رسیده بود.

بزرگترین تحول شهری در تاریخ ژاپن
برای میزبانی مسابقات المپیک سال ۱۹۶۴، سرمایه گذاری زیادی برای توسعه زیرساختهای شهری، ساخت ساختمان ها و ورزشگاه ها و حتی مراکز تفریحی در کشور انجام شد. وابرت وایتینگ در این مورد نوشت: «در سال ۱۹۶۴ بزرگترین تحول شهری در تاریخ ژاپن اتفاق افتاد.

هزاران ساختمان جدید در شهر ساخته شد، خطوط مترو و قطار تازه راه اندازی شد و دهها بزرگراه در این کشور ساخته شد. پنج هتل لوکس در شهر ساخته شد و سریع ترین خط  قطار در کشور راه اندازی شد.»

مسابقات المپیک سرعت ورود ژاپن به اقتصاد صنعتی را افزایش داد و بستر را برای توسعه تکنولوژی در کشور فراهم کرد. نشریه لایف المپیک سال ۱۹۶۴ را بزرگترین مسابقات تاریخ دنیا معرفی کرد.

میزبانی المپیک در توکیو در سال ۱۹۶۴ بعد از بحران بزرگ جنگ جهانی و تمامی چالشهای بعد از ان اتفاق افتاد و این بار ژاپن در شرایطی میزبان المپیک است که بحران بزرگ همه گیری کرونا در دنیا وجود دارد و زندگی تمامی مردم دنیا تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است.

بحرانی که باعث شد تا مسابقات یک سال به تاخیر بیفتد و در سال جاری هم متفاوت از تمامی مسابقات قبلی برگزار خواهد شد. این کشور در سال ۲۰۱۱ با زلزله، تسونامی و تخریب نیروگاه هسته ای فوکوشیما مواجه شد و بالغ بر یک دهه است که چالشهای اقتصادی و مالی بزرگی را تجربه می کند.

در سال ۱۹۶۴ ژاپن اقتصادی صنعتی نبود
هم اکنون ژاپن در دسته اقتصادهای صنعتی در دنیا محسوب می شود و در قاره اسیا نقش مهم و پررنگی دارد ولی در دهه ۱۹۶۰ در ابتدای مسیر رشد اقتصادی قرار داشت. در ان زمان ژاپن یک اقتصاد در حال گذر معرفی می شد و سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی برای توسعه بیشتر اقتصادی در این کشور انجام شده بود.

اولین بزرگراه در ژاپن در سال ۱۹۶۳ ساخته شد و چند روز قبل از برگزاری مسابقات المپیک اولین قطار سریع السیر در ژاپن راه اندازی شد.در ان زمان توکیو برای میزبانی این مسابقات در توسعه زیرساختهای کشور سرمایه گذاری زیادی کرده بود، از ساخت خط راه اهن و تجهیزات ورزشی و ورزشگاه ها گرفته  تا ساخت هتل ها و رستوران هایی که برای این میزبانی مورد نیاز بود.

 با وجود اینکه سرعت رشد اقتصاد ژاپن  از دهه ۱۹۹۰ کاهش پیدا کرد، ارزش تولید ناخالص  داخلی این کشور از سال ۱۹۶۴ تا ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۱۸ برابر شده است که دلیل این رشد در افزایش مصرف، سرمایه گذاری در زیرساختهای داخلی و در نهایت صادرات است.با رشد اقتصادی این کشور، ارزش ین هم رشد کرد و سیستم نرخ برابری ارز در این کشور از نرخ ثابت  به نرخ شناور تبدیل شد.در سال ۱۹۶۴ هر دلار امریکا ارزشی معادل ۳۶۰ ین داشت و هم اکنون ارزش هر دلار برابر با ۱۱۰ ین است.

با توسعه اقتصادی این کشور، استاندارد زندگی مردم هم رشد کرد و حداقل دستمزد در بالغ بر نیم قرن ده برابر شد و به ۱۹۱۰ دلار رسید.در سال ۱۹۶۴ جمعیت این کشور اسیایی برابر با ۹۷.۱ میلیون نفر بود در حالیکه هم اکنون برابر با ۱۲۶.۲ میلیون نفر است.

کد خبر: ۹۹٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha