۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
 ایران جزء ۲۰ کشور دنیا در تنوع زیستی
رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری مطرح کرد:

ایران جزء ۲۰ کشور دنیا در تنوع زیستی

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه جنگل‌ها ارزشمندترین اکوسیستم روی کره زمین هستند خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد تنوع زیستی نیم کره خاکی در محدوده جنگل های دنیا قرار گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، دکتر کامران پورمقدم روز سه‌شنبه درباره روز جهانی جنگل که مصادف است با دوم فروردین ماه سال جدید در ایران به مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها گفت: سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۲ روز بیست و یکم مارس را به عنوان روز جهانی جنگل اعلام کرده و هدف اصلی این روز را ارج نهادن به نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار جنگل‌ها در رسیدن به توسعه پایدار و حفظ بستر حیات برای بقای انسان و همه موجودات زنده دانست.

معیشت ۱.۵ میلیارد نفر انسان وابسته به اکوسیستم جنگلی است

وی شعار اعلام شده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت روزجهانی جنگل را «جنگل‌ها منبع ارزشمند تنوع زیستی» نام برد و یادآور شد: بر اساس آمار جهانی معیشت ۱.۵ میلیارد نفر انسان وابسته به اکوسیستم جنگلی است و دو هزار فرهنگ بومی در این محدوده جنگلی قرار گرفته است.
رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها همچنین یادآور شد: حفاظت از تنوع زیستی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ما در یابیم جنگل زدایی در دنیا به شدت در حال افزایش است و بر اساس آماری که سازمان ملل متحد اعلام کرده سالانه حدود ۱۰ میلیون هکتار جنگل زدایی در دنیا به وقوع می پیوندد.

 ۱۴میلیون هکتار جنگل در پنج ناحیه رویشی کشور خودنمایی می کند
کامران پور مقدم، سطح جنگل های کشور را ۱۴.۳ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: این جنگل‌ها که از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار هستند در ۵ ناحیه رویشی کشور پراکنده اند.
وی گفت: جنگل‌های ایران بویژه هیرکانی یکی از منحصر بفردترین جنگل های دنیا به حساب می آیند که اکنون بخش قابل توجهی از آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و حفاظت از این تنوع زیستی از اولویت‌دارترین برنامه مدیریتی سازمان جنگل هاست.
به گفته پورمقدم یکی از عواملی که سبب شده است جنگل‌های ایران در دنیا ویژه شناخته شود به خاطر برخورداری از تنوع گونه ای و زیستی آن است.
رییس شورای عالی جنگل در ادامه، سیاست‌های سازمان جنگل‌ها را برای مدیریت و حفاظت رویشگاه‌های جنگلی کاهش عوامل تخریب نام برد و اضافه کرد: این اقدام در راستای توسعه مشارکت مردمی و حفاظت از جنگل‌ها انجام می شود.
وی تلفیق عملیات احیایی، توسعه جنگل و انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری را از برنامه ای مکمل در حفاظت از پوشش گیاهی و جنگلی برشمرد.

 ایران جزء ۲۰ کشور دنیا در تنوع زیستی
رییس شورای عالی جنگل در ادامه گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، ایران به لحاظ تنوع زیستی جزء ۲۰ کشور دنیا محسوب می شود و جایگاه ویژه ای از منظر تنوع زیستی در دنیا داراست.
وی گفت: جنگل‌ها اگر چه در نظر عموم انبوهی از درختان محسوب می‌شود اما اکوسیستم جنگل با یک زنجیره به هم پیوسته موجودات زنده در خاک (میکروارگانیسم) و موجودات غیر زنده در تعامل است که بقا و حیات این مجموعه به یکدیگر مرتبط است.
این مسئول شورای عالی جنگل با تاکید بر اهمیت و حفظ جنگل‌های کشور تصریح کرد: برای پایداری جنگل‌ها و اثرگذاری این اکوسیستم بر حیات انسان ها نیازمند مدیریت پایدار بر جنگل هستیم زیرا حفاظت از جنگل ها حفاظت از تنوع زیستی است.
پورمقدم در خاتمه اعلام کرد: برنامه‌ها و سیاست‌های تدوین شده سازمان جنگل ها ابعاد مختلف اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی جنگل را مورد توجه قرار داده و یکی از شاخصه های پایدار جنگل که حفظ تنوع زیستی است در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

کد خبر: ۹٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha